Gå til innhold

Drapet på Sørlandssenteret - artikkel om en av landets farligste kvinner

Anbefalte innlegg

Aftenposten har en artikkel om historien hennes, og hvordan det går med denne jenta. I dag blir hun sett på som en av Norges farligste kvinner. 

«Sonya» er ett av svært få barn i Norge som er dømt for drap. A-magasinet har fulgt henne i seks år – fra hun som 15-åring drepte et annet menneske på Sørlandssenteret, havnet i ungdomsfengsel og frem til i dag.

Nå er hun alvorlig psykisk syk og av leger vurdert som «særdeles farlig».

https://www.aftenposten.no/amagasinet/i/gEAJ3A/de-vet-hva-jeg-har-gjort-hva-jeg-er-i-stand-til

Anonymkode: 1a149...ce7

Fortsetter under...

Jeg husker hun skrev innlegg her inne, og har lurt fælt på hvordan det regimet hennes egentlig har vært.

Det må være så vanvittig vondt å ha det sånn, men hva skal man gjøre med slike pasienter? 

Anonymkode: 6c980...a3d

frosken skrev (4 timer siden):

Jeg tror at psykologen som har opphevet det tvungne psykiske helsevernet, kanskje gjør det mulig for den unge kvinnen å komme ut av den negative spiralen hun har vært i. 

Det tenker jeg også. Å være tvangsinnlagt hvor en kun ser forverring og eskalering av en tilstand, er jo nettopp protest mot regimet. Når det straks ble opphevet, ble det også protestert på. Det sier mye om hva hensikten med hennes protester på behandlingen har vært.

Helsevesenet har behandlet tilsvarende tilfeller før, og det vil mest trolig gå igjen. Men ikke så lenge pasienten motsetter seg alle former for behandling. Slik er det i terapi for øvrig.

Randi Rosenquist har nevnt i disse tilfellene, som dukker opp i media i ny og ne, at hun mener det bør opprettes "sikkerhetshjem" e.l. Selv er jeg usikker på hvordan det vil utarte seg i praksis - vil det kun være et sted hvor utagerende adferd får eskalere med økende tvangsbruk på den ene siden og på den andre siden, hvor tilsynsmyndigheten kommer inn og påpeker brudd på grunnloven og menneskerettighetene pga. for mye og omfattende tvangsbruk? 

Hvilke tanker har ev. @kupton eller andre om tankene til Rosenquist?

Annonse

Betalingsmur. Hva med å ta bilder av artikkelen og legge det ut? 

Hva et jentas forhistorie, hva gjorde at hun har blitt så farlig med så dysfungerende personlighet? 

Anonymkode: f56b4...47b

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hva et jentas forhistorie, hva gjorde at hun har blitt så farlig med så dysfungerende personlighet? 

Asperger og eupf hadde hun vel hvis vi snakke rom samme person

Anonymkode: da58a...907

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Asperger og eupf hadde hun vel hvis vi snakke rom samme person

Anonymkode: da58a...907

Ja vi snakker om samme person. Asperger, eupf og kanskje dyssosial. Fikk ikke gjennonslag for å oppheve tvunget psyk helsevern i vår 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke tillat ift. opphavsrett.

PS: Test ut om du får artikkelen lest opp for deg med talen til Aftenposten. De har åpnet opp for det en stund for abonnementsartikler så lenge funksjonen har vært ny.

Det er ikke lov. Du kan lese artikkelen for 1 krone (prøve ab. 30 dager).

Anonymkode: 1a149...ce7

For at du skal slippe å betale? Denne kommer vel i A-magasinet, bilag til Aftenposten, i morgen fredag? Stikk på biblioteket og les det der om du ikke vil kjøpe den? 

Hun har opplevd vold i familien i hele oppveksten sin, familien kom som kvoteflyktninger fra Afghanistan og faren har vært svært voldelig mot hele familien.

Lillemus skrev (30 minutter siden):

For at du skal slippe å betale? Denne kommer vel i A-magasinet, bilag til Aftenposten, i morgen fredag? Stikk på biblioteket og les det der om du ikke vil kjøpe den? 

Hun har opplevd vold i familien i hele oppveksten sin, familien kom som kvoteflyktninger fra Afghanistan og faren har vært svært voldelig mot hele familien.

Ikke alle som kan betale for avisabonnement. Uheldig på et forum hvor mange har svak økonomi å omtale det som at jeg ønsker å «slippe». Mennesker som er uføretrygdet pga alvorlige lidelser har også lyst til å lese interessante artikler, men er hemmet av at disse kun er tilgjengelig for mennesker med betalingsevne utover et minimum. Biblioteket er et godt forslag som jeg bruker ofte. 

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ikke alle som kan betale for avisabonnement. Uheldig på et forum hvor mange har svak økonomi å omtale det som at jeg ønsker å «slippe». Mennesker som er uføretrygdet pga alvorlige lidelser har også lyst til å lese interessante artikler, men er hemmet av at disse kun er tilgjengelig for mennesker med betalingsevne utover et minimum. Biblioteket er et godt forslag som jeg bruker ofte. 

Da kan man få et prøveabonnement på 1 kr, også si opp før vanlig abo videreføres.

Eva Sofie skrev (3 timer siden):

Det tenker jeg også. Å være tvangsinnlagt hvor en kun ser forverring og eskalering av en tilstand, er jo nettopp protest mot regimet. Når det straks ble opphevet, ble det også protestert på. Det sier mye om hva hensikten med hennes protester på behandlingen har vært.

Helsevesenet har behandlet tilsvarende tilfeller før, og det vil mest trolig gå igjen. Men ikke så lenge pasienten motsetter seg alle former for behandling. Slik er det i terapi for øvrig.

Hvordan aktiverer man talefunksjonen? Får den megetsigende feilmeldingen «Noe gikk galt» når jeg forsøker å betale med Vipps.

Kashmir skrev (23 minutter siden):

Skulle ønske det ble slutt på å kalle mennesker for "Norges farligste"

Hva er formålet med å betegne dem på den måten? 

Det er en sann farakteristika. På linjer med «Norges tregeste, Norges tjukkeste, Norges xxx». Noen ganger er kjipe betegnelser sanne. Og helt betimelig å bruke. Dama i artikkelen er kjempefarlig, veldig rart å lage som noe annet 

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er en sann farakteristika. På linjer med «Norges tregeste, Norges tjukkeste, Norges xxx». Noen ganger er kjipe betegnelser sanne. Og helt betimelig å bruke. Dama i artikkelen er kjempefarlig, veldig rart å lage som noe annet 

*karakteristika

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Så var det det med å tro at man alltid må "si det som det er" og å "si sannheten"  Da uten å reflektere over om det har den minste nytte.

Kan du fortelle meg hvilken nytte vi har av å vite hvem som blir regnet som den farligste i Norge? Hvis det ikke har noen nytte, så lurer jeg fremdeles på hensikten med å betegne noe som det. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...