Gå til innhold

Det er mye snakk om Russland, men hva med Israel?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Boikott av russiske varer "pga krigen", men hva med Israel som dreper syrere og dreper og undertrykker palestinere?

HVORFOR SELGES DET israelske varer i Norge? På Rema? Hallo? Hvorfor boikottes ikke de, som er minst like ille som Russland? 

Kan noen forklare meg hvorfor? 

Anonymkode: 183f4...284

Fortsetter under...

Vendi skrev (3 minutter siden):

Vel, disse landene kan ikke sammenlignes. Blant annet er ikke Russland under stadige angrep og må beskytte seg mot andre, det er Israel. Russland angriper andre uten grunn, det gjør ikke Israel. 

Russland er absolutt under angrep. Det er hele tiden en maktkamp der. 

Israel angriper uten grunn, jo. De sank også et amerikansk skip uten at noen løftet et øyenbryn.

AnonymBruker
Duvall skrev (15 minutter siden):

Israel angriper uten grunn, jo. De sank også et amerikansk skip uten at noen løftet et øyenbryn.

Makan til enkel fremstilling av en svært komplisert konflikt skal man lete lenge etter. 

Anonymkode: 8d4a3...a30

Duvall skrev (17 minutter siden):

Russland har aldri vært under angrep fra Ukraina eller NATO. Det var ikke soldater fra NATO eller Ukraina som gikk inn i Russland, men omvendt. Angrepene er konstruksjoner i hodet til Putin.

Hvis du sikter til at USA støtter enkelte politiske grupper i andre land, så er det helt korrekt. Russland gjør det samme.

AnonymBruker

Israel får da stadig pepper i media.

Arabiske land slipper som regel lett fra det. Type Saudi Arabia som var en del av krigen i Jemen og behandler Shia minoriteten sin dårlig. Og ikke har demokrati.

Jeg kan ikke tenke på noe annet land som har fått mer pepper enn Israel over de siste 30 år.

Anonymkode: b484a...d9a

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Boikott av russiske varer "pga krigen", men hva med Israel som dreper syrere og dreper og undertrykker palestinere?

HVORFOR SELGES DET israelske varer i Norge? På Rema? Hallo? Hvorfor boikottes ikke de, som er minst like ille som Russland? 

Kan noen forklare meg hvorfor? 

Anonymkode: 183f4...284

Du kan umulig se nyheter? 

Anonymkode: ad3e9...354

Annonse

Drømmeautomat

Israel er en aggressiv okkupant og apartheidstat og burde vært fordømt internasjonalt på samme måte som Sør-Afrika ble i sin tid. Isreal har en rekke pågående brudd på folkeretten. Man kan lese hva FN skriver om landet her: https://www.fn.no/nyheter/fem-ting-du-boer-vite-om-israels-brudd-paa-palestinernes-rettigheter

Det er all grunn til å fordømme både Russland og Israel, det ene utelukker ikke det andre.

AnonymBruker

Israel ble utsatt for flere terrorangrep og flere ble drept i Israel. Terrorister hadde sin base i en skole og moské blandt sivilbefolkningen i en såkalt flyktningeleir. Israel gikk inn for å ta terroristene fordi det var fare for eskalering . Dette visste det i internasjonale samfunnet og likevel blir det i media fremstilt som et uprovosert angrep mot fredlige folk. Israel vil ha fred. Dessuten er det en kjent sak at terroristene bruker menneskelige skjold. De vil at Israel skal komme i dårlig lys for å fremme sin sak.  
Israel er et lite land omringet av store muslimske land. Muslimer hater jøder og nøyer seg ikke med å leve i fred med jødene. De vil utslette jødene. Det blir ikke fred i Midtøsten før palestinere elsker barna sine høyere enn de hater jøder. 

Drømmeautomat
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det blir ikke fred i Midtøsten før palestinere elsker barna sine høyere enn de hater jøder. 

Og imens dreper Israel palestinske barn. Når en stat dreper barna dine gir det deg grunn til å hate dem. I tillegg er palestinerne offer for en okkupasjon som er ulovlig i følge folkeretten, det gir dem rett til å yte motstand, på samme måte som Ukraina har rett til å yte motstand mot Russland.

Å trekke antisemitisme-kortet opp av hatten blir litt for slapt. Dette handler om ulovlig okkupasjon og apartheid fra staten Israel.

Worriesome Plenty 2

Venstresiden kritiserer Israel men ikke muslimske land med værre menneskerettighetsbrudd . Lurer på hva det kommer sv? Antagelig antisemittisme. Og de lave forventningers rasisme for muslimer.

De mangler troverdighet. Jeg er selvsagt ikke for stor-Israel da det kun kan opprettholdes med diskriminering.

Men værre regimet i muslimske land kritiseres ikke. Lurer på hva denne dullingenkommer av?

Grendel skrev (15 timer siden):

Russland har aldri vært under angrep fra Ukraina eller NATO. Det var ikke soldater fra NATO eller Ukraina som gikk inn i Russland, men omvendt. Angrepene er konstruksjoner i hodet til Putin.

Hvis du sikter til at USA støtter enkelte politiske grupper i andre land, så er det helt korrekt. Russland gjør det samme.

Og Israel, da? De (Mossad) gikk også inn i Norge og drepte en mann, som de trodde var en annen mann. De tok feil. Ble det bråk? Nei! 

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Israel får da stadig pepper i media.

Arabiske land slipper som regel lett fra det. Type Saudi Arabia som var en del av krigen i Jemen og behandler Shia minoriteten sin dårlig. Og ikke har demokrati.

Jeg kan ikke tenke på noe annet land som har fått mer pepper enn Israel over de siste 30 år.

Anonymkode: b484a...d9a

Pepper? Jeg snakker om BOIKOTT. soda stream? Appelsiner? Jaffa? Poteter? 

Hvorfor skal Russland boikottes, mens andre land slipper? Det er rasistisk

Annonse

Vendi skrev (12 timer siden):

Ja, enig. Synes Israel har fått mye kritikk ift sine muslimske naboer. Israel er et bittelite land, og det eneste demokratiet i Midtøsten. De er et sivilisert land hvor internasjonale menneskerettigheter også er gjeldende. F.eks arresterer de eller dreper de ikke homofile. Synes flere burde heie på dem, jeg. 

Noen har sagt at hvis Israel slutter å forsvare seg og legger ned våpnene, blir landet "fjernet fra kartet" (utslettet). Hvis Palestina legger med våpnene, blir det fred i regionen. Og det tror jeg på. 

Palestinerne har fått millioner på millioner i økonomisk støtte fra utlandet, og kunne ha bygget et godt og fredelig land hvor dets innbyggere hadde det godt. Men nei, Hamas er ikke interessert i det. De vil heller bruke pengene på terror. 

Litt forenklet sagt alt sammen, og jeg er absolutt ingen ekspert på området, men jeg tror jeg fikk fram noen poeng. 

Det er jo bare tull og tøys. Hvem er det som hvert eneste år stjeler mer og mer av Palestina sine områder? Hm? 

Worriesome Plenty 2 skrev (3 timer siden):

Venstresiden kritiserer Israel men ikke muslimske land med værre menneskerettighetsbrudd . Lurer på hva det kommer sv? Antagelig antisemittisme. Og de lave forventningers rasisme for muslimer.

De mangler troverdighet. Jeg er selvsagt ikke for stor-Israel da det kun kan opprettholdes med diskriminering.

Men værre regimet i muslimske land kritiseres ikke. Lurer på hva denne dullingenkommer av?

Det er utrolig merkelig å ta opp dette i en slik tråd. Det er usaklig. Ingen i denne tråden har forsvart noen muslimske regimer. 

Det er spørsmål om hvorfor land som er like ille som, eller verre enn Russland, ikle blir boikottet.

Svaret er nok politisk. Kvalmt.

Jeg er for likestilling, for rettferdighet og lik behandling. 

Enten boikottes alle som gjør mye galt, eller ingen. Noe annet er kun ren mobbing. 

Blir som å stenge ute de med rødt hår bare fordiat

Duvall skrev (2 timer siden):

Pepper? Jeg snakker om BOIKOTT. soda stream? Appelsiner? Jaffa? Poteter? 

Hvorfor skal Russland boikottes, mens andre land slipper? Det er rasistisk

Årsaken er nok rett og slett at en boikott er fullstendig meningsløs uten USA.

En annen ting er at Ukraina er i vårt nærområde og dermed vårt problem. Mange land utenfor vesten er ikke med på boikotten av Russland.

AnonymBruker

Det pågår i flg FN 11 alvorlige kriser i verden akkurat nå. Sult, nød og krig. Det er til en hver tid alvorlige brudd på menneskerettigheter i mange land. Som Nord Korea, India, mange land i Afrika, arabiske land , Kina osv. og selvfølgelig krigen Ukraina. Det er så mange umenneskelige og fæle situasjoner som skjer som ikke får særlig mye oppmerksomhet i media. Det er absolutt nok av ting å boikotte eller gå i protestmarsj for. Men akkurat nå er det Russland som en supermakt som er en trussel for oss i Europa. En barbarisk krig der en diktator ( Putin) klarer å lure sine egne til å tro at det er nødvendig å slakte ned et fredelig folk i nabolandet. Det er tortur, voldtekt, de dreper alt de kommer over og de legger by etter by i ruiner. Det er her snakk om store land og mange mennesker. Dette kan ikke sammenlignes med konflikten i Israel. 

Drømmeautomat skrev (14 timer siden):

Israel er en aggressiv okkupant og apartheidstat og burde vært fordømt internasjonalt på samme måte som Sør-Afrika ble i sin tid. Isreal har en rekke pågående brudd på folkeretten. Man kan lese hva FN skriver om landet her: https://www.fn.no/nyheter/fem-ting-du-boer-vite-om-israels-brudd-paa-palestinernes-rettigheter

Det er all grunn til å fordømme både Russland og Israel, det ene utelukker ikke det andre.

Jeg synes deler av det første punktet er pussig og farlig. Jeg lurer på om det virkelig kan være FNs offisielle syn at opprettelsen av Israel skal regnes som kolonialisme.

For det første er det 75 år siden. Man må sette strek over historien og innse at folk bor der de bor og at grensene går der de går. Historien er en uendelig rekke okkupasjoner og folkevandringer.

For det andre var det mer logisk den gangen. Mange etniske grupper fikk sine egne nasjoner: Tyrkere, armenere, grekere etc. Grekere ble kastet ut av Tyrkia og omvendt.  Skal man trekke Tyrkias eksistens i tvil også? Israel var litt senere, men det var en annen tid.

Jeg er helt med på å fordømme okkupasjonene som foregår i dag. Jeg tror ikke FN mener at Israel den dag i dag skal anses som en europeisk koloni. Jeg tror det er den personlige meningen til Jonas Iversen som skrev nyheten på FN siden. FN anerkjenner Israel.

Endret av Grendel
Vendi skrev (1 time siden):

@Duvall Utifra måten du svarer flere av oss her på, så er det vanskelig å ta deg seriøst. 

Og apropos boikott av Israel, så mener du vel ALT som kommer fra Israel? Tenk litt gjennom det, og google hvilke varer og bestanddeler vi er avhengige av Israel for. Israel er f.eks et foregangsland mtp medisinsk forskning og teknologi. 

Da er nok Israel det nærmeste du kommer av land i Midtøsten som også er for dette. 

Eh, nei? De invaderer et annet land, og fortsetter å invadere dem. 

Grendel skrev (37 minutter siden):

Jeg synes deler av det første punktet er pussig og farlig. Jeg lurer på om det virkelig kan være FNs offisielle syn at opprettelsen av Israel skal regnes som kolonialisme.

For det første er det 75 år siden. Man må sette strek over historien og innse at folk bor der de bor og at grensene går der de går. Historien er en uendelig rekke okkupasjoner og folkevandringer.

For det andre var det mer logisk den gangen. Mange etniske grupper fikk sine egne nasjoner: Tyrkere, armenere, grekere etc. Grekere ble kastet ut av Tyrkia og omvendt.  Skal man trekke Tyrkias eksistens i tvil også? Israel var litt senere, men det var en annen tid.

Jeg er helt med på å fordømme okkupasjonene som foregår i dag. Jeg tror ikke FN mener at Israel den dag i dag skal anses som en europeisk koloni. Jeg tror det er den personlige meningen til Jonas Iversen som skrev nyheten på FN siden. FN anerkjenner Israel.

Så hvis det er lenge siden, så er det greit? Og noe vi må akseptere ? 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...