Gå til innhold

Godteri hver dag

linndude

Anbefalte innlegg

Jeg er ei jente på 20 år som spiser godteri/sjokolade hver dag. Minst 200 g hver dag, som gir et halvt dagsbehov for kalorier. Vekta holder jeg i sjakk ved å trene. Men nå lurer jeg på om det er mulig å utvikle sukkersyke fordi jeg spiser så mye godteri? Det er ikke alltid jeg har lyst på godteri, men kroppen MÅ ha. Jeg står seriøst ALDRI imot, klarer det ikke. Kan jeg få noen tabletter som kan dempe suget etter snop? Dette begynner virkelig å bli et problem for meg og jeg har hatt det sånn i flere år, men det blir bare verre og verre. Har noen råd/svar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke sunt å spise så mye snop, selv om man holder vekten i sjakk. Du kan bl.a. påvirke blodsukkerbalansen.

Du kan kjøpe krom-tabletter på apoteket eller i en helsekostforretning, de skal hjelpe mot søttrang. Det er forøvrig noen som mener at de ikke virker, men det er verdt et forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Windsong

Det er ikke sunt å spise så mye snop, selv om man holder vekten i sjakk. Du kan bl.a. påvirke blodsukkerbalansen.

Du kan kjøpe krom-tabletter på apoteket eller i en helsekostforretning, de skal hjelpe mot søttrang. Det er forøvrig noen som mener at de ikke virker, men det er verdt et forsøk.

Sannsynligvis kan du ta det med ro i forhold til diabetes (sukkersyke).

Type 1 diabetes (den insulinkrevende formen som stort sett rammer unge), kommer ikke av for mye sukker. Årsken til hvorfor man utvikler type 1 diabetes er ukjent, men det som skjer er at kroppen oppfatter de insulinproduserende cellene som fremmed vev og ødelegger dem.

Type 2 diabetes er den formen for diabetes man i en del tilfeller ser på som en livsstilssykdom. Lite fysisk aktivitet, generelt dårlig kosthold og overvekt, samt type 2 diabetes i familien er de viktigste risikofaktorene. Jeg forstår det som om du trener og ikke er overvektig, så om du ikke har diabetes 2 i nær familie tror jeg du kan ta det rolig.

Men mye søtmat kan forårsake et ustabilt blodxukker uten at det trenger å ha noe med diabetes å gjøre. Sjokolade inneholder enkelt oppbygde karbohydrater, som får blodsukkeret til å gå rett opp og så rett ned igjen. Når blodsukkeret synker kan du få ubehag som sult, svimmelhet, problemer med å konsentrere deg, stress o.l. Da blir det fristende å ta en ny sjokolade - en voind sirkel. Kroppen vil venne seg til et noe høyere blodsukker, noe som gjør det mer ubehagelig når det faller. Å spise hyppige og små måltider med fiberrik kost og komplekse karbohydrater gir et jevnere blodsukker, og mindre kjangse for at man spiser for store måltider og går opp i vekt. Inntar du raske karbohydrater sammen med noe som inneholder mye fiber, vil også yo-yo effekten på blodsukkeret bli mindre.

Kan du kanskje finne altærnativer til sjokoladen? Tørket frukt for eksempel? Det synes i alle fall jeg er et veldig godt altærnativ til annen søtmat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...