Gå til innhold

medisiner maskere autismesymptomer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

skal prøve å gjøre bakhistorien kort, men jeg har vært i psykiatrien en stund. fikk først diagnosen tilbakevendende depresjon som tenåring, så bipolar 1 med en del psykoseutbrudd som 21-åring. i tillegg har jeg hele livet slitt mye med tvang/ocd og angst. har også epilepsi forresten. har vært mye innlagt og noen har tatt opp spørsmålet om jeg har noen personlighetsforstyrrelser i tillegg. jeg mener dog jeg ikke har det, men at jeg heller egentlig hele veien at jeg har en eller annen nevrodivergens. egentlig tror jeg at jeg har både adhd og autisme. jeg har nå bedt om å få en utredelse og psykologen min var ikke så i mot det. jeg er nå 28 år.

jeg har vært sterkt medisinert i mange år med både stemningsstabiliserende, antidepressiva, antiepileptika og antipsykotika. nå har vi tatt bort blant annet antipsykotika og en del stemningsstabiliserende. antidepressiva har jeg ikke stått på på en del år. jeg går nå på så lite medisiner som jeg ikke har gjort på de siste 10 årene. det er på mange områder veldig godt, men jeg merker nå at jeg begynner å slite på andre områder igjen og lurer på om det er mer de autistiske trekkene som kommer til syne igjen. jeg har veldig mye angst og uro og tvang igjen. mye av dette gjør at jeg gjør det jeg tror er stimming. jeg peller mye på huden, spesielt i ansiktet. klyper meg selv mye rundt på kroppen og også spesielt i ansiktet. rusker og drar i håret. biter meg på leppene. vifter med armer. peller på ting. vugger. går på tærne igjen. jeg er hele tiden avhengig av å ha med noe å klemme eller ta på for å roe ned og unngå slikt i offentlige sammenhenger. det blir spesielt ille hvis jeg er på steder med mye stimuli eller har vært utsatt for mye stimuli i løpet av en dag, så er alltid avhengig av å ha med støyreduserende hodetelefoner. jeg har jo vært slik hele veien, men det har blitt veldig mye mer tydelig for meg. jeg leste at noen antipsykotika og stemningsstabiliserende faktisk blir brukt på noen med autisme for å redusere stimming så da slo tanken meg at kanskje det er det da har gjort for meg og. er jo andre ting enn stimmingen som gjør at jeg mistenker autisme, men det var det jeg ville høre litt om nå fordi det hat blitt så tydelig i hverdagen min. andre her som har noen erfaring med medisiner som kan maskere autismesymptomer?

Anonymkode: e3d1d...a36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 minutes ago, AnonymBruker said:

Har du jobb?

Anonymkode: 17882...755

nei, det er jeg ikke i stand til. er ung ufør.

Anonymkode: e3d1d...a36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutes ago, AnonymBruker said:

Jeg har liknende symptomer og lurte bare på om du var i jobb med dem eller ikke 

Anonymkode: 17882...755

Ah skjønner. Er du i jobb?

Anonymkode: e3d1d...a36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutes ago, Everybody said:

Noen medisiner brukes til å dempe autisme symptomer. F.eks Risperdal er en kjent medisin som kan brukes på personer med autisme.

Ja, leste også om Abilify

Anonymkode: e3d1d...a36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ah skjønner. Er du i jobb?

Anonymkode: e3d1d...a36

Tilrettelagt arbeid ja. Men jeg blir helt utslitt av det så må nok kutte ned til bare noen dager i uka. Åhh som jeg skulle ønske at jeg fikk fri fra problemene mine

Anonymkode: 17882...755

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Tilrettelagt arbeid ja. Men jeg blir helt utslitt av det så må nok kutte ned til bare noen dager i uka. Åhh som jeg skulle ønske at jeg fikk fri fra problemene mine

Anonymkode: 17882...755

Ja, det skjønner jeg. Samme her. Har du autisme med tilleggsdiagnoser?

Anonymkode: e3d1d...a36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde masse tilleggsdiagnoser, men har jobba mye av meg etterhvert som jeg har lært meg selv å kjenne bedre. Men plages fortsatt mye

Anonymkode: 17882...755

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antipsykotika fjerner nok ikke stimming med mindre du gikk på en veldig høy dose? Hva slags medisin og dose tok du? 

Anonymkode: 9b5c2...be6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutes ago, AnonymBruker said:

Antipsykotika fjerner nok ikke stimming med mindre du gikk på en veldig høy dose? Hva slags medisin og dose tok du? 

Anonymkode: 9b5c2...be6

Jeg gikk på både høy dose abilify og zyprexa blant annet. Har gått på flere andre høye doser antipsykotika.

Anonymkode: e3d1d...a36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I følge mer forskningsartikler jeg har lest nå så er det i hvert fall prøvd ut antipsykotika på veldig mange med autisme med høyt symptomtrykk.

Anonymkode: e3d1d...a36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg gikk på både høy dose abilify og zyprexa blant annet. Har gått på flere andre høye doser antipsykotika.

Anonymkode: e3d1d...a36

Hvor mange mg? 

Anonymkode: 9b5c2...be6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutes ago, AnonymBruker said:

Hvor mange mg? 

Anonymkode: 9b5c2...be6

Vel høyeste dose zypadhera. Da jeg gikk på tablett har jeg vært på rundt 30 mg. Pluss abilify. Husker ikke hvor høy dose maintena. Gikk på rundt 1800 mg seroquel en stund. Også da 83 x 2 mg litium. 1800 mg orfiril. Litt andre tilleggsmedisiner som sobril og lignende.

Anonymkode: e3d1d...a36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...