Gå til innhold

Hva tenker du om denne beskrivelsen av Aspergersyndrom?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Pasienter med Asperger syndrom blir av Lorna Wing (Burgoine og Wing 1983) beskrevet som personer med manglende empati, liten evne til å inngå vennskap og ensidig og naiv interaksjon. De har en pedantisk språkbruk med hyppige gjentagelser, dårlig ikke-verbal kommunikasjon og særinteresser som oppsluker dem. Motorikken er klossete (Attwood 2004, s.16). Kaland (2003) beskriver pasientene som ensomme, sære, originale og med intense og monomane interesser. Det er påfallende sprik mellom områder de behersker godt og der de er helt klossete.
 

Kilde: https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/29673/Prosjektoppg.Ingvild.Jorstad.pdf

Anonymkode: 78447...983

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Har aspergers, og har mye empati, og det har andre med diagnosen også. I min opplevelse er det mange nevrotypikere som mangler empati. Er enig med alt det andre.

Anonymkode: a75f8...18e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er enig med det meste. Det meste av det stemmer for meg. 

Angående empati så har jeg nok generelt mindre enn normalen, men vil også si den er litt annerledes. Dvs at jeg føler empati der andre ikke føler, men ofte også ikke føler empati der andre føler. Jeg har også veldig vansker med å vise empati. Klarer ikke å klemme blant annet. Klarer for det første ikke nærheten og for det andre at jeg ikke vet hvordan klemme. 

Anonymkode: 84775...22a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker egentlig på Elon Musk når jeg hører Asperrger, og jeg tenkte ofte at han hadde det da jeg fulgte ham, og før han fortalte åpent om det. Jeg tenker på ham fordi jeg kjenner tre som har det, og to av dem er høyst intelligente med såkalte prestisjeutdannelser og har helt oppheng i sine interesser, som i begge tilfeller ikke er avvikende fra mange andres. De går bare mer opp i det og blir eksperter. 

Men alle tre har lite til ingen empati. De er ensomme ulver, men igjen, to av dem syns det er helt ok. Mororikken er mer stiv, det er den, men da har jeg tenkt det kan komme av en viss anspenthet pga sosiale forventninger. Ingen av de tre er klossete, men de er heller ikke spesielt praktisk anlagt for å si det diplomatisk.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvitveis.sommer
Kashmir skrev (18 minutter siden):

Jeg tenker egentlig på Elon Musk når jeg hører Asperrger, og jeg tenkte ofte at han hadde det da jeg fulgte ham, og før han fortalte åpent om det. Jeg tenker på ham fordi jeg kjenner tre som har det, og to av dem er høyst intelligente med såkalte prestisjeutdannelser og har helt oppheng i sine interesser, som i begge tilfeller ikke er avvikende fra mange andres. De går bare mer opp i det og blir eksperter. 

Men alle tre har lite til ingen empati. De er ensomme ulver, men igjen, to av dem syns det er helt ok. Mororikken er mer stiv, det er den, men da har jeg tenkt det kan komme av en viss anspenthet pga sosiale forventninger. Ingen av de tre er klossete, men de er heller ikke spesielt praktisk anlagt for å si det diplomatisk.

 

Har du Asberger? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva

Jeg tenker at mine interesser ikke er noe særere enn andres. Jeg kan jo bli mer ekspert på mine områder enn mange andre, men jeg kan klare å bli interessert i ting jeg ikke trodde, så sånn veldig ensporet er det ikke.

Ang bevegelser så hadde jeg nok stive bevegelser når jeg var ung. I starten av 20-årene var jeg dritt lei av det og begynte på litt dansekurs. Begynte med litt poledance i midten av 20-årene osv osv.. har i dag ikke særlig stive bevegelser.

Endret av 90tallsbarn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg er veldig stoisk og realitetsorientert når det kommer til empati. Og jeg liker meg best alene eller med kjæresten. Jeg er litt klossete og må konsentrere meg ekstra når jeg gjør fysiske ting. Jeg har intense interesser. 

Føler det passer på meg.

Men de som tror de kjenner meg vil ikke tro det stemmer. For jeg maskerer som en helt annen.

Anonymkode: a7818...69c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Jeg er veldig stoisk og realitetsorientert når det kommer til empati. Og jeg liker meg best alene eller med kjæresten. Jeg er litt klossete og må konsentrere meg ekstra når jeg gjør fysiske ting. Jeg har intense interesser. 

Føler det passer på meg.

Men de som tror de kjenner meg vil ikke tro det stemmer. For jeg maskerer som en helt annen.

Anonymkode: a7818...69c

Hva mener du med stoisk og realitetsorientert med empati i praksis? 

Anonymkode: 84775...22a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hva mener du med stoisk og realitetsorientert med empati i praksis? 

Anonymkode: 84775...22a

For eksempel:

Hvis menneskene dør ut så blir det bedre for dyr og andre skapninger på sikt, så jeg synes ikke klimaforandringer er så stress.

Hvorfor mennesker bestå?

Og når noen dør så føler de ikke noe mer, så da er det ikke noe poeng i å være trist for dem.

Og om jeg selv skulle dø, så har jeg da hatt et ok liv.. Så det går fint det også.

 

Anonymkode: a7818...69c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
AnonymBruker skrev (På 13.7.2023 den 17.47):

For eksempel:

Hvis menneskene dør ut så blir det bedre for dyr og andre skapninger på sikt, så jeg synes ikke klimaforandringer er så stress.

Hvorfor mennesker bestå?

Og når noen dør så føler de ikke noe mer, så da er det ikke noe poeng i å være trist for dem.

Og om jeg selv skulle dø, så har jeg da hatt et ok liv.. Så det går fint det også.

 

Anonymkode: a7818...69c

Jeg også ønske egentlig at mennesker dør. Bare hjernevask og masse rare regler. 

Anonymkode: 787e9...f3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om min empati er normal. Jeg har definitivt empati, men opplever kanskje at det skal litt mer til før jeg følelsesmessig kjenner at empatien trigges. Jeg kan fint skjønne at person x er lei seg fordi den mistet sin søster, og jeg opptrer med omsorg alt ettersom hva som er naturlig for relasjonen. Men jeg FØLER ikke nødvendigvis så mye empati i den situasjonen. 

Barn og dyr har jeg mye lettere for å kjenne at empatien trigges for. 

Jeg går litt stivt og med lite bevegelse i armene. 

Jeg hadde sterke særinteresser som barn og ungdom, men har ikke det i samme grad lenger. Å lære om mennesker via forum synes jeg er interessant da. 

Jeg har lært meg til å vise interesse for mine venners liv. Det kommer ikke naturlig for meg. Jeg skjønner heller ikke når jeg prater for mye om noe. Men jeg er en god venn for de som har akseptert meg. Så kjenner meg ikke helt igjen i det. 

Synes beskrivelsen var unyansert. Den viser ikke noe særlig til at det er et spekter. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 9.7.2023 den 12.41):

Pasienter med Asperger syndrom blir av Lorna Wing (Burgoine og Wing 1983) beskrevet som personer med manglende empati, liten evne til å inngå vennskap og ensidig og naiv interaksjon. De har en pedantisk språkbruk med hyppige gjentagelser, dårlig ikke-verbal kommunikasjon og særinteresser som oppsluker dem. Motorikken er klossete (Attwood 2004, s.16). Kaland (2003) beskriver pasientene som ensomme, sære, originale og med intense og monomane interesser. Det er påfallende sprik mellom områder de behersker godt og der de er helt klossete.
 

Kilde: https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/29673/Prosjektoppg.Ingvild.Jorstad.pdf

Anonymkode: 78447...983

Dette er nokså unyansert beskrivelse. Kunnskapen har økt betraktelig siden dette ble skrevet . Mange har gått under radaren  langt opp i godt voksen alder fordi de har klart å takle livet og sinn diagnose og dermed ikke blitt sett å fått en diagnose før de har blitt godt voksen . noen får ingen diagnose, eller de trenger ingen diagnose. 

Endret av FGT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...