ego2 Skrevet 10. april 2002 Del Skrevet 10. april 2002 Huff, nå er vi så slitne... Barnespesialisten vi går til, mener vår sønn på 15 måneder har melkeallergi, i tillegg til at han ikke tåler en del matvarer. Bakgrunnen for diagnosen er at han har veldig mye luft i magen, noe som fører til at han våkner hver natt etter noen timer,og gråter fordi han må prompe. I tillegg får han veldig rød rumpe dersom han drikker/spiser mat med mye melk i. Men nå er vi jo veldig redde for at den sære dietten hans blir for sær? Til frukost spiser han to skiver med lett vita hjertego-smør. Siden vi ikke får tak i blå soya, er dette smøret jeg finner med minst melk i. Til lunsj blir det gjerne mer brødmat, kanskje med et egg som eggerøre. Til middag får han to poteter med gulerøtter eller kålrabi, og innimellom med litt soyaloje oppi. Til kvelds blir det igjen to skiver. Problemet blir ofte pålegg. Vi har prøvd med leverpostei, men det får han veldig mye luft av. Det får han nok også av prim. Prøver også med Svolværpostei, tror ikke det gir de helt store luftutslagene (selv om den inneholder litt tomatpure) Makrell i tomat er jo utelukket pga tomatmengden. Barnelegenhar egentlgi bedt oss vente med kjøtt og fisk, men jeg føler at han MÅ få noe på skiva si etterhvert... Jeg prøver å unngå syltetøy (når jeg bruker det, er det de med minst sukker i). Fra og med 1-årsdagen sin har han også fått litt honning innimellom. Har du noen forslag til gode pålegg som ikke utløser allergi? Og så er det dette med melken. Først ga vi ham bare soyamelk, men siden har det blitt mest rismelk med ekstra kalsium tilsatt. Helsesøster sier det er best med soyamelk, men hva da med kalsium? Jeg har ikke funnet noe tilskudd som jeg kan gi til en så liten gutt. Kan legge til at han sakker akterut når det gjelder lengde, så vi er veldig bekymret for hvordan dietten hans påvirker ham. Vi gir ham Sanasol d-vitaminer. I tillegg til at vi ikke får sove særlig godt om nettene, uroer vi oss altså for om han spiser god nok mat (mengden er det ikke noe i veien med...) Vi er også interessert i tipsom hva vi kan gjøre for å få gutten frisk! (kan legge til at vi selvsagt har prøvd det mest allerede, kiropraktor, akupunktur osv) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
turte Skrevet 10. april 2002 Del Skrevet 10. april 2002 Vi har en gutt på snart 3 år som heldigvis er i ferd med å vokse av seg melkeallergien. Men han er fremdeles allergisk mot egg og nøtter. Pålegget har vært litt begrenset ja. Vi har brukt leverpostei, kaviar, ulike typer kjøttpålegg, syltetøy og Sjokade. Et alternativ til syltetøy er moset banan, eller epler i skiver. Han er veldig glad i agurk. Sjokoladepålegg kan du lage selv med Oboy og smør. Den margarinen vi stort sett har brukt er bordpakning med Soya uten melk som de har på Coop-butikkene. Rema har en melangetype uten melk. Til steking bruker vi mest olje. I helsekosten finner du soyayoghurt med ulike smaker. Tips ang. kalsiumtilskudd: Vi knuser en tablett med en skje og lurer det i middagen eller under pålegget. Forøvrig inneholder sesamfrø mye kalsium. Skaff deg Allergikokeboken og søk på nettet etter oppskrifter og info om matallergi. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide Skrevet 15. april 2002 Del Skrevet 15. april 2002 Hei på deg, Det høres ut som dere burde tatt dere en tur til en ernæringsfysiolog som kan jobbe direkte med dere. Jeg synes det ser ut som dere gjør det beste ut av kostholdet hans med det han tåler. Men jeg savner å se noe mer proteinmat. Han trenger dette for vekst. Samtidig er proteinmat ofte den beste kilden til jern. Hva er grunnen til at legen har sagt dere skal vente med kjøtt og fisk? Egg/eggerøre og soyamelk gir proteiner. Men tåler han f.eks peanutsmør? Dette er et proteinrikt pålegg. Og tror du han kan tåle tofu (fås gjerne kjøpt på helsekost eller ”Asia-butikk” )? Tofu kan brukes til det meste – både dessert, pålegg og middag, i stedet for melkeprodukter og kjøtt. Det er proteinrikt og næringsrikt. Kan godt gi deg noen gode oppskrifter dersom du ønsker det – du finner også masse oppskrifter med tofu ved å søke på nettet. Ang. soyamelk og rismelk. Soyamelken er nok noe mer næringsrik for han, selv om kalsiumen i rismelken er viktig for ham. Det finnes ikke noe multivitamin for små barn i Norge? Jeg bor ikke i Norge, så jeg er dessverre ikke kjent med hva som er tilgjengelig der. Ang smør/margarin uten melk – hva med Nutana soyamargarin fra en helsekostbutikk? Tror denne er uten melk. Jeg håper dette er til noe hjelp. Spør gjerne om mer dersom jeg ikke svarte klart nok eller hvis dere har flere spørsmål. Selv ville jeg prøvd å få tak i en ernæringsfysiolog for å få mer hjelp. Kanskje legen deres vet om en? Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.