Gå til innhold

Trenger hjelp til ribbemiddag. ( logistikken )


Nicklusheletida

Anbefalte innlegg

Nicklusheletida

Jeg er på hytta alene nå denne uka.  På fredag kommer samboer , våre 2 sønner med hver sin kamerat.

Jeg serverer hjemmelaget pizza på fredag, men på lørdag skal vi ha et lite " julebord " . 

Vi skal ha pinnekjøtt, vossakorv og ribbe. 

Jeg jobber til 18.00 hver dag og spekulerer på hvordan jeg skal gjøre det for å unngå styre for mye på kjøkkenet mens de er her. Pinnekjøtt er lett. Jeg tenker at jeg damper pinnekjøttet på torsdag eller fredag og setter det ute i snøen . 

Men hva gjør jeg med ribba som nå ligger i frysen ? Jeg har ikke tid til å være inne og passe på den på lørdag. Jeg skal på skitur. 

Kan jeg ta den opp nå, tine den, steke den og fryse den ned igjen ? Dette er en ferdig krydret ribbe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nicklusheletida skrev (1 minutt siden):

Jeg er på hytta alene nå denne uka.  På fredag kommer samboer , våre 2 sønner med hver sin kamerat.

Jeg serverer hjemmelaget pizza på fredag, men på lørdag skal vi ha et lite " julebord " . 

Vi skal ha pinnekjøtt, vossakorv og ribbe. 

Jeg jobber til 18.00 hver dag og spekulerer på hvordan jeg skal gjøre det for å unngå styre for mye på kjøkkenet mens de er her. Pinnekjøtt er lett. Jeg tenker at jeg damper pinnekjøttet på torsdag eller fredag og setter det ute i snøen . 

Men hva gjør jeg med ribba som nå ligger i frysen ? Jeg har ikke tid til å være inne og passe på den på lørdag. Jeg skal på skitur. 

Kan jeg ta den opp nå, tine den, steke den og fryse den ned igjen ? Dette er en ferdig krydret ribbe. 

Vi har iallefall gjort det :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (5 minutter siden):

Kan jeg ta den opp nå, tine den, steke den og fryse den ned igjen ? Dette er en ferdig krydret ribbe. 

Klart du kan, men du må være klar over at resultatet ikke blir tipp topp. Frosset stekt ribbe blir langtfra like god og saftig. Sikkert ikke dette du vil høre, men å invitere til julebord med pinnekjøtt OG ribbe og tenke at man ikke skal jobbe med måltidet lørdag høres litt spesielt ut 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Kayia skrev (Akkurat nå):

Klart du kan, men du må være klar over at resultatet ikke blir tipp topp. Frosset stekt ribbe blir langtfra like god og saftig. Sikkert ikke dette du vil høre, men å invitere til julebord med pinnekjøtt OG ribbe og tenke at man ikke skal jobbe med måltidet lørdag høres litt spesielt ut 😅

Jeg må jo jobbe litt da :) Men forberede alt mulig som forberedes kan. Jeg må kappe opp kålabi og legge i vann. Skrelle poteter og legge i vann. Dette gjør jeg før jobb eller i lunspausen på fredag. Samt lage pizzafyllet ferdig. Har ferdig pizzadeiger som rulles ut. Jeg må planlegge godt på forhånd begge måltidene . 

Jeg har heldigvis god tid her jeg stuller alene for meg selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Kayia skrev (34 minutter siden):

Klart du kan, men du må være klar over at resultatet ikke blir tipp topp. Frosset stekt ribbe blir langtfra like god og saftig. Sikkert ikke dette du vil høre, men å invitere til julebord med pinnekjøtt OG ribbe og tenke at man ikke skal jobbe med måltidet lørdag høres litt spesielt ut 😅

Ups, var bra jeg tok opp ribba nå gitt og tittet på den. Jeg hadde ikke kjøpt en krydra ribbe slik jeg trodde 🫣 Da må jeg krydre i morgen da, la den stå i folie i kjøleskapet og så steke den på fredag ? Jeg har lite erfaring med ribbe. Er best på pinnekjøtt jeg. Tror at det andre jeg tenkte å gjøre på fredag må skje på torsdag da . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida skrev (13 minutter siden):

Da må jeg krydre i morgen da, la den stå i folie i kjøleskapet og så steke den på fredag ?

Ja, stek den på fredag og varm den på lørdag. Det hadde jeg tenkt å foreslå, men klarte ikke å få det til å passe med både pizza og alt det andre.

I mitt barndomshjem hadde vi ribbe til julemiddagen. Den ble nesten alltid stekt lille julaften, fordi vi hadde en del program til bestemte klokkeslett på julaften, gjester som skulle hentes osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså… ribba må opp fra fryseren i dag hvis den skal stekes på lørdag! Tar jo fort er døgn å tine, og så skal den krydres og stå og godgjøre seg. Så om du ikke allerede har gjort det, og om du ikke har lagt deg allerede, pMÅ DU TA DEN UT AV FRYSEREN NÅ! 😆

Jeg ville gjort som laban sier og steke den fredag uten å fryse igjen.

Jeg fikk et tips fra en kollega en gang, om hvordan bevare svora når ribba stekes dagen før: Skjær av svora og pakk inn i kjøkkenhåndkle og la ligge på benken el ev matbod til dagen etter. Selve ribba legger du i kjøleskapet og varmer opp dagen etter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
morsan skrev (Akkurat nå):

Altså… ribba må opp fra fryseren i dag hvis den skal stekes på lørdag! Tar jo fort er døgn å tine, og så skal den krydres og stå og godgjøre seg. Så om du ikke allerede har gjort det, og om du ikke har lagt deg allerede, pMÅ DU TA DEN UT AV FRYSEREN NÅ! 😆

Jeg ville gjort som laban sier og steke den fredag uten å fryse igjen.

Jeg fikk et tips fra en kollega en gang, om hvordan bevare svora når ribba stekes dagen før: Skjær av svora og pakk inn i kjøkkenhåndkle og la ligge på benken el ev matbod til dagen etter. Selve ribba legger du i kjøleskapet og varmer opp dagen etter. 

Jeg har tatt den ut :) Ja, jeg fikk det brått litt mer travelt enn jeg trodde, men det skal gå fint. Jeg steker den på fredag og fryser den ikke ned igjen. Så lager jeg pizzafyll og gjør alt det andre på torsdag. Takk for tips ang svoren. 

Er glad jeg lagde tråden nå. Kunne fort ha ballet seg til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (1 minutt siden):

Jeg har tatt den ut :) Ja, jeg fikk det brått litt mer travelt enn jeg trodde, men det skal gå fint. Jeg steker den på fredag og fryser den ikke ned igjen. Så lager jeg pizzafyll og gjør alt det andre på torsdag. Takk for tips ang svoren. 

Er glad jeg lagde tråden nå. Kunne fort ha ballet seg til :)

Det blir sikkert bra! Høres deilig ut med julebord. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
morsan skrev (10 timer siden):

Det blir sikkert bra! Høres deilig ut med julebord. 

Ribba har stått i kjøleskapet i natt. Den er like frossen og jeg må krydre den i dag 😔 Lurer på hvordan dette skal gå ? Jeg satte den på kjøkkenbenken nå og håper den tiner nok i løpet av dagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke langtidssteke den på lørdag? Sett den i ovnen før du drar på skitur og så steker den seg selv mens du er borte. 

Anonymkode: 554bc...dad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kan du ikke langtidssteke den på lørdag? Sett den i ovnen før du drar på skitur og så steker den seg selv mens du er borte. 

Anonymkode: 554bc...dad

Det tør jeg ikke. Kjente på ribba nå. Den har begynt å tine. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida skrev (15 timer siden):

Jeg er på hytta alene nå denne uka.  På fredag kommer samboer , våre 2 sønner med hver sin kamerat.

Jeg serverer hjemmelaget pizza på fredag, men på lørdag skal vi ha et lite " julebord " . 

Vi skal ha pinnekjøtt, vossakorv og ribbe. 

Jeg jobber til 18.00 hver dag og spekulerer på hvordan jeg skal gjøre det for å unngå styre for mye på kjøkkenet mens de er her. Pinnekjøtt er lett. Jeg tenker at jeg damper pinnekjøttet på torsdag eller fredag og setter det ute i snøen . 

Men hva gjør jeg med ribba som nå ligger i frysen ? Jeg har ikke tid til å være inne og passe på den på lørdag. Jeg skal på skitur. 

Kan jeg ta den opp nå, tine den, steke den og fryse den ned igjen ? Dette er en ferdig krydret ribbe. 

jeg ville ikke fryst den igjen. bare stek den og la den stå i kjøleskapet. om du ikke har tatt den opp allerede haster det jo for den bruker jo minst en dag eller to på å tine

Anonymkode: 334c6...b72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

jeg ville ikke fryst den igjen. bare stek den og la den stå i kjøleskapet. om du ikke har tatt den opp allerede haster det jo for den bruker jo minst en dag eller to på å tine

Anonymkode: 334c6...b72

ps. ribba kan du steke dagen/kvelden før du skal spise den, det går fint.

Anonymkode: 334c6...b72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

jeg ville ikke fryst den igjen. bare stek den og la den stå i kjøleskapet. om du ikke har tatt den opp allerede haster det jo for den bruker jo minst en dag eller to på å tine

Anonymkode: 334c6...b72

Ja, det er planen nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (4 timer siden):

Ja, det er planen nå :)

Hvis du lar ribba stå i kjøleskapet fra dagen før så ta av svoren.  Den har lett for å bli myk når den sitter fast på ribba et døgn i kjøleskap.  Da er det enklere å varme ribba på julaften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Dorthe skrev (6 minutter siden):

Hvis du lar ribba stå i kjøleskapet fra dagen før så ta av svoren.  Den har lett for å bli myk når den sitter fast på ribba et døgn i kjøleskap.  Da er det enklere å varme ribba på julaften.

Nå er ribba krydret, pakket inn i folie og satt i kjøleskapet. Takk for tips ang svoren . 

Men vi skal ikke ha ribbe på julaften nei. Da er det bare pinnekjøtt som gjelder :). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (1 time siden):

Nå er ribba krydret, pakket inn i folie og satt i kjøleskapet. Takk for tips ang svoren . 

Men vi skal ikke ha ribbe på julaften nei. Da er det bare pinnekjøtt som gjelder :). 

UPS, jeg pleier å steke ribba på lillejulaften så det ikke blir så stress på julaften. Så jeg var helt der nå 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle dere som steker ribbe dagen før - serverer dere den kald eller gjenoppvarmer? 
Kald ribbe er jo ikke godt (vet meningene er delte her, noen liker ribberester til frokost) 😵

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...