Gå til innhold

@Isw som økonomen selv


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Tror du formulerer deg litt uheldig som gjør folk forvirret. Jeg tolker denne tråden som:

"Jeg sliter med å oppfylle vilkårene for bolliglån, hva bør jeg gjøre for å sjarmere/overbevise banken om å gi meg lån i unntakskvoten"

Og det er et godt spørsmål.

Som jeg ikke har svaret på.

 

Men svaret mitt ville vært bare gjør så godt du kan, jobb så mange timer du får, bruk så lite penger som du klarer, spar opp penger over tid, håp på boligkrasj eller flaks når du søker i bankene etterhvert.

Anonymkode: d616d...d93

Ja det har rett tolket. Siden jeg sliter med å formulere meg saklig til tider lurte jeg på om den kan hjelpe med med og nå frem at jeg trenger kausjonist før jeg blir pensjonist . 

Anonymkode: 2bbd6...928

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 84
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • AnonymBruker

    58

  • aa-k-j

    23

  • Lillemus

    4

Mest aktive i denne tråden

AnonymBruker

@ISW har sett på finn i mulig annonser, når jeg har studert teksten står det på alle kommunale avgifter, fellesutgifter, formueverdi, energimerking ? Hvis man kjøper noe. Hvorfor kommer det opp og hva betyr det? 

Anonymkode: 2bbd6...928

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

@ISW har sett på finn i mulig annonser, når jeg har studert teksten står det på alle kommunale avgifter, fellesutgifter, formueverdi, energimerking ? Hvis man kjøper noe. Hvorfor kommer det opp og hva betyr det? 

Anonymkode: 2bbd6...928

Kommunale avgifter og fellesutgifter er det man betaler i tillegg til lånet. Men i noen boliger som borettslag er kommunale avgifter inkludert i fellesutgiftene. Formuesverdi er formuesverdien av boligen og energimerkingen er hvor energieffektiv den er. Er du i fast jobb? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
aa-k-j skrev (2 timer siden):

Kommunale avgifter og fellesutgifter er det man betaler i tillegg til lånet. Men i noen boliger som borettslag er kommunale avgifter inkludert i fellesutgiftene. Formuesverdi er formuesverdien av boligen og energimerkingen er hvor energieffektiv den er. Er du i fast jobb? 

Men i alle dager hvordan går det an? Ja jeg jobber litt så jeg kan betale litt i måneden. 

Anonymkode: 2bbd6...928

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Men i alle dager hvordan går det an? Ja jeg jobber litt så jeg kan betale litt i måneden. 

Anonymkode: 2bbd6...928

For å få lån må man ha fast og stabil inntekt og den må være stor nok til å kunne betjene et lån. Uansett så er det litt lurt å vente da rentene er blitt ganske høye og ved høy rente blir lånet dyrere. Har man f.eks 20 tusen utbetalt er det vanskelig å få lån i banken. Jeg er ufør og fikk startlån hos kommunen og hadde ikke fått lån i vanlig bank pga lav inntekt.

 

Endret av aa-k-j
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
aa-k-j skrev (2 minutter siden):

For å få lån må man ha fast og stabil inntekt og den må være stor nok til å kunne betjene et lån. Uansett så er det litt lurt å vente da rentene er blitt ganske høye og ved høy rente blir lånet dyrere. Har man f.eks 20 tusen utbetalt er det vanskelig å få lån i banken. Jeg er ufør og fikk startlån hos kommunen og hadde ikke fått lån i vanlig bank pga lav inntekt.

 

Jeg får ikke lån i banken fordi jeg ikke har nok egenkapital. Jeg må få ja til kausjonister og de kan hvis de vil. Har ikke 20. tusen utbetalt langt derfra. Hva er reglene for kommune lån da? 

Anonymkode: 2bbd6...928

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Jeg får ikke lån i banken fordi jeg ikke har nok egenkapital. Jeg må få ja til kausjonister og de kan hvis de vil. Har ikke 20. tusen utbetalt langt derfra. Hva er reglene for kommune lån da? 

Anonymkode: 2bbd6...928

Hvis du har under 20 tusen er det ikke rart ingen vil stille som kausjonist. For å få kommunalt lån må du som i vanlig bank ha fast og stabil inntekt. Jeg hadde ca 18 tusen utbetalt da jeg fikk lån. Men man trenger ikke egenkapital og økonomisk vanskeligstilte blir prioritert som f.eks uføre og folk med barn og lav inntekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men i alle dager hvordan går det an? Ja jeg jobber litt så jeg kan betale litt i måneden. 

Anonymkode: 2bbd6...928

Du får neppe lån hvis du "jobber litt". Studerer du resten av tiden?

Anonymkode: 0a750...bbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg får ikke lån i banken fordi jeg ikke har nok egenkapital.

Anonymkode: 2bbd6...928

Har du nok inntekt til å betjene et lån?

Anonymkode: 0a750...bbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et boliglån på 1 million koster ca 5100 i måneden. Så kommer kommunale avgifter eller felleskostnader og strøm utenom. Så det kan koste mellom 8 til 10 tusen for ei leilighet til 1 million i bare boligkostnader. Så kommer forsikring, mat, husholdningsartikler, møbler, klær og diverse utenom. Det må du og du alene betale. Har du råd til det? Jeg har 7500 i boutgifter og blir kanskje økning til 10 tusen. Og det på en bolig til 1 million. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
aa-k-j skrev (2 timer siden):

Hvis du har under 20 tusen er det ikke rart ingen vil stille som kausjonist. For å få kommunalt lån må du som i vanlig bank ha fast og stabil inntekt. Jeg hadde ca 18 tusen utbetalt da jeg fikk lån. Men man trenger ikke egenkapital og økonomisk vanskeligstilte blir prioritert som f.eks uføre og folk med barn og lav inntekt. 

Det synes jeg er rart. Men uansett så kunne det f.eks blitt donert bort arv for å hjelpe meg litt på veien. Jeg er dog ikke vanskelighetstilt tror jeg. 

Anonymkode: 2bbd6...928

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
aa-k-j skrev (1 time siden):

Et boliglån på 1 million koster ca 5100 i måneden. Så kommer kommunale avgifter eller felleskostnader og strøm utenom. Så det kan koste mellom 8 til 10 tusen for ei leilighet til 1 million i bare boligkostnader. Så kommer forsikring, mat, husholdningsartikler, møbler, klær og diverse utenom. Det må du og du alene betale. Har du råd til det? Jeg har 7500 i boutgifter og blir kanskje økning til 10 tusen. Og det på en bolig til 1 million. 

Oi det var dyrt. Hvorfor må du kanskje betale 10 tusen? 

Anonymkode: 2bbd6...928

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har du nok inntekt til å betjene et lån?

Anonymkode: 0a750...bbf

Ikke hvis jeg må betale mer enn ti tusen 

Anonymkode: 2bbd6...928

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du får neppe lån hvis du "jobber litt". Studerer du resten av tiden?

Anonymkode: 0a750...bbf

Ja 

Anonymkode: 2bbd6...928

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Oi det var dyrt. Hvorfor må du kanskje betale 10 tusen? 

Anonymkode: 2bbd6...928

Pga forslag til oppgradering i borettslaget. Innglassing av balkonger, nye fasader, solceller og varmepumper. Da øker fellesutgiftene fra under 3000 til 5500

Endret av aa-k-j
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Det synes jeg er rart. Men uansett så kunne det f.eks blitt donert bort arv for å hjelpe meg litt på veien. Jeg er dog ikke vanskelighetstilt tror jeg. 

Anonymkode: 2bbd6...928

Jeg synes du skal bli ferdig med studiene og få fast og stabil jobb og inntekt før du kjøper bolig. Alle må jobbe for ting og nå er dessuten rentene så høye at lån blir ganske dyrt. Flere har større problemer med å betale lån pga høye renter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
aa-k-j skrev (2 minutter siden):

Jeg synes du skal bli ferdig med studiene og få fast og stabil jobb og inntekt før du kjøper bolig. Alle må jobbe for ting og nå er dessuten rentene så høye at lån blir ganske dyrt. Flere har større problemer med å betale lån pga høye renter. 

Det tar meg 8 eller 9 år og bli freidig. Jeg har ikke tid til å vente fordi jeg har satt meg et mål om når jeg skal bli ferdig med det og det. Dette må jeg følge. Jeg tror ikke jeg kan få kommune lån. Så jeg er fucked up. 

Anonymkode: 2bbd6...928

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
aa-k-j skrev (12 minutter siden):

Pga forslag til oppgradering i borettslaget. Innglassing av balkonger, nye fasader, solceller og varmepumper. Da øker fellesutgiftene fra under 3000 til 5500

Er boreslag det samme som andel? 

Anonymkode: 2bbd6...928

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
aa-k-j skrev (1 minutt siden):

Ja

Ok så du eier ikke da du eier bare en andel som de som bestemmer i borettslaget ditt kan f.eks kaste deg ut? 

Anonymkode: 2bbd6...928

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...