Gå til innhold

Trenger hjelp til ribbemiddag. ( logistikken )


Nicklusheletida

Anbefalte innlegg

Nicklusheletida skrev (22 minutter siden):

Hjelp, nå ble jeg stresset. Ante ikke at poteter kunne bli sure ? Det er null grader ute nå. Hva skjer hvis de står ute med lokk på ?

De kan IKKE fryse! Da ødelegges stivelsen og de bli søte og uspiselige! De må stå i plussgrader. At de blir sure har jeg heller aldri hørt, men betviler ikke at Påskelilje har opplevd det altså. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nicklusheletida
Lillemus skrev (Akkurat nå):

De kan IKKE fryse! Da ødelegges stivelsen og de bli søte og uspiselige! De må stå i plussgrader. At de blir sure har jeg heller aldri hørt, men betviler ikke at Påskelilje har opplevd det altså. :) 

Nei, jeg skjønner at de ikke må fryse. Det er ikke så kaldt. Lar de stå ute en stund og følger med. Tar de inn i kveld. 

Nå får det bare gå som det går dette her. Om det skjærer seg har jeg alltids noe posestappe liggende i skuffen.  🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det Lillemus sier. Poteter må ikke lagres kaldere enn ca +2 grader (mulig det går greit med 0, men det er litt risky).

Jeg ville ha stått opp 10 min tidligere på lørdag og skrelt dem da og lagt dem i vann frem tim koking. 

Det kan selvsagt være at du er heldig og at dette går bra likevel....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (Akkurat nå):

Nei, jeg skjønner at de ikke må fryse. Det er ikke så kaldt. Lar de stå ute en stund og følger med. Tar de inn i kveld. 

Nå får det bare gå som det går dette her. Om det skjærer seg har jeg alltids noe posestappe liggende i skuffen.  🤣

Du kan ikke ha posepotetmos til ribbe!!! Kan ikke de andre ta med seg en pose poteter når de kommer i morgen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
påskelilje skrev (Akkurat nå):

Stemmer det Lillemus sier. Poteter må ikke lagres kaldere enn ca +2 grader (mulig det går greit med 0, men det er litt risky).

Jeg ville ha stått opp 10 min tidligere på lørdag og skrelt dem da og lagt dem i vann frem tim koking. 

Det kan selvsagt være at du er heldig og at dette går bra likevel....

Nei, nå gjør jeg ikke mer. Det er tross alt en hyttetur og det er ungene våre som kommer. Ikke kongen og dronninga :)

Det er masse mat her og hvis noe er surt, får de spise mye kjøtt,   rødkål og annet til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
påskelilje skrev (4 minutter siden):

Du kan ikke ha posepotetmos til ribbe!!! Kan ikke de andre ta med seg en pose poteter når de kommer i morgen?

Det var en spøk som du ser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida skrev (Akkurat nå):

Nei, nå gjør jeg ikke mer. Det er tross alt en hyttetur og det er ungene våre som kommer. Ikke kongen og dronninga :)

Det er masse mat her og hvis noe er surt, får de spise mye kjøtt,   rødkål og annet til :)

Ok. 

Jeg er en ytterst lite flink kokk, men akkurat poteter er jeg nøye på 😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
påskelilje skrev (Akkurat nå):

Ok. 

Jeg er en ytterst lite flink kokk, men akkurat poteter er jeg nøye på 😜

Det var nok ikke lurt å skrelle dem så tidlig nei. Iom at jeg jobber til 18.00 hver dag, ville jeg unngå at alt skulle skje på en dag. 

Men gjort er gjort og det får bli som det blir. Vi sulter ikke i hjel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (42 minutter siden):

Hjelp, nå ble jeg stresset. Ante ikke at poteter kunne bli sure ? Det er null grader ute nå. Hva skjer hvis de står ute med lokk på ?

kan du ikke bare koke dem den dagen du skal ha dem? de koker jo fort de. Om ikke så bare koker du dem i dag og setter dem i kjøleskap? 

Anonymkode: 334c6...b72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

kan du ikke bare koke dem den dagen du skal ha dem? de koker jo fort de. Om ikke så bare koker du dem i dag og setter dem i kjøleskap? 

Anonymkode: 334c6...b72

De skal selvsagt kokes samme dag som de skal spises. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde jeg var nazi når det gjelder planlegging, men her har jeg tydeligvis funnet min overkvinne 😁. Skrelle poteter flere dager i forveien hadde jeg faktisk aldri tenkt på at det gikk an å finne på 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne det være en idé å koke dem 5 minutter i dag, for å stoppe "forsuringen"? Så kokes de ferdig til middagen. Bare en teori fra ukyndige meg, her må nok potetspesialister som @påskelilje på banen :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida

Takk for alle gode tips i tråden :)

Jeg avslutter nå, fordi jeg kjenner at jeg blir lei av å tenke på mat. 

Den avslappende alenehyttauka mi endte opp litt mer stressende enn jeg hadde tenkt. Flyr mellom jobben, komfyren, peisen, ut å hente ved som samboeren har pakket alt for godt inn og i tillegg frosset fast. Banner og sliter for å få den løs, samtidig som jeg på passe på ryggen. Jobben er masete for tiden også nå rett før jul. Puh ! 

Ps . Smakte litt på pinnekjøttet nå som står og putrer og det var helt perfekt i hvert fall :)

Endret av Nicklusheletida
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (15 minutter siden):

De skal selvsagt kokes samme dag som de skal spises. 

 

da legger du de bare i vann og lar de stå på komfyren frem til dere skal koke dem :)

Anonymkode: 334c6...b72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (6 timer siden):

Takk for alle gode tips i tråden :)

Jeg avslutter nå, fordi jeg kjenner at jeg blir lei av å tenke på mat. 

Den avslappende alenehyttauka mi endte opp litt mer stressende enn jeg hadde tenkt. Flyr mellom jobben, komfyren, peisen, ut å hente ved som samboeren har pakket alt for godt inn og i tillegg frosset fast. Banner og sliter for å få den løs, samtidig som jeg på passe på ryggen. Jobben er masete for tiden også nå rett før jul. Puh ! 

Ps . Smakte litt på pinnekjøttet nå som står og putrer og det var helt perfekt i hvert fall :)

Siste innspill fra meg (om enn litt repeterende): Jeg spurte min o' allvitende mann (når det gjelder poteter 😁) hvor lenge skrelte poteter kan ligge i vann. Han sa ett døgn, evt to hvis de står kjøleskap-kaldt....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
påskelilje skrev (3 minutter siden):

Siste innspill fra meg (om enn litt repeterende): Jeg spurte min o' allvitende mann (når det gjelder poteter 😁) hvor lenge skrelte poteter kan ligge i vann. Han sa ett døgn, evt to hvis de står kjøleskap-kaldt....

 

Ok, de står ute på vaskerommet og der er det kaldt. Har ikke noe varme på der. Nå får jeg bare la det stå til. Orker ikke tenke mer på det. Skal gi deg tilbakemelding :)

Endret av Nicklusheletida
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (På 29.11.2023 den 20.26):

Alle dere som steker ribbe dagen før - serverer dere den kald eller gjenoppvarmer? 

Ikke ofte jeg har stekt ribbe dagen før, men da har den blitt varmet opp før servering, ja. 

Ekstra skrev (13 timer siden):

 

Husker forresten faren til en venninne som krevde poteter til middag uansett. Da de hadde "nykommeren" spaghetti til middag, var det likevel poteter ved siden av :D 

Haha, ja det finnes mange slike historier fra dazumal! :D Ikke hjemme hos oss, da, der var det ikke poteter til pasta, ris, pannekaker. 
 

Noe annet var jo at vi ikke kalte det «pasta». Der fantes jo bare to typer: spaghetti og makaroni. 🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
påskelilje skrev (16 timer siden):

Siste innspill fra meg (om enn litt repeterende): Jeg spurte min o' allvitende mann (når det gjelder poteter 😁) hvor lenge skrelte poteter kan ligge i vann. Han sa ett døgn, evt to hvis de står kjøleskap-kaldt....

 

Du kan hilse din allvitende mann om at det ikke har skjedd noe galt med de potetene foreløpig i hvert fall :) Smakte på en rå potet nå og det smaker som vanlige poteter . 

Jeg tenkte jeg fikk smake i tilfelle jeg måtte be gjengen kjøpe med seg nye poteter. Det er ikke nødvendig. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (39 minutter siden):

Du kan hilse din allvitende mann om at det ikke har skjedd noe galt med de potetene foreløpig i hvert fall :) Smakte på en rå potet nå og det smaker som vanlige poteter . 

Jeg tenkte jeg fikk smake i tilfelle jeg måtte be gjengen kjøpe med seg nye poteter. Det er ikke nødvendig. 

 

Så bra! 😁 Sikkert lurt å bytte vann i dag,  for sikkerhets skyld. Det høres SÅ koselig ut med julemat på hytta!!!! Kos dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...