Gå til innhold

Klarer ikke gå opp i vekt!!!

Tuss@ladden

Anbefalte innlegg

Hei.

Begynner å bli ganske fortvilet nå.

Har prøv flere typer kost-tilskudd, proteindrikker og "spis hver 3 time".

Har vært hos lege, så vet at det ikke er noe annet galt enn alt for høy forbrenning. Dessverre finnes det kun medisiner for økning av forbrenning.

Har prøvd å finne en diett jeg kan følge, men finnes jo kun hjelp til overvektige.

Har en BMI på 16,5 og vet at det er ALT for lavt. Jeg er ikke sjuk, og føler meg heller ikke slapp, tvert i mot. Er ofte "plaget" med for mye energi, noe som gjør at jeg sover lite.

Vet jeg burde trene mer, men blir andre, viktigere ting som prioteres. Danser line dance 1 gang i uka da, og har en jobb jeg får anstrengt meg litt.

Må jo finnes noe der ute som kan hjelpe meg også? Eller er vi undervektige blitt glemt i alt slankehysteriet?

Ned i vekt har jeg ingen problemer med å gå da.

Håper på hjelp!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har samme problem som deg, og prøver å øke kalori inntaket mitt for tiden...

Du kan jo ta en titt på svarene jeg fikk her i begynnelsen av april. Kanskje den 4-5?

Føler med deg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide

Hei Tuss@ladden,

Jeg vet sannelig ikke hva jeg skal si til deg. Høres ut som du har prøvd det meste allerede. Av kosttilskudd, har du prøvd f.eks Afi-Nutrin eller Semper? Disse kan du blande ut i div mat og drikke for å øke kalori-innholdet. For å gå opp i vekt, må man ha et høyere inntak av kalorier enn det kroppen bruker daglig. Det høres ut som om din kropp bruker mye energi i løpet av en dag, så da blir du nødt til å spise mye også. Dersom du ikke klarer å gå oppe i vekt ved å bare øke mengden av maten du spiser, bør du satse på mer fett. Fett er det næringsstoffet man får mest kalorier av. Nå hører vi mye om faren ved et høyt inntak av fett. Men det er viktig å merke seg at det er ikke nødvendigvis mengden av fett i maten som er farlig, men typen av fett. Den berømte Middelhavsdietten er temmelig rik på fett, men mesteparten av fettet kommer fra enumettede fettsyrer. Enumettede fettsyrer finner du mye av i olivenolje, rapsolje, peanutolje, samt peanøtter og cashewnøtter. Flerumettede fettsyrer finnes bl.a i solsikkeolje, maisolje, tistelolje og fet fisk.

Vær mer raus med olja når middagen lages, ta deg en håndfull nøtter til dessert og snacks daglig, dryss solsikkefrø over salaten eller frokostblandingen. Når du spiser ting som er mer kalori- og fettfattig (som frukt og grønnsaker), prøv å legg til fett på en eller annen måte.

Jeg vil derimot anbefale å være noe mer forsiktig med mye mettet fett (som det finnes mye av i melk, melkeprodukter og kjøtt). Dette fettet er en stor risikofaktor i utvikling av mange livsstilssykdommer ved høyt inntak. Det er likevel ok med f.eks krem på frukten og f.eks ost over grønnsakene i blant.

Er redd dette er alt jeg har til deg. Håper det kan være til noe hjelp. Lykke til!

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...