Gå til innhold

Vitaminer og mineraler, tidspunkt og samkjøring med alt annet.

Anbefalte innlegg

Skulle tatt tilskudd av enkelte vitaminer og mineraler. Er det noe spesiell tid på dagen man bør ta det?

Det gjelder B, C, D-vitamin og jern. Kan alt tas sammen? Noe mer som skal tas sammen eller ikke med det ene eller andre jeg ikke har tenkt på? 

Hørt at zink skal tas sammen med C, og C skal helst tas sammen med Jern for bedre opptak, men på nett står det ellers at jern skal tas mellom måltidene. Det virker veldig vanskelig.. 

Hva om jeg tar alle om kvelden. 

Fortsetter under...

cathlin skrev (3 timer siden):

Skulle tatt tilskudd av enkelte vitaminer og mineraler. Er det noe spesiell tid på dagen man bør ta det?

Det gjelder B, C, D-vitamin og jern. Kan alt tas sammen? Noe mer som skal tas sammen eller ikke med det ene eller andre jeg ikke har tenkt på? 

Hørt at zink skal tas sammen med C, og C skal helst tas sammen med Jern for bedre opptak, men på nett står det ellers at jern skal tas mellom måltidene. Det virker veldig vanskelig.. 

Jern skal helst tas sammen med en form for c-vitamin ja (appelsin, paprika el. tilskudd), men ikke samtidig med melk eller te (kaffe er jeg usikker på) da det hemmer jernopptaket i kroppen. D-vitamin bør tas sammen med kalk mener jeg å huske, altså sammen med melk / ost / tilskudd og ergo ikke sammen med jern! Ta noe om morgenen og noe om kvelden alt etter når du spiser. Hvis du spiser frokost med melkeprodukter tar du d- og b-vitaminene da og c-vit og jern om kvelden like før du legger deg. Omvendt hvis du ikke spiser frokost, men kveldsmat. :) 

cathlin skrev (5 timer siden):

Du kan ta jern med et gass appelsinjuice, men uten annen mat og drikke som feks melk

Lillemus skrev (23 timer siden):

Jern skal helst tas sammen med en form for c-vitamin ja (appelsin, paprika el. tilskudd), men ikke samtidig med melk eller te (kaffe er jeg usikker på) da det hemmer jernopptaket i kroppen. D-vitamin bør tas sammen med kalk mener jeg å huske, altså sammen med melk / ost / tilskudd og ergo ikke sammen med jern! Ta noe om morgenen og noe om kvelden alt etter når du spiser. Hvis du spiser frokost med melkeprodukter tar du d- og b-vitaminene da og c-vit og jern om kvelden like før du legger deg. Omvendt hvis du ikke spiser frokost, men kveldsmat. :) 

Takk skal du ha:-) Jeg spiser en neve nøtter til frokost. 

emilie321 skrev (21 timer siden):

Du kan ta jern med et gass appelsinjuice, men uten annen mat og drikke som feks melk

Fantastisk! Tusen takk:-)

cathlin skrev (3 minutter siden):

Takk skal du ha:-) Jeg spiser en neve nøtter til frokost. 

Fantastisk! Tusen takk:-)

En neve nøtter påvirker ikke noe så det kan du trygt spise samtidig som du tar tilskuddene dine. :) 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...