Kayia Skrevet 9. september 2023 Del Skrevet 9. september 2023 Kashmir skrev (16 timer siden): Ja, men du er jo på flere av disse sentercafeene da, og vet om hva som både blir servert og hva som ligger i disken, og hvordan kaffen smaker. Det er jo ikke så avskrekkende at du ikke handler der som gjest? 🙃 Jeg har spist flere ganger på tre ulike serveringssteder på senter, og to av stedene er blamt de ti beste i byen. Det tredje er et typisk lunsjsted hvor veldig mange spiser hver dag nettopp fordi maten er god OG billig. Så det komner nok litt an på byen og på senteret. Jo større by og mer konkurranse, jo høyere kvalitet er det vel ofte. Jeg sier ikke at maten er eksklusiv på noen måte, mem den er faktisk god. To av cafeene ligger også i første etasje og har også uteservering, så ikke hverken klamt eller trangt 🙂 Hvorfor er det så vanskelig for deg at jeg ikke liker kjøpesentre? Selvfølgelig har jeg både vært der og spist der, hvordan skulle jeg ellers kunne gjort meg opp en begrunnet mening? Som jeg sa i mitt første innlegg, det er jeg fremdeles en håndfull ganger i året, men liker meg ikke der da heller. For meg er det greit at vi er uenige, at du digger sentre, og dessverre er det flere i Norge som er enige med deg, i allefall om man skal legge handlevaneundersøkelser til grunn. Trenden går imidlertid mer i mitt syns favør, dvs stadig flere ser en økt verdi i at de historiske sentrumsområder i byer styrkes, så jeg håper selvfølgelig at den trenden fortsetter. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/474971-hvor-ofte-ca-er-du-innom-et-kj%C3%B8pesenter/page/5/#findComment-4204168 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kashmir- Skrevet 9. september 2023 Del Skrevet 9. september 2023 (endret) Kayia skrev (26 minutter siden): Hvorfor er det så vanskelig for deg at jeg ikke liker kjøpesentre? Selvfølgelig har jeg både vært der og spist der, hvordan skulle jeg ellers kunne gjort meg opp en begrunnet mening? Som jeg sa i mitt første innlegg, det er jeg fremdeles en håndfull ganger i året, men liker meg ikke der da heller. For meg er det greit at vi er uenige, at du digger sentre, og dessverre er det flere i Norge som er enige med deg, i allefall om man skal legge handlevaneundersøkelser til grunn. Trenden går imidlertid mer i mitt syns favør, dvs stadig flere ser en økt verdi i at de historiske sentrumsområder i byer styrkes, så jeg håper selvfølgelig at den trenden fortsetter. Nei, det er ikke vanskelig for meg at du skriver at du ikke liker sentre. Du tar bare en veødig ovenfra og ned- holdning her, og jeg så egentlig litt humoristisk på det siden du jo helt klart selv benytter deg av dette middelmådige tibudet 🙃 Jeg "digger" ikke sentre. Jeg syns det er mye hyggeligere å gå inn fra gater til ulike butikker. Men det er jo eldre og funsjonshemmede som har stor nytte av sentrene, og ikke bare fordi det er tilrettelagt og alt er under ett tak, men også fordi vi nok alle har sett pensjonistene som møtes der og kan være sosiale mens de ikke føler på å sitte der for lenge, og også kan studere andre av oss. Det er jo både hyggelig og nyttig for både dem og flere, så jeg ser absolutt fordeler med dem. Jeg ser også ulempene uten at jeg må spekulere i om de som benytter sentre ikke er kvalitetsbevisste, om reisedestinasjonen deres har med at de liker sentre å gjøre, og klage på middelmådig mat og dårlig kaffe. Din "motvilje" mot sentre gikk liksom over til å se ned på de som benytter seg av dem, mens du samtidig gjør det selv.. Det ble litt ironisk 🙃 Endret 9. september 2023 av Kashmir 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/474971-hvor-ofte-ca-er-du-innom-et-kj%C3%B8pesenter/page/5/#findComment-4204174 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kayia Skrevet 9. september 2023 Del Skrevet 9. september 2023 (endret) Kashmir skrev (11 minutter siden): Nei, det er ikke vanskelig for meg at du skriver at du ikke liker sentre. Du tar bare en veødig ovenfra og ned- holdning her, og jeg så egentlig litt humoristisk på det siden du jo helt klart selv benytter deg av dette middelmådige tibudet 🙃 Jeg "digger" ikke sentre. Jeg syns det er mye hyggeligere å gå inn fra gater til ulike butikker. Men det er jo eldre og funsjonshemmede som har stor nytte av sentrene, og ikke bare fordi det er tilrettelagt og alt er under ett tak, men også fordi vi nok alle har sett pensjonistene som møtes der og kan være sosiale mens de ikke føler på å sitte der for lenge, og også kan studere andre av oss. Det er jo både hyggelig og nyttig for både dem og flere, så jeg ser absolutt fordeler med dem. Jeg ser også ulempene uten at jeg må spekulere i om de som benytter sentre ikke er kvalitetsbevisste, om reisedestinasjonen deres har med at de liker sentre å gjøre, og klage på middelmådig mat og dårlig kaffe. Din "motvilje" mot sentre gikk liksom over til å se ned på de som benytter seg av dem, mens du samtidig gjør det selv.. Det ble litt ironisk 🙃 Ja det virker som det var provoserende for deg at jeg syns kjøpesentre er skikkelig kjipe ja og at jeg syns det er - eh - pussig å like å henge der. Men nå var nå tema i tråden hvorvidt vi likte det da, og da må du jo regne med at alle ikke er med i heiagjengen når du leser tråden, og at disse forklarer og begrunner hvorfor? Jeg er imidlertid ikke skrudd sammen med så særlig fanatisk attitude, så jeg kommer garantert til å fortsette å innrette meg til verden rundt meg, også når det betyr at jeg må bare finne meg i at det er mest praktisk å handle på kjøpesenter når jeg feks er ute etter brune/hvitevarer og sportsutstyr. Jeg kan betrygge deg med at det kommer til å gå helt fint for meg å være der, samtidig som jeg kommer til å mislike konseptet, kaffen, maset og støyen sterkt Endret 9. september 2023 av Kayia 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/474971-hvor-ofte-ca-er-du-innom-et-kj%C3%B8pesenter/page/5/#findComment-4204177 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kashmir- Skrevet 9. september 2023 Del Skrevet 9. september 2023 (endret) Kayia skrev (20 timer siden): Jeg tror det handler om kultur, ikke generasjoners ulike preferanser. Min jr er ung og syns ikke det er stas å drive på et kjøpesenter, og det gjør ikke kompisene heller. De er kvalitetsbevisste og oppsøker andre uttrykk og bedre mat og kaffe enn det de får på sentre. Skulle ikke forbause meg om det er korrelasjon mellom foretrukken feriedestinasjon og foretrukken handlearena. Selv syns jeg det er stort sett bare serveres middelmådig mat og er ganske harry å henge på kjøpesenter. I likhet med Ekstra og Nicklusheletida kunne det ikke falt meg inn å dra på et senter for å kose meg. Kayia skrev (12 minutter siden): Ja det virker som det var provoserende for deg at jeg syns kjøpesentre er skikkelig kjipe ja og at jeg syns det er - eh - pussig å like å henge der. Men nå var nå tema i tråden hvorvidt vi likte det da, og da må du jo regne med at alle ikke er med i heiagjengen når du leser tråden, og at disse forklarer og begrunner hvorfor? Jeg er imidlertid ikke skrudd sammen med så særlig fanatisk attitude, så jeg kommer garantert til å fortsette å innrette meg til verden rundt meg, også når det betyr at jeg må bare finne meg i at det er mest praktisk å handle på kjøpesenter når jeg feks er ute etter brune/hvitevarer og sportsutstyr. Jeg kan betrygge deg med at det kommer til å gå helt fint for meg å være der, samtidig som jeg kommer til å mislike konseptet, kaffen, maset og støyen sterkt Det over var ditt tredje innlegg i tråden hvor du gikk fra å ha motvilje til sentre, til å være skikkelig ovenfra og ned. Mot folk. Jeg ser at du modererer deg igjen, så mulig du selv ble provosert og glippet litt. Jaja. Det var bare litt humor 🙃 Endret 9. september 2023 av Kashmir 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/474971-hvor-ofte-ca-er-du-innom-et-kj%C3%B8pesenter/page/5/#findComment-4204179 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kayia Skrevet 9. september 2023 Del Skrevet 9. september 2023 Kashmir skrev (1 minutt siden): Det over var ditt tredje innlegg i tråden hvor du gikk fra å ha motvilje til sentre, til å være skikkelig ovenfra og ned. Jeg ser at du modererer deg igjen, så mulig du selv ble provosert og glippet litt. Jaja. Det var bare litt humor 🙃 Nei særlig provosert av en diskusjon på nett blir jeg ikke særlig ofte, så og si aldri, så der må jeg nok skuffe deg. Jeg mener det samme i alle innlegg, bare med litt ulike ord og vektlegging. Skjønner forøvrig at vi definerer humor litt ulikt. Jeg syns nok derimot at sånne nå-skal-jeg-sannelig-ta-deg-diskusjoner er ca like morsomme som kjøpesentre 😇 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/474971-hvor-ofte-ca-er-du-innom-et-kj%C3%B8pesenter/page/5/#findComment-4204181 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 9. september 2023 Del Skrevet 9. september 2023 Nå kommer jo dette også litt an på hvordan man definerer "kjøpesenter". Det er ikke alle steder der det er flere butikker under samme tak, som inneholder store, støyende fellesområder med dårlige spisesteder. Her i Oslo er det mange steder i utkanten av sentrumsområdene der flere butikker deler bygning og parkeringshus og kaller seg "senter" eller "torv", uten at de inneholder noe annet enn de samme kjedebutikkene som er overalt. Ofte er bakeriutsalgets kafé det eneste spisestedet, og da har de gjerne litt flere bord enn de 2 - 3 midt i kassakøen som "frittstående" utsalg for samme bakerikjede ofte har. Disse stedene er ikke som gigasentrene som ofte (men ikke alltid) har større avstand til byen, men en effektiv bruk av de svindyre arealene butikkene må leie her i byen. Eneste forskjellen på å handle der og i de samme butikkene i sentrum, er at det er tak over gangveien mellom dem. Jeg tror ikke man forandrer verken verdisett eller shoppingvaner ved å handle der i stedet for å dra til sentrum. Jeg betrakter ikke handling som kos, men det hender jeg benytter meg av tilbud (på varer vi har bruk for) på sentrene jeg passerer ukentlig, fordi jeg allikevel kjører forbi der. Det ene er et lite "nærsenter", det andre er litt større. Jeg verken bor eller jobber i sentrum, så det er ved slike anledninger jeg har den sjansen. Riktignok har jeg et digert senter i grei reiseavstand i en annen retning, men der er jeg stort sett bare hvis vi trenger noe fra en butikk der dette senteret er nærmeste mulighet. Men mens vi hadde små barn hendte det at jeg dro dit etter leggetiden deres, for å se noe annet enn jobb og hjem. Da var det stille der, og jeg kikket stort sett etter tilbud på barnetøy. 2 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/474971-hvor-ofte-ca-er-du-innom-et-kj%C3%B8pesenter/page/5/#findComment-4204187 Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 9. september 2023 Del Skrevet 9. september 2023 laban skrev (28 minutter siden): Nå kommer jo dette også litt an på hvordan man definerer "kjøpesenter". Det er ikke alle steder der det er flere butikker under samme tak, som inneholder store, støyende fellesområder med dårlige spisesteder. Her i Oslo er det mange steder i utkanten av sentrumsområdene der flere butikker deler bygning og parkeringshus og kaller seg "senter" eller "torv", uten at de inneholder noe annet enn de samme kjedebutikkene som er overalt. Ofte er bakeriutsalgets kafé det eneste spisestedet, og da har de gjerne litt flere bord enn de 2 - 3 midt i kassakøen som "frittstående" utsalg for samme bakerikjede ofte har. Disse stedene er ikke som gigasentrene som ofte (men ikke alltid) har større avstand til byen, men en effektiv bruk av de svindyre arealene butikkene må leie her i byen. Eneste forskjellen på å handle der og i de samme butikkene i sentrum, er at det er tak over gangveien mellom dem. Jeg tror ikke man forandrer verken verdisett eller shoppingvaner ved å handle der i stedet for å dra til sentrum. Jeg betrakter ikke handling som kos, men det hender jeg benytter meg av tilbud (på varer vi har bruk for) på sentrene jeg passerer ukentlig, fordi jeg allikevel kjører forbi der. Det ene er et lite "nærsenter", det andre er litt større. Jeg verken bor eller jobber i sentrum, så det er ved slike anledninger jeg har den sjansen. Riktignok har jeg et digert senter i grei reiseavstand i en annen retning, men der er jeg stort sett bare hvis vi trenger noe fra en butikk der dette senteret er nærmeste mulighet. Men mens vi hadde små barn hendte det at jeg dro dit etter leggetiden deres, for å se noe annet enn jobb og hjem. Da var det stille der, og jeg kikket stort sett etter tilbud på barnetøy. Ja, helt enig mht definisjon av «kjøpesenter». Mitt nærsenter er mer i den kategorien som du beskriver. Og det er der de fleste butikkene i nærområdet ligger - det er ikke så mange individuelle butikker akkurat her. Men enten jeg bruker de brikkene i nærområdet der man går rett inn fra «gata» eller de som ligger i det lille senteret, tenker jeg at det å benytte disse betyr at man bidrar til at det fortsatt finnes butikker her, fremfor om jeg kjører til storsentre flere kilometer unna. 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/474971-hvor-ofte-ca-er-du-innom-et-kj%C3%B8pesenter/page/5/#findComment-4204190 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.