Gå til innhold

Kognitiv terapi depersonalisering

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 67
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• AnonymBruker

51

• Trinity80

9

• Stormwind

7

• Everybody

1

Everybody skrev (4 minutter siden):

Skyldes depersonalisering sterk angst og uro?

Vet ikke om det er riktig ord å bruke, men slik det oppleves, frakobling, uvirkelighetsfølelse, ikke være i kontakt med seg selv eller andre ting. 

Anonymkode: d7f85...83d

Depersonalisering oppstår når et individ opplever at egoet spilttes når det skjer en splitting mellom hva egoet observerer og det som egoet erfarer. Dette finner man blant annet hos mennesker som er blitt seksuelt misbruk. Barnet kan oppleve en erfaring om at en omsorgsperson sitt fang var trygt å være, men så skjedde det senere et overgrep. Likedan finner man dette hos personer som har vært borti trafikkulykker. Personen kan da være sint på seg selv for at han eller hun satte seg inn i den bilen som kolliderte. Eller for at hun satte seg på bestefar sitt fang.  

I behandling av slike lidelser så kan terapeuten si til personen at : "Du ville jo bare søke trygghet og ha trøst". eller "du ble jo med på bilturen fordi du ville være sammen med de andre ungdommene"

Barnet hadde et behov for tilknytning og omsorg hos en voksen, men så skjedde det et overgrep. 

Den unge ville ha det moro sammen med andre jevnaldrende, men så skjedde det en trafikkulykke. 

Depersonalisering skjer når personen sine tanker og adferd blir igjen i den traumatiske hendelsen. 

Endret av Stormwind

Annonse

Stormwind skrev (18 minutter siden):

Depersonalisering oppstår når et individ opplever at egoet spilttes når det skjer en splitting mellom hva egoet observerer og det som egoet erfarer. Dette finner man blant annet hos mennesker som er blitt seksuelt misbruk. Barnet kan oppleve en erfaring om at en omsorgsperson sitt fang var trygt å være, men så skjedde det senere et overgrep. Likedan finner man dette hos personer som har vært borti trafikkulykker. Personen kan da være sint på seg selv for at han eller hun satte seg inn i den bilen som kolliderte. Eller for at hun satte seg på bestefar sitt fang.  

I behandling av slike lidelser så kan terapeuten si til personen at : "Du ville jo bare søke trygghet og ha trøst". eller "du ble jo med på bilturen fordi du ville være sammen med de andre ungdommene"

Barnet hadde et behov for tilknytning og omsorg hos en voksen, men så skjedde det et overgrep. 

Den unge ville ha det moro sammen med andre jevnaldrende, men så skjedde det en trafikkulykke. 

Depersonalisering skjer når personen sine tanker og adferd blir igjen i den traumatiske hendelsen. 

Hmm passer ikke helt. 
Jeg opplever dette nå fordi jeg har gått på en smell og fått angst/stress reaksjon på det, og denne opplevelsen har kommet gradvis i løpet av tiden når jeg har vært fanget i denne situasjonen over tid, ganske alene og redd for alt som skjer med meg. Så en reaksjon på situasjonen og på angst.

men det er mulig jeg bruker feil ord, men opplever at jeg ikke er meg selv og at det er et filter mellom meg og virkeligheten og mellom meg sånn jeg er nå (låst) og den jeg egentlig er. Ikke tilgang på det vanlige meg.

Men denne situasjonen er jo traumatisk for meg da..

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hmm passer ikke helt. 
Jeg opplever dette nå fordi jeg har gått på en smell og fått angst/stress reaksjon på det, og denne opplevelsen har kommet gradvis i løpet av tiden når jeg har vært fanget i denne situasjonen over tid, ganske alene og redd for alt som skjer med meg. Så en reaksjon på situasjonen og på angst.

men det er mulig jeg bruker feil ord, men opplever at jeg ikke er meg selv og at det er et filter mellom meg og virkeligheten og mellom meg sånn jeg er nå (låst) og den jeg egentlig er. Ikke tilgang på det vanlige meg.

Men denne situasjonen er jo traumatisk for meg da..

Det kan være at noe av ditt "jeg" fremdeles er i den situasjonen som utløste dette da. 

Stormwind skrev (Akkurat nå):

Det kan være at noe av ditt "jeg" fremdeles er i den situasjonen som utløste dette da. 

Hva mener du? Jeg hadde  ikke denne opplevelsen umiddelbart, men det har kommet gradvis når jeg ble gående alene uten sjangs til å fungere. Noen mnd siden..

høres det jeg beskriver ut som en slags depersonalisering?

og hvordan kommer jeg meg ut av det når situasjonen opprettholder dette? 

behandles for angst, og da prøver vi kognitiv terapi blant annet. Hvordan kan det brukes for å finne seg selv igjen?

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva mener du? Jeg hadde  ikke denne opplevelsen umiddelbart, men det har kommet gradvis når jeg ble gående alene uten sjangs til å fungere. Noen mnd siden..

høres det jeg beskriver ut som en slags depersonalisering?

og hvordan kommer jeg meg ut av det når situasjonen opprettholder dette? 

behandles for angst, og da prøver vi kognitiv terapi blant annet. Hvordan kan det brukes for å finne seg selv igjen?

Det er vanlig at man bebreider seg selv for å ha kommet i den situasjonen som utløste dette da. Når man prøver å forklare for seg selv hva som skjedde og hvorfor det skjedde, så kan hendelsen bli mindre skambelagt og lettere å leve med. 

Jeg tenker jo også at jeg rett og slett ikke har mental kapasitet til noe annet nå også, andre, følelser interesser og derfor oppleves det slik. Men samtididig blir jeg veldig redd av denne følelsen fordi jeg tenker at å gjøre vanlige ting er det jeg trenger. Men det går ikke. Og da er jeg stuck i meningløsheten i egen monoton dag med bare meg på fjerde måneden

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvordan jobber man kognitivt for å komme ut av konstant depersonalisering/derealisering antagelig grunnet ekstrem angst? Det er visst en god metode. 

Du mener ikke uvirkelighetsfølelse? Depersopnalisering er noe annet og som @Stormwind sier så handler det om å splitte sitt ego. 

Stormwind skrev (1 minutt siden):

Det er vanlig at man bebreider seg selv for å ha kommet i den situasjonen som utløste dette da. Når man prøver å forklare for seg selv hva som skjedde og hvorfor det skjedde, så kan hendelsen bli mindre skambelagt og lettere å leve med. 

Er ikke noe slikt konkret, utbrent pga langvarig stress og emosjonell belastning.  Skammer meg ikke, vil bare bli meg selv. Nå er jeg helt i min eget hodet og det er grusomt. Bryr meg ikke eller klarer forholde meg til noe annet/andre jeg egentlig er glad i.

akkurat som er i survival mode og slipper ikke ut. Klarer ikke en gang se på tv eller kose mg med noe. Blokkert av et eller annet.

Annonse

Trinity80 skrev (1 minutt siden):

Du mener ikke uvirkelighetsfølelse? Depersopnalisering er noe annet og som @Stormwind sier så handler det om å splitte sitt ego. 

Alt oppleves uvirkelig på et vis ja, også mitt eget forhold til den jeg er/var, og egne tanker følelser meninger.. 

nå er jeg bare «dette»- som er å holde ut i angsten og situasjonen.

Og sansene oppleves annerledes, tar liksom ikke inn noe, trang i hodet..

Logiske er jo at jeg er låst i fight flight på et vis. Men blir vanskligere og vanskeligere å komme ut av det når disse symptomene er så sterke og opprettholde/forsterker.

Så det jeg lurer på er kanskje om- siden jeg har låst meg i denne situasjonen der alt er og føles unormalt- ingenting er som de var med meg: jeg jobber ikke, møter folk på «unormal» måte, har ikke orket eller klart å gjøre noe normalt på lenge (heller ikke lese se tv osv), og nærmiljøet er ganske traumatisk å tusle i etter å ha gjort det samme i månedsvis.. men så fremkalles symptomene ekstra sterkt når jeg prøver gjøre noe annet. 

så da om kognitiv terapi i form av å «pusher seg ut av det ved å endre atferd litt for å lure hjernen tilbake til meg selv igken, til følelsene og «meg».. og for at angsten skal slippe..

Stormwind skrev (3 minutter siden):

Uvirkelighetsfølelse oppstår ved depersonalisering og også ved det som kalles derealisering. 

Men alt dette er jo også angst symptomer.  og trenger ikke bety splittet ego pga traume..?

Har på en måte blitt tvunget til å gjøre ting annerledes lenge og sitter fast i det- og ingenting med meg føles som slik det var- og dette er ekkelt og vil ut av det men klarer ikke. Derav kognitiv tilnærming..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...