Gå til innhold

Hva kan en privatpraktiserende psykiater tjene?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sånn ca selvsagt og hvor mange pasienter har de ca?

Anonymkode: f7227...ebd

Med driftsavtale:

1,9 mill i tilskudd fra RHF, pluss 375 kr i egenandel pr konsultasjon (kanskje 1.500 konsultasjoner i året). 

Uten driftsavtale:

Ca 2.000 kr pr konsultasjon. Jobber vedkommende for seg selv beholdes alt dette. Jobber vedkommende på et medisinsk senter vil dette ta en cut av inntektene, men til gjengjeld får man ofte flere pasienter.

I begge tilfeller påløper driftskostnader. 

Endret av ISW
ISW skrev (23 minutter siden):

Med driftsavtale:

1,9 mill i tilskudd fra RHF, pluss 375 kr i egenandel pr konsultasjon (kanskje 1.500 konsultasjoner i året). 

Uten driftsavtale:

Ca 2.000 kr pr konsultasjon. Jobber vedkommende for seg selv beholdes alt dette. Jobber vedkommende på et medisinsk senter vil dette ta en cut av inntektene, men til gjengjeld får man ofte flere pasienter.

Tjener bedre enn fastleger altså?

Anonymkode: 80d29...9f8

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det kommer an på driftskostnader hvor mye de sitter igjen med.

Anonymkode: 59b70...51a

Bedre timelønn får man tro. Privatpraktiserende psykiatere jobber neppe 60 timer i uka?

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Bedre timelønn får man tro. Privatpraktiserende psykiatere jobber neppe 60 timer i uka?

Aner ikke, men regnestykker sier lite om hvor mye de sitter igjen med netto.

Anonymkode: 59b70...51a

Private kan jobbe så mye de orker. Men de har retningslinjer å følge om man driver psykologisk arbeid, som f eks journalføring som tar tid. De som har hel privat og holder til hjemme hos seg selv har ikke utgifter på husleie f eks og kan tjene enormt. 
Det er kun dyktige psykologer som kan tjene store summer. Det er ikke lett å få pasienter over tid om man er en røva psykolog, og får dårlig omdømme. 

Anonymkode: 5e608...d04

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Tjener bedre enn fastleger altså?

Jeg tror det er vanskelig å sammenligne.

Spesialister med driftsavtale gjør en avtale med det regionale helseforetaket (RHF) som kjøper et gitt antall konsultasjonstimer i året (husker ikke antallet nå) - for nevnte 1,9 mill (mulig det er litt mer nå) i året. Spesialisten forplikter seg da til å tilby dette timetallet, samt en del kvalitetsparametre som skal overholdes. Hvis vedkommende vil jobbe mer, har han anledning til å tilby timer helprivat (altså med høyere egenandel enn 375 kr) etter dette.

Fastleger har ikke samme modell for inntjening. De får et moderat beløp i måneden pr pasient på listen - men under konsultasjonene kan de fakturere HELFO for en liste lang som et vondt år. Det er ikke sjelden at en fastlege "drar inn" en tusenlapp på en konsultasjon som varer 15 minutter. Men fastleger har gjerne litt høyere driftskostnader enn spesialister, i og med at de gjerne er tilknyttet et legesenter med legesekretærer, osv. Og noen fastleger har ansvar for 2000 pasienter, andre igjen bare 5-600. Inntjeningen varierer jo i tråd med dette også.

Endret av ISW
ISW skrev (9 timer siden):

Med driftsavtale:

Uten driftsavtale:

Jeg får lyst til å kommentere det med 2000 per konsultasjon og at man beholder alt.

Det stemmer nok, men ingen skal sette likhetstegn mellom timepris og effektiv timelønn.

Man har papirarbeid, salg, pensjon, selskapsskatt, perioder uten jobb, folk som ikke betaler (eller ikke dukker opp).

Jeg vil tro det man sitter igjen med som effektiv timelønn (når alle timer og utgifter er tatt med) er nærmere halvparten av det man fakturerer ut.

Grendel skrev (49 minutter siden):

Jeg får lyst til å kommentere det med 2000 per konsultasjon og at man beholder alt.

Det stemmer nok, men ingen skal sette likhetstegn mellom timepris og effektiv timelønn.

Man har papirarbeid, salg, pensjon, selskapsskatt, perioder uten jobb, folk som ikke betaler (eller ikke dukker opp).

Jeg vil tro det man sitter igjen med som effektiv timelønn (når alle timer og utgifter er tatt med) er nærmere halvparten av det man fakturerer ut.

Det er riktig, men det gjelder alle scenariene jeg listet opp.

Det er også vesentlig forskjell på hvordan kostnadsbildet er. Det er forskjell på om vedkommende jobber i garasjen eller om vedkommende har kontor evt med legesekretær.

• 4 måneder senere...

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ca 2 mill i året.

Anonymkode: 8742f...bd4

Jeg fikk litt lyst til å si... hva skal/gjør de med alle de pengene? Men vet jo at jeg ikke hadde hatt noe uvilje mot å tjene så mye 🤗😅

Anonymkode: 9fa19...689

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvordan føles det å ha så høy inntekt?

Anonymkode: 8742f...bd4

Litt merkelig spørsmål? Det kommer jo ann på så mye. SÅ høy inntekt er det vel ikke heller. Og mtp alle årene en har studert så...

Anonymkode: f7227...ebd

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...