Gå til innhold

Synes du Erna burde trekke seg?


Worriesome Plenty 2

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

 At folk skulle snu helt i sine politiske standpunkt pga dette forstår jeg ikle helt.. Da må de ha et lite gjennomtenkt forhold til hvilken politikk de velger. 

Anonymkode: 65f37...a6b

15 prosent av de som stemte Høyre i valget svarer at de ville stemt annerledes hvis de var kjent med saken.

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/halvparten-mener-solberg-bor-ga-av/16056925/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Grendel skrev (22 minutter siden):

Jeg kommenterte "avsløringen" i artikkelen spesielt. Det med at pressen anklager Erna for å skjule opplysninger hun fikk fra pressen selv (!)

Jeg vil ikke si hun brukte lang tid. Hun må sette seg inn i det. Han må få svare. Rådgivere må forklare hva det betyr.

Det er lett å se i ettertid at hun burde satt seg inn i ektefellens økonomi, men det er et annet spørsmål.

 

I 2014 advarte landets fremste ekspert på korrupsjonssaker om at Finnes aksjehandel kunne bli et stort problem. Likevel valgte Erna Solberg å ikke gjøre noe med det. I 2017 var NRK på saken. Erna valgte å ikke gjøre noe. En aksjeliste hun mottok i god tid før valget, viste at forklaringen hun hadde gitt til velgerne om ektemannens aksjekjøp var feil. Det fortalte hun ikke før etter valget. https://borsen.dagbladet.no/nyheter/tyst-til-etter-valget/80204258

Endret av slabbedask
Lenke til kommentar
Del på andre sider

slabbedask skrev (19 minutter siden):

I 2014 advarte landets fremste ekspert på korrupsjonssaker om at Finnes aksjehandel kunne bli et stort problem. Likevel valgte Erna Solberg å ikke gjøre noe med det. I 2017 var NRK på saken. Erna valgte å ikke gjøre noe. En aksjeliste hun mottok i god tid før valget, viste at forklaringen hun hadde gitt til velgerne om ektemannens aksjekjøp var feil. Det fortalte hun ikke før etter valget. https://borsen.dagbladet.no/nyheter/tyst-til-etter-valget/80204258

Hun gikk ut allerede 8 september, før valget og sa at det hadde større omfang enn hun trodde.

Spør du meg så er det å innrømme at det hun sa før ikke stemte.

Endret av Grendel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel skrev (45 minutter siden):

Hun gikk ut allerede 8 september, før valget og sa at det hadde større omfang enn hun trodde.

Hun unnlot å gå i detaljer som viste hvor graverende dette var. Høyre/Erna har gjentatte ganger gitt ukorrekt informasjon før valget, på tidspunkt der de må ha visst bedre. Det har vært en helt bevisst trenering til etter valget. Det er naivt å tro noe annet.

Anonymkode: 2da48...3af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel skrev (51 minutter siden):

Hun gikk ut allerede 8 september, før valget og sa at det hadde større omfang enn hun trodde.

Spør du meg så er det å innrømme at det hun sa før ikke stemte.

Hun unnlot å gå i detaljer som viste hvor graverende dette var. Høyre/Erna har gjentatte ganger gitt ukorrekt informasjon før valget, på tidspunkt der de må ha visst bedre. Det har vært en helt bevisst trenering til etter valget. Det er naivt å tro noe annet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Erna er i utgangspunktet en flink og trygg person som har gjort en god jobb som politiker. Hun har hatt tillit til sin mann og han har sviktet grovt. Kan virke som han har hatt et slags « spilleproblem». Hvordan i alle dager kunne han ellers holde på slik. Ang valgte tror jeg absolutt alle partier hadde ventet med en slik sak til etter et valg. Det har jo ikke direkte med politikk å gjøre heller. Det viktigste er landet vårt og hvordan det blir styrt. At folk skulle snu helt i sine politiske standpunkt pga dette forstår jeg ikle helt.. Da må de ha et lite gjennomtenkt forhold til hvilken politikk de velger. 

Anonymkode: 65f37...a6b

Huitfeldt stilte vel på dagsrevyen i beste sendetid midt under valget. Er hukommelsen din så kort?

Anonymkode: af9f7...22d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Sindre Finnes kjøpte seg opp i Kongsberggruppen rett før gigantavtale med regjeringen. Så solgte han alle aksjene.

Tilfeldig? Hvem vet.

https://www.dn.no/bors/erna-solberg/sindre-finnes/kongsberggruppen/sindre-finnes-solgte-alle-kongsberggruppen-aksjene-i-2017-sa-kjopte-han-seg-opp-en-uke-for-gigantavtale-med-regjeringen-i-2020/2-1-1526057

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig kommentar på itromso.no.

https://www.itromso.no/meninger/i/gEnzM1/kan-erna-solberg-berge-demokratiet
 

Jeg tar det for gitt at Erna Solberg må gå. En dag våkner høyrefolk av valgrusen og skjønner at de ga full tillit, uten forutgående analyse, til et ektepar der hun sendte børskurser opp og ned i rollen som statsminister, mens han satt hjemme og veddet med parets penger på de samme selskapene. Det kan bare ikke passere.

Det er fire forhold i håndteringen som gjør Solberg-saken så alvorlig:

* Statsministerens manglende evne til å innse sitt eget ansvar, og for å ikke innrømme at hun har utvist grov uforstand i sitt kontrollarbeid overfor mannens aktiviteter.

* Kynismen og maktarrogansen i partiapparatet. 

* Det blir stadig vanskeligere å tro at det ikke forelå valgtaktiske vurderinger bak utsettelsen av pressekonferansen.

* Det siste momentet i håndteringen handler ikke om Høyre, men om Arbeiderpartiet. Stillheten derfra er til å få øresus av. Har vi fått en politisk klasse, som beskytter hverandre? 

Endret av slabbedask
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (2 timer siden):

Nei. Mye støy for 30000 i året. 

Om forsvarsministeren var gift med en russisk statsborger, ville du syntes det var ok eller må en velge kjærligheten eller jobben da ?

Forøvrig ser jeg helt motsatt på det, jo mer "galt" du er villig til å gjøre for jo mindre pengesum, jo mer skeptisk blir jeg til personens viljestyrke, og dertil mindre tiltro til fremtidige valg fra personen om situasjoner kan oppstå.

Anonymkode: c1e9c...8ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Om forsvarsministeren var gift med en russisk statsborger, ville du syntes det var ok eller må en velge kjærligheten eller jobben da ?

Forøvrig ser jeg helt motsatt på det, jo mer "galt" du er villig til å gjøre for jo mindre pengesum, jo mer skeptisk blir jeg til personens viljestyrke, og dertil mindre tiltro til fremtidige valg fra personen om situasjoner kan oppstå.

Anonymkode: c1e9c...8ba

Jeg er faktisk litt skeptisk til å få Hr Finnes inn i statsminiserboligen. Hvis man skal tro Erna har han gått ganske langt for å skjule det han har holdt på med.

Jeg synes pressen kan grave frem fakta, Høyre velger leder, og velgerne velger.

Jeg synes ikke Huitfeldt bør trekke seg. Det var ikke greit, med saken er ikke stor nok eller grov nok.

Jeg merker jeg utvikler journalisforakt av denne saken:

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/nytt-anslag-over-90-000-hull/80257585

Dagbladet har regnet ut at Finnes har "holdt tilbake" 90 000 informasjonspunkt fordi det står 29 punkt med "informasjon" per aksjehandel på utskriften fra Nordnet. Mesteparten av de punktene må jo være ren spam.

Jeg vet ikke om han bevisst holde noe tilbake, men mange av oppslagene er store oppblåste ballonger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig mener jeg at dette er blåst altfor mye opp. Folk som fra før av er imot Erna og hennes politikk bruker dette for alt det er verdt i et politisk spill. Selvfølgelig ble dette en gavepakke til de som gjorde et dårligere valg nylig. Erna har vært en bunnsolid skikkelse i politikken i mange år og det å  plutselig så tvil om alt ved hennes person og intensjoner er litt drøyt. Eneste grunnen til at hun evt skulle slutte måtte være at folk ikke klarer å legge dette bak seg men for min del må hun gjerne bli. Uansett ser jeg på ekteskap som viktigere enn karriere så håper hun velger rett. Jeg pleide å stemme AP men styresettet til AP og venstresiden har blitt noe som gjør meg usikker for fremtiden for mine barn og barnebarn, så jeg har skiftet side. Selv om jeg ikke er rik. 

Anonymkode: 65f37...a6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saken ruller videre og nye skjeletter faller stadig ut av skapene.

https://e24.no/boers-og-finans/i/jljqG9/sindre-finnes-aksjehandel-dette-er-informasjonen-erna-solberg-hevder-hun-oversaa

Mens Erna Solberg strammet inn aksjereglene for sine statsråder, overså hun tegnene på at mannen storhandlet aksjer.

I 2017 kom det en regelendring som gjorde at ektepar fikk mer innsyn i hverandres økonomi. I skatteoppgjørene er det listet opp tall for «sum formue fra ektefelle» og «sum formue begge ektefeller».

Fra da kunne Solberg se Finnes’ formue variere kraftig.

På to år, fra 2019 til 2021, steg ektemannens bruttoformue med 2,8 millioner kroner.

Hadde Solberg bedt om å få se Finnes’ sitt skatteoppgjør, kunne hun også ha sett hvor disse formuessvingningene kom fra.

Skattemeldingene viser at Finnes i 2020 hadde en gevinst på 640.000 kroner på aksjer, men samtidig hadde tatt et tap på 470.000 kroner på «andre finansielle produkter».

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/P4xjyX/aksjesaken-jurist-mener-statsministerens-kontor-smk-broet-loven-flere-ganger

Sentrale e-poster og dokumenter om Erna Solberg og Sindre Finnes er holdt unna SMKs postjournal i flere år. Slik ble håndteringen av aksjehandel og habilitet i praksis skjult for allmennheten.

Mens Solberg var statsminister, førte nemlig ikke de ansatte ved Statsministerens kontor (SMK) den omfattende kontakten på e-post med hennes ektemann Sindre Finnes, inn i postjournalen.

Det viser undersøkelser VG har gjort og delt med førsteamanuensis Jon Christian Fløysvik Nordrum ved Institutt for offentlig rett på Universitetet i Oslo.

– Statsministerens kontor har brutt Arkivloven og Offentleglova, sier Nordrum til VG.

https://www.dn.no/politikk/solberg-regjeringen-kan-ha-brutt-loven-da-den-makulerte-dokumenter-om-aksjehandel/2-1-1525833

Solberg-regjeringen makulerte aksjeavtaler. – Hvis dette er et offentlig arkiv, er det ikke bare dumt, men ulovlig, sier riksarkivar Inga Bolstad.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Annonse

slabbedask

Så viste det seg at Sindre Finnes har løyet på seg tittelen siviløkonom og at han aldri fullførte studiene på NHH.  
 

Finnes innrømmer at han ikke er siviløkonom. Det er en beskyttet tittel. 

– Jeg studerte ved NHH fra 1986 til 1989, men leverte ikke oppgaven på siviløkonomstudiet. Ved enkelte anledninger har jeg brukt tittelen siviløkonom, noe som er blitt hengende ved. 

Han har blitt presentert som siviløkonom i avisartikler, leserinnlegg, portrettintervjuer og Store norske leksikon. I tillegg står det følgende i biografien til Erna Solberg på regjeringens hjemmesider.  Det er nytt selv for hans arbeidsgiver gjennom 26 år.

Da har han i hvertfall ikke plagiert hovedoppgaven. Det er da noe.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Llwb44/dn-sindre-finnes-brukte-siviloekonom-grad-fullfoerte-ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
slabbedask skrev (2 timer siden):

Så viste det seg at Sindre Finnes har løyet på seg tittelen siviløkonom og at han aldri fullførte studiene på NHH.  
 

Finnes innrømmer at han ikke er siviløkonom. Det er en beskyttet tittel. 

– Jeg studerte ved NHH fra 1986 til 1989, men leverte ikke oppgaven på siviløkonomstudiet. Ved enkelte anledninger har jeg brukt tittelen siviløkonom, noe som er blitt hengende ved. 

Han har blitt presentert som siviløkonom i avisartikler, leserinnlegg, portrettintervjuer og Store norske leksikon. I tillegg står det følgende i biografien til Erna Solberg på regjeringens hjemmesider.  Det er nytt selv for hans arbeidsgiver gjennom 26 år.

Da har han i hvertfall ikke plagiert hovedoppgaven. Det er da noe.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Llwb44/dn-sindre-finnes-brukte-siviloekonom-grad-fullfoerte-ikke

Og hva så? Akkurat denne nyheten er så uinteressant at jeg finner ikke ord. Det finnes nesten ikke grenser for media skal henge seg opp i. 

Anonymkode: 4aa55...53c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Og hva så? Akkurat denne nyheten er så uinteressant at jeg finner ikke ord. Det finnes nesten ikke grenser for media skal henge seg opp i. 

Anonymkode: 4aa55...53c

Det er ikke uvesentlig hva folkevalgte og deres familie holder på med. Vi må ha tillit til at våre folkevalgte lever etter lover, regler og normer. 

Anonymkode: cce27...38a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Og hva så? Akkurat denne nyheten er så uinteressant at jeg finner ikke ord. Det finnes nesten ikke grenser for media skal henge seg opp i. 

Anonymkode: 4aa55...53c

Helt uenig. Siviløkonom er en beskyttet tittel, og bruk av tittelen uten godkjent grad er dokumentforfalsning. 

Tenker du at det er uinteressant hvorvidt kirurgen som skal operere deg eller tannlegen som skal rotfylle har fullført studiet eller sluttet underveis også? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Og hva så? Akkurat denne nyheten er så uinteressant at jeg finner ikke ord. Det finnes nesten ikke grenser for media skal henge seg opp i. 

Anonymkode: 4aa55...53c

Helt uenig. Jeg tror i likhet med Eva Joly det eksisterer FOR mye tillit til folkevalgte, jeg tror vi er for naive.

Anonymkode: af9f7...22d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kayia skrev (1 time siden):

Helt uenig. Siviløkonom er en beskyttet tittel, og bruk av tittelen uten godkjent grad er dokumentforfalsning. 

Tenker du at det er uinteressant hvorvidt kirurgen som skal operere deg eller tannlegen som skal rotfylle har fullført studiet eller sluttet underveis også? 

Nei, jeg tenker ikke at det er uinteressant. Men jeg tenker det er viktigere at kirurgen og tannlegen har papirene i orden. Og det er garantert personer som blir tatt for dokumentforfalskning hver eneste dag uten at de havner i avisen av den grunn. 

Og, har det noe å si for jobben han faktisk gjør. Har han jukset seg til jobben han gjør? Hvis ikke er det jo ikke noe annet enn en løgn, ikke dokumentforfalskning? 

Anonymkode: 4aa55...53c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Helt uenig. Jeg tror i likhet med Eva Joly det eksisterer FOR mye tillit til folkevalgte, jeg tror vi er for naive.

Anonymkode: af9f7...22d

Men Finnes er ikke folkevalgt vel? Det er totalt revnende likegyldig for den gjengse offentlighet hvorvidt Finnes er en person man kan ha tillitt til (hvilket man åpenbart ikke bør ha basert på aksjekjøpene, men det er en annen sak som påvirket tillitten til en viss eks-statsminister og tillittspersen, men dette her går bare ut over han selv og bør kun stå til rette for de han evt. har lurt.) Nei, jeg står på at her går pressen for langt og jeg synes det lukter litt intimitetstyranni å gå etter han for dette.

Anonymkode: 4aa55...53c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...