Gå til innhold

Hva liker dere å ha på koldtbord?

Anbefalte innlegg

Skal begynne å planlegge et for meg stort selskap (vi blir 20 med stort og smått) Tenkte jeg skulle ha koldtbord og har tenkt å bestille noe fra catering, men også lage til noe selv.  Hva liker dere best på koldtbordet? Og hva synes dere bør være på et koldtbord? 

Fortsetter under...

Roastbiff, roastbiff og enda mer roastbiff. :) Godt brød, mye grønn pynt (paprika, agurk, salatblader, småtomater), gjerne varme karbonader, potetsalat... Som du skjønner er ikke  koldtbord helt min greie da jeg ikke er glad i verken røkt laks, eggerøre eller spekekjøtt... ;) Husk ekte smør! Ikke bare margarin, men ha gjerne to ulike, f.eks. Bremykt/Meierismør og Soft soya.

Lillemus skrev (2 minutter siden):

Roastbiff, roastbiff og enda mer roastbiff. :) Godt brød, mye grønn pynt (paprika, agurk, salatblader, småtomater), gjerne varme karbonader, potetsalat... Som du skjønner er ikke  koldtbord helt min greie da jeg ikke er glad i verken røkt laks, eggerøre eller spekekjøtt... ;) Husk ekte smør! Ikke bare margarin, men ha gjerne to ulike, f.eks. Bremykt/Meierismør og Soft soya.

Er helt enig med deg angående roastbiffen... kan nesten ikke få nok av den😊 Selv liker jeg røkt laks, eggerøre og spekemat da. Det jeg liker best med koldtbord er at alle finner noe en liker og det er for alle aldersgrupper.  Ja, det er nok lurt å ha to ulike smør. 

Koldtbord er jo vanvittig mye jobb, med mindre det meste bestilles, så tror ikke jeg ville valgt det til så mange. En fordel er selvfølgelig at mye kan gjøres litt i forkant.

Ville selv satt pris på at det var variert, både med kjøtt og fisk og grønnsaksretter. Og godt brød og annet tilbehør.

Smør har jeg ingen spesiell formening om, annet enn at det bør finnes, og gjerne aïoli også.

emilie321 skrev (58 minutter siden):

Skal begynne å planlegge et for meg stort selskap (vi blir 20 med stort og smått) Tenkte jeg skulle ha koldtbord og har tenkt å bestille noe fra catering, men også lage til noe selv.  Hva liker dere best på koldtbordet? Og hva synes dere bør være på et koldtbord? 

Laks på smørbrød og roastbiff med løk på loff. 

Anonymkode: cec7f...c9d

Ekstra skrev (38 minutter siden):

Koldtbord er jo vanvittig mye jobb, med mindre det meste bestilles, så tror ikke jeg ville valgt det til så mange. En fordel er selvfølgelig at mye kan gjøres litt i forkant.

Ville selv satt pris på at det var variert, både med kjøtt og fisk og grønnsaksretter. Og godt brød og annet tilbehør.

Smør har jeg ingen spesiell formening om, annet enn at det bør finnes, og gjerne aïoli også.

Kommer til å bestille mesteparten og får noe hjelp. I og med at alderen er så spredt, så synes jeg koldtbord blir best. Da får alle noe de garantert liker.  Aïoli har jeg ikke tenkt på.... takk, det er jo kjempe godt.

Annonse

Vendi skrev (12 minutter siden):

Vi har hatt koldtbord noen ganger på nyttårsaften når vi har hatt gjester. Venninna mi og jeg pleier å samarbeide om maten, og det vi lager i stand da er (fritt etter hukommelsen) roastbiff, gurkemeie, karbonader, spekeskinke, vanlig skinke, eggerøre og laks. Fersk løk og sprø løk, salater, pluss en stor bolle med frisk salat. Kabaret, hvitløksbaguetter og oppskårede loffeskiver. Og smør. :)

Egen bolle med salat var lurt.

Jeg er glad i røket laks, eggerøre, waldorfsalat, spekemat. På et tapasbord er det jo en del andre ting som også går an å ha med på et vanlig koldtbord - jeg er veldig glad i store oliven og bacondadler 😄 Mmmmmmmm! Roastbiff er helt greit, men jeg tar aldri mye av den 😄 Jeg eeeelsker koldtbord!

påskelilje skrev (17 minutter siden):

Jeg er glad i røket laks, eggerøre, waldorfsalat, spekemat. På et tapasbord er det jo en del andre ting som også går an å ha med på et vanlig koldtbord - jeg er veldig glad i store oliven og bacondadler 😄 Mmmmmmmm! Roastbiff er helt greit, men jeg tar aldri mye av den 😄 Jeg eeeelsker koldtbord!

Bacondadler har jeg aldri hørt om, det bør jeg prøve. Jeg elsker også koldtbord.  Ikke bare det at en alltid finner noe en liker, men det at en stadig kan bevege seg gjør at det blir en litt mer avslappet atmosfære 

Nicklusheletida skrev (6 minutter siden):

Følger spent med, da jeg alene skal lage koldtbord til 15 stk i helga. Jeg har det meste klart i hodet mitt, men fint med nye ideer :)

Ja, det er fint med nye ideer.  Kan jo ha det meste på koldtbord 😊

emilie321 skrev (1 minutt siden):

Bacondadler har jeg aldri hørt om, det bør jeg prøve. Jeg elsker også koldtbord.  Ikke bare det at en alltid finner noe en liker, men det at en stadig kan bevege seg gjør at det blir en litt mer avslappet atmosfære 

Bacondadler er skikkelig godt. Jeg har også veldig sansen for lefseruller - noen med røkelaks og noen med skinke. Kan spise meg mett på dem alene.

Annonse

I tillegg til mye av det som er blitt nevnt, har vi ofte endel salater.

Drue og purresalat pleier vi ha som en av salatene. Den er alltid poppis. Veldig enkelt å lage. Den er mektig så trenger ikke store mengder.

https://www.godt.no/oppskrifter/salat/5423/druesalat

Eggesalat har vi ofte også, den kan lages enkel, eller litt mer «avansert» med reker eller skinke oppi, ligger flere oppskrifter på nett.

Siden jeg er svært glad i pastasalat, så har vi ofte det også. Da med en saus på av rømme, majones, sitronsaft, salt og pepper. Jeg pleier å ha oppi pasta (gjerne tricolor for utseende sin del), gul paprika, purre eller vårløk, fetaost, gaudaost, mais, skinke. Pastaen suger til seg endel av sausen, så dersom den lages dagen før kan den godt ha litt rikeleg saus, så røres opp litt før servering.

emilie321 skrev (11 minutter siden):

Får en kjøpt bacondadler på meny?

Det vet jeg faktisk ikke. Jeg har ikke laget det selv, men har hørt fra andre at det går kjapt og er enkelt. Jeg kan nesten spise meg mett på dem. Søtt og salt sammen!

Nicklusheletida

Til helga har jeg tenkt å ha : røkt laks og eggerøre, roastbeef med rødløk og remulade,  spekemat, flatbrød, potetsalat, grønn salat, karbonader med stekt løk, sennep, kjeks, ost ,  druer og grønne oliven. Ferdigskrellede reker, majones.Tomater, sylteagurker, paprika. Fiskekabaret med en remuladesaus, lefse i rull med snøfrisk, laks og ruccula, asparges med spekeskinke surret rundt. og litt forskjellig tapasgreier som jeg finner ferdig på Rema. 

Nicklusheletida skrev (2 minutter siden):

Til helga har jeg tenkt å ha : røkt laks og eggerøre, roastbeef med rødløk og remulade,  spekemat, flatbrød, potetsalat, grønn salat, karbonader med stekt løk, sennep, kjeks, ost ,  druer og grønne oliven. Ferdigskrellede reker, majones.Tomater, sylteagurker, paprika. Fiskekabaret med en remuladesaus, lefse i rull med snøfrisk, laks og ruccula, asparges med spekeskinke surret rundt. og litt forskjellig tapasgreier som jeg finner ferdig på Rema. 

Hørtes veldig godt ut😋

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...