Gå til innhold

Nødvarsel 🤣


UtakknemligDiva

Anbefalte innlegg

UtakknemligDiva

Nå ser jeg mange klager over denne såkalte ulinga på mobilen. 
Hva slags samfunn er vi på vei mot?

Skal det være nødvendig med en sirene på mobilen pga såkalt ekstremvær vi har hatt før? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg reagerer ikke så mye på alarm på mobilen. Jeg reagerer mer på at folk klager over alarmen. Barn og hunder blir stresset og det hele. Hva er det slags samfunn vi lever i, hvor det er en issue?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (4 minutter siden):

Jeg reagerer ikke så mye på alarm på mobilen. Jeg reagerer mer på at folk klager over alarmen. Barn og hunder blir stresset og det hele. Hva er det slags samfunn vi lever i, hvor det er en issue?

Når folk holder på å kjøre av veien, så er det vel greit å diskutere når den skal benyttes?  Nå klarer de fleste å få med seg nyhetene, og det er ikke vanskelig å finne info heller. Alarmen bør bli brukt i nødstilfeller. Ikke som varsling. 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (7 minutter siden):

Når folk holder på å kjøre av veien, så er det vel greit å diskutere når den skal benyttes?  Nå klarer de fleste å få med seg nyhetene, og det er ikke vanskelig å finne info heller. Alarmen bør bli brukt i nødstilfeller. Ikke som varsling. 

Jo, men det blir på siden av mitt poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FjellOgDalar

Jeg fikk den tre ganger, to av de om natta. Alarmen gikk pga en eller annen feil også hos en del som ikke bodde i kommuner med rødt farevarsel. I utgangspunktet ser jeg ikke noe større problem med en slik alarm der det faktisk er adekvat, men de bør få ryddet opp i det tekniske. Det virker jo som det går i hytt og pine. Noen som ikke skulle ha den fikk den, mens andre som skulle hatt den ikke fikk den. Sånt irriterer meg.

Endret av FjellOgDalar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (8 minutter siden):

Jo, men det blir på siden av mitt poeng.

Okay, du skrev jo om at du reagerer på at folk klager over alarmen. Noen av klagene handlet både om bilkjøringen og at folk ble vekket unødvendig om natten to, tre ganger.

Ingen har oppgitt at alarmen har reddet noe eller noen, eller vært viktig. Mange har derimot klaget av flere grunner. Det bør jo taes til etteretning. 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kashmir skrev (1 minutt siden):

Okay, du skrev jo om at du reagerer på at folk klager over alarmen. Noen av klagene handlet både om bilkjøringen og at folk ble vekket unødvendig om natten to, tre ganger.

Ingen har oppgitt at alarmen har reddet noe eller noen, eller vært viktig. Mange har derimot klaget av flere grunner. Det bør jo taes til etteretning. 

Jeg har lest klager om at barn eller hunder ble redde av lyden. Det er hva jeg reagerte på. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (2 minutter siden):

Jeg har lest klager om at barn eller hunder ble redde av lyden. Det er hva jeg reagerte på. 

 

Ja, og det kan jeg lett forstå. Hadde meg som 6- åring med OCD hørt den, så hadde det vært full angst og panikk. Det er mange barn med og uten diagnoser som får problemer med alarmen, og også fordi de vet at det betyr varsling/ noe negativt og skremmrnde.

Detfor kan de kutte ut det spetakkelet til det er reell fare for liv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (3 minutter siden):

Ja, og det kan jeg lett forstå. Hadde meg som 6- åring med OCD hørt den, så hadde det vært full angst og panikk. Det er mange barn med og uten diagnoser som får problemer med alarmen, og også fordi de vet at det betyr varsling/ noe negativt og skremmrnde.

Detfor kan de kutte ut det spetakkelet til det er reell fare for liv. 

Jeg er stikk motsatt. Folk må faktisk tåle å bli utsatt for noe som er ubehagelig noen ganger. Nå skal vi hyle opp og lage spetakkel for det minste ubehag.

Det er faktisk viktig at barn blir utsatt for ubehag. At de blir dyttet utenfor komfortsonen. At de blir redde. Det er slik de lærer å tåle motgang - så fremt foreldrene er der å møter dem på en god måte når de står i det og etterpå. 

Til og med valper gjør man dette med. Man utsetter nyfødte valper for litt stress - f.eks. ved å løfte dem opp fra mor, holde dem en kort periode og så sette dem ned igjen - fordi det har vist seg at da tåler de stress bedre når de blir eldre.

Det verste man kan gjøre mot et barn er å pakke det inn i puter og skjerme det mot alt ubehag ("curlingforeldre"). Da får man ungdommer og unge voksne som bryter sammen av den minste motgang, fordi de har aldri lært å takle det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (4 minutter siden):

Jeg er stikk motsatt. Folk må faktisk tåle å bli utsatt for noe som er ubehagelig noen ganger. Nå skal vi hyle opp og lage spetakkel for det minste ubehag.

Det er faktisk viktig at barn blir utsatt for ubehag. At de blir dyttet utenfor komfortsonen. At de blir redde. Det er slik de lærer å tåle motgang - så fremt foreldrene er der å møter dem på en god måte når de står i det og etterpå. 

Til og med valper gjør man dette med. Man utsetter nyfødte valper for litt stress - f.eks. ved å løfte dem opp fra mor, holde dem en kort periode og så sette dem ned igjen - fordi det har vist seg at da tåler de stress bedre når de blir eldre.

Det verste man kan gjøre mot et barn er å pakke det inn i puter og skjerme det mot alt ubehag ("curlingforeldre"). Da får man ungdommer og unge voksne som bryter sammen av den minste motgang, fordi de har aldri lært å takle det.

 

Ja, men hva er poenget med å gjøre unger og dyr redde uten grunn?? Bare for at de "skal tåle det"?  Og det gjelder som sagt også diagnoser. Det er mer enn "ubehag" vettu. 

En annen ting som er viktig her, er at alarmen mister jo funksjonen den skal ha. Det med å rope ulv... og ingen ulv i mils omkrets. 

Så mye feil her. 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
Vhanja skrev (7 minutter siden):

Jeg er stikk motsatt. Folk må faktisk tåle å bli utsatt for noe som er ubehagelig noen ganger. Nå skal vi hyle opp og lage spetakkel for det minste ubehag.

Det er faktisk viktig at barn blir utsatt for ubehag. At de blir dyttet utenfor komfortsonen. At de blir redde. Det er slik de lærer å tåle motgang - så fremt foreldrene er der å møter dem på en god måte når de står i det og etterpå. 

Til og med valper gjør man dette med. Man utsetter nyfødte valper for litt stress - f.eks. ved å løfte dem opp fra mor, holde dem en kort periode og så sette dem ned igjen - fordi det har vist seg at da tåler de stress bedre når de blir eldre.

Det verste man kan gjøre mot et barn er å pakke det inn i puter og skjerme det mot alt ubehag ("curlingforeldre"). Da får man ungdommer og unge voksne som bryter sammen av den minste motgang, fordi de har aldri lært å takle det.

 

Jeg ser ingen sammenheng mellom dette og det jeg skriver om. 
Spørsmålet mitt er hvorfor skal vi ha en alarm for det de kaller ekstremvær? 
En alarm/sirene er sånn jeg ser nødvendig i nødstilfeller som brann, krig o.l. 
Ikke for å varsle ekstremvær!? 
Og de værmeldingene er feil ganske ofte, så er det slik at folk får de uten at det var nødvendig og da? Hva er vitsen da?

Og til det du skriver; Ved å lage en slik alarm vil jeg si at samfunnet går mot å bli svakere. Det virker som vi skal tro dette «ekstremværet» vårt er farlig på lik linje med radioaktivitet.

Endret av 90tallsbarn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

90tallsbarn skrev (3 minutter siden):

Jeg ser ingen sammenheng mellom dette og det jeg skriver om. 
Spørsmålet mitt er hvorfor skal vi ha en alarm for det de kaller ekstremvær? 
En alarm/sirene er sånn jeg ser nødvendig i nødstilfeller som brann, krig o.l. 
Ikke for å varsle ekstremvær!? 
Og de værmeldingene er feil ganske ofte, så er det slik at folk får de uten at det var nødvendig og da? Hva er vitsen da?

Og til det du skriver; Ved å lage en slik alarm vil jeg si at samfunnet går mot å bli svakere. Det virker som vi skal tro dette «ekstremværet» vårt er farlig på lik linje med radioaktivitet.

Ja, så jeg gikk også litt utenom tema på din tråd, beklager. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

90tallsbarn skrev (7 minutter siden):

Jeg ser ingen sammenheng mellom dette og det jeg skriver om. 
Spørsmålet mitt er hvorfor skal vi ha en alarm for det de kaller ekstremvær? 
En alarm/sirene er sånn jeg ser nødvendig i nødstilfeller som brann, krig o.l. 
Ikke for å varsle ekstremvær!? 
Og de værmeldingene er feil ganske ofte, så er det slik at folk får de uten at det var nødvendig og da? Hva er vitsen da?

Og til det du skriver; Ved å lage en slik alarm vil jeg si at samfunnet går mot å bli svakere. Det virker som vi skal tro dette «ekstremværet» vårt er farlig på lik linje med radioaktivitet.

For å svare deg på spørsmålet:

Det kommer jo an på hvordan man definerer "nødvarsel". For mange, spesielt i øst, så kan været nå faktisk være et viktig nødvarsel. 

Jeg fikk nødvarselet da de gjorde testen og det var så lite høyt og så kortvarig at jeg forstår ikke at noen kan finne på å klage over det. Da klager man for å klage, i mitt hode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

UtakknemligDiva
Vhanja skrev (37 minutter siden):

For å svare deg på spørsmålet:

Det kommer jo an på hvordan man definerer "nødvarsel". For mange, spesielt i øst, så kan været nå faktisk være et viktig nødvarsel. 

Jeg fikk nødvarselet da de gjorde testen og det var så lite høyt og så kortvarig at jeg forstår ikke at noen kan finne på å klage over det. Da klager man for å klage, i mitt hode.

Har ikke hørt den selv. Ser bare folk klager. Ser for meg en ekstrem lyd som gjør at du skvetter. 
Sånn som ambulansearbeiderne får. 

Skulle tro det aldri før har eksistert sånt vær. Og så skal vi drive med sånne varsler. Flaut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

90tallsbarn skrev (Akkurat nå):

Har ikke hørt den selv. Ser bare folk klager. Ser for meg en ekstrem lyd som gjør at du skvetter. 
Sånn som ambulansearbeiderne får. 

Skulle tro det aldri før har eksistert sånt vær. Og så skal vi drive med sånne varsler. Flaut.

Det var virkelig ikke en ekstrem lyd. Jeg hadde forventet at den var verre enn den var.

Men folk i dag klager for det minste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
Vhanja skrev (3 minutter siden):

Det var virkelig ikke en ekstrem lyd. Jeg hadde forventet at den var verre enn den var.

Men folk i dag klager for det minste.

Og så har vi de som klager på at andre klager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

90tallsbarn skrev (Akkurat nå):

Og så har vi de som klager på at andre klager.

Som ikke hadde klaget hvis folk i utgangspunktet ikke hadde klaget. 

And there we go.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FjellOgDalar skrev (2 timer siden):

Jeg fikk den tre ganger, to av de om natta. Alarmen gikk pga en eller annen feil også hos en del som ikke bodde i kommuner med rødt farevarsel. I utgangspunktet ser jeg ikke noe større problem med en slik alarm der det faktisk er adekvat, men de bør få ryddet opp i det tekniske. Det virker jo som det går i hytt og pine. Noen som ikke skulle ha den fikk den, mens andre som skulle hatt den ikke fikk den. Sånt irriterer meg.

Slik jeg har forstått virker ikke nødvarselet på eldre TLF. Da de testet det for noen mnd siden så fikk jeg verken varsel eller melding. Hadde da en Samsung S10 fra 2019. Nå har jeg en nyere en som også har 5G og håper da jeg vil få varsel hvis det skjer at vi må oppsøke bomberom etc. 

Min far fikk ikke varsel heller og han pleier jo å ha oppdatert teknisk utstyr. I hvert fall nyere enn min. Jeg må spørre han om hans Android var oppdatert nok. Det kan også være pga en ikke har oppdatert tlf i forkant av dette, uten at tlf er så gammel. 

Men dette er jo en svikt i systemet. Er jo mange som har eldre telefoner. Til og med gamle "dumme" tlf. Slik som eldre og personer i rusmiljøet. Hvordan får de varsel da? De eldre hører jo ofte på radio, men det gjør definitivt ikke rusavhengige i aktiv rus. Mange av de har tlf, men den er så og si alltid stjelt, hacket og ikke av de nyere modellene for de har et mye mer avansert anti-hack-system. Eller flyktninger på asyl som ikke kan norsk, eller slike som min nabo som er en blanding av første, andre og tredje generasjons innvandrere som er avhengig av matkasse fra kirkens bymisjon for å fø hele familien. Og andre mennesker i Norge med dårlig økonomi er ikke det sånn 1/10 som er under fattigdomsgrensen? Har de råd til nye nok tlf? Eller mobilabonnementet med mobildata så de får varsel når de ikke er hjemme?. Det er så mange i landet som faktisk ikke vil få med seg feks bombeangrep med akutt ordre om å oppsøke nærmeste bomberom. Regjeringen bør etter min mening installere flere tradisjonelle bombealarmer slik som i min by kun er i sentrum, på passende steder gjennom hver kommune. Og kanskje ha en egen Lyd for hver type fare med instruksjoner eller talende stemme som sier hva som skjer (så kan man lære seg hva hver lyd betyr slik man lærer nødnumme) I tillegg til mobilvarsel. Når varselet går av i min by så hører ikke jeg det her jeg bor. Og ikke fikk jeg varsel da de testet det heller. Så hvordan skulle jeg med fler vite det om det oppstår en reell trussel? 

Angående Ekstremværet @90tallsbarn det har jo kostet liv, personskader og store ødeleggelser i andre land før det kom til Sverige og på sør- østlandet (er kun der det er ja? Ikke vest? Her nord hadde vi en enkelt runde med kraftig troperegn i dag, så ingen fare ellers). Så jeg tenker jo det er fornuftig å sende ut varsel. Men en SMS bør vel holde framfor full alarm? Hold deg inne hvis du kan pga regn og flom. Trenger man mer enn det? Med mindre det er varslet orkan liksom så holder det vel å få pålegg om å ikke kjøre bil, være hjemme og sikre løse gjenstander, dra ut kontakter i utsatte kjellere etc. Full alarm er kanskje ikke nødvendig slik uværet har vært i Norge. Men bedre føre var da. 

Vhanja skrev (2 timer siden):

Jeg er stikk motsatt. Folk må faktisk tåle å bli utsatt  for noe som er ubehagelig noen ganger. Nå skal vi hyle opp og lage spetakkel for det minste ubehag.

Det er faktisk viktig at barn blir utsatt for ubehag. At de blir dyttet utenfor komfortsonen. At de blir redde. Det er slik de lærer å tåle motgang - så fremt foreldrene er der å møter dem på en god måte når de står i det og etterpå. 

Til og med valper gjør man dette med. Man utsetter nyfødte valper for litt stress - f.eks. ved å løfte dem opp fra mor, holde dem en kort periode og så sette dem ned igjen - fordi det har vist seg at da tåler de stress bedre når de blir eldre.

Det verste man kan gjøre mot et barn er å pakke det inn i puter og skjerme det mot alt ubehag ("curlingforeldre"). Da får man ungdommer og unge voksne som bryter sammen av den minste motgang, fordi de har aldri lært å takle det.

 

Enig i det. Blir litt som min mor som påførte meg masse frykt ved sine reaksjoner og tydelige bekymringer. Derfor har jeg alltid latt ungene mine feks klatre i trær uten å gi de signaler om at det er farlig, bare oppfordringer om å være forsiktig uten å vise de noe frykt. Jeg har faktisk tenkt at faller de og brekker armen så har de lært å være ekstra forsiktig. Innenfor rimelighetens grenser selvsagt. De får ikke klatre 15 meter opp hvor døden vil møte de skulle de falle. 

Mens bare det å se min mors frykt når hun så på nyheter lærte meg at verden var et skummelt sted. Når ungene mine slår seg så trøster jeg, men jeg blir ikke helt fra meg og sier "herregud stakkars stakkars deg, dette gjorde skikkelig vondt, nei uff uff" osv. Jeg kan si "oisann! Få se på det. Du blør litt, skal vi gå og finne plaster? Går det bra?" Min mor var førstnevnte og jeg ble en skrikerunge når jeg slo meg i nærværet hennes. 😛 Pappa sa bare "opp igjen", så da reiste jeg meg opp. Hehe. Men unger kan ikke beskyttes så mye som jeg ble av mamma. Hun gjorde meg en bjørnetjeneste. 

hadde jeg fått sånn alarm når ungene var hos meg så hadde jeg møtt deres frykt med rolig kroppsspråk og alt ettersom alder på deres nivå forklart hva det betydde og evt hva som nå skulle skje, slik som bomberom. Jeg vet akkurat hvordan mamma hadde reageet og det hadde gjort meg reddere enn utgangspunktet. Barn er ganske robuste bare de ser at mamma og pappa ikke freaker ut og de får alderstilpasset informasjon. 

Vhanja skrev (1 time siden):

Som ikke hadde klaget hvis folk i utgangspunktet ikke hadde klaget. 

And there we go.

Og tenk de som klager på de som klager på de som opprinnelig klaget? 😛 En kan vel holde på til evigheten med det. Men jeg tenker ikke det er å klage på klagerne at man poengterer et poeng. Som at det er bedre at barna blir skremt av alarmen enn at ingen kommer seg til bomberommet i tide eller får skrudd av strømmen i en bolig med gamle sikringer før den ventede flommen slik at man avverger brann. 

Alternativet er tross alt verre? Og som sagt barn takler veldig mye hvis de har omgivelser som signaliserer at "akkurat nå er det noe farlig som skjer, men mamma/pappa passer på, og derfor må vi holde oss inne i noen dager eller vi må oppsøke en stor hule under jorden sammen med mange andre folk. Men vi er sammen og det er det viktige nå, og vi skal passe på hverandre ikke sant? ". Ikke sånn som mamma hadde sagt "landet Russland bomber oss nå og vi må flykte hvis vi skal overleve og vi må dra NÅ! La alt være igjen, vi kan faktisk dø!" 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er bra vi får varslinger på telefonen, men det kan tyde på at myndighetene har en del å gå på mht selve utsendingen - hvem får, hvem får ikke, hvor mange meldinger sendes til samme etc. Systemet er nytt, og vi får håpe det bedres/går seg til  

Klaging i media ville vært enda større hvis folk ikke hadde fått kritiske varsler, og derfor ikke kunne tatt nødvendige forholdsregler, enn at folk får et varsel de ikke trengte «fordi de følger med nyhetene» eller fordi hunden ble redd (her skvetter hunden bare du mister noe i gulvet, så «hund som blir redd» kan ikke være målestokk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er skremselspropagada alle steder. Ikke rart stadig flere lider av angst og depresjon.

Kan være et bilde av 3 personer og tekst som sier 'BTRONDHEIM Dagbladet BBERGEN Alt om uvaeret PLUSS (KURAT NÁ AKKURAT SISTENYTT AKKURAT LOGG AKKURATN (KURAT AKKURAT AKKURATNA AKKURAT AKKURAT Utvider varsel AKKURAT AKKURAT AKKURAT AKKURAT NÁ AKKURAT AKKURATN AKKURAT -Vi er redde -Kom dere ut! (T” KAOS AKKURAT FRYKTER KAOS AKKURAT SENÁ -Ingen -Na gảr ting plan A til helvete'

Anonymkode: 163e2...116

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...