Gå til innhold

"Psykiateren" mister legautorisasjonen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere som har lest/kjenner saken: fremstår det som en generell grenseløshet hos vedkommende? (altså grenseløshet på flere områder) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

XbellaX skrev (34 minutter siden):

Dere som har lest/kjenner saken: fremstår det som en generell grenseløshet hos vedkommende? (altså grenseløshet på flere områder) 

Etter min oppfatning ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er fra et intervju med ham Aftenposten for noen år tilbake. Det fleste terapeuter vil se på dette som et klart rammebrudd som medfører fare for å hindre tilfriskning. På den ene siden virker jo dette snilt og oppofrende overfor pasientene, men det er også med på å hviske ut rollene mellom terapeut, venn og farsfigur. I terapi er det nettopp et poeng at man har klare, stabile rammer. Når han tar med pasienter hjem caster han også seg selv i rollen som uunnværlig helt og redningsmann, og han gjør dem avhengige av seg.

image.thumb.png.333a5b1806331613e28d36103cd7327c.png

Anonymkode: d0f2b...d64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hilde Sandvik skrev forøvrig en kritisk kommentar om Skårderuds virksomhet for noen år tilbake. https://www.bt.no/btmeninger/kommentar/i/5LE5m/forfoeraren

Det medførte en omfattende debatt, der han ble tatt i forsvar av mange medterapeuter, men der han også fikk kritikk. Noen av pasientene tok ham også i forsvar. https://www.morgenbladet.no/aktuelt/2015/07/17/pasientperspektiver/

Anonymkode: d0f2b...d64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Dette er fra et intervju med ham Aftenposten for noen år tilbake. Det fleste terapeuter vil se på dette som et klart rammebrudd som medfører fare for å hindre tilfriskning. På den ene siden virker jo dette snilt og oppofrende overfor pasientene, men det er også med på å hviske ut rollene mellom terapeut, venn og farsfigur. I terapi er det nettopp et poeng at man har klare, stabile rammer. Når han tar med pasienter hjem caster han også seg selv i rollen som uunnværlig helt og redningsmann, og han gjør dem avhengige av seg.

image.thumb.png.333a5b1806331613e28d36103cd7327c.png

Anonymkode: d0f2b...d64

Dette er jo helt hinsides all fornuft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde likt terapeuter som lot en komme på hjemmebesøk og som lot deg sove hjemme hos seg.

Endret av Everybody
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody skrev (10 minutter siden):

Hadde likt terapeuter som lot en komme på hjemmebesøk og som lot deg sove hjemme hos seg.

Sarkasme håper jeg? 

Dette er toppen av ekkelthet der en 60år gammel mannlig psykiater tar med seg 20år gamle kvinnelige pasienter hjem til seg og lar de overnatte

Anonymkode: eea2a...377

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Sarkasme håper jeg? 

Dette er toppen av ekkelthet der en 60år gammel mannlig psykiater tar med seg 20år gamle kvinnelige pasienter hjem til seg og lar de overnatte

Anonymkode: eea2a...377

Nja, på en måte liker jeg terapeuter som er så kule at de lar pasienten komme hjem til en. De er ikke bare a4 og opptatt av å ha et avstandsforhold som pasient og behandler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody skrev (1 minutt siden):

Nja, på en måte liker jeg terapeuter som er så kule at de lar pasienten komme hjem til en. De er ikke bare a4 og opptatt av å ha et avstandsforhold som pasient og behandler.

Jeg tror nok han likte på en seksuell måte at de satt i samme sofa og så på tv. Ser du for deg det? 

Anonymkode: eea2a...377

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner et par kolleger som er oppvokst på psykiatriske sykehus der far var overlege (den gang også øverste sjef). Det var helt vanlig at familien inviterte pasienter (langtids den gangen) på søndagsmiddag, og det var ingen som var i nærheten av å tenke på ordet "rolleblanding". Tidene endrer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (3 minutter siden):

Jeg kjenner et par kolleger som er oppvokst på psykiatriske sykehus der far var overlege (den gang også øverste sjef). Det var helt vanlig at familien inviterte pasienter (langtids den gangen) på søndagsmiddag, og det var ingen som var i nærheten av å tenke på ordet "rolleblanding". Tidene endrer seg.

Ja kanskje han bare er en meget gammeldags herremann.

Anonymkode: eea2a...377

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (9 minutter siden):

Jeg kjenner et par kolleger som er oppvokst på psykiatriske sykehus der far var overlege (den gang også øverste sjef). Det var helt vanlig at familien inviterte pasienter (langtids den gangen) på søndagsmiddag, og det var ingen som var i nærheten av å tenke på ordet "rolleblanding". Tidene endrer seg.

Hvorfor ble det slutt på det? Det er mye som skjer over tid, men det stopper jo den dagen mer uheldige sider av praksisen kommer fram? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kupton skrev (12 minutter siden):

Interessant kronikk. Jeg tenker litt at det ikke nødvendigvis er psykodynamisk terapi som metode som er problemet, men måten han har utført det på. Han har jo opptrådt på en måte som har oppmuntret pasientenes avhengighet av ham. Det er sikkert utrolig smigrende å ha så mange unge kvinner som ser sånn opp til deg (Linnea Myhre omtaler ham som gud i Morgenbladet-artikkelen som det er linket til over her). Men det er ikke i pasientens interesse å bli avhengig av sin psykiater. En slik avhengighet er vel med på å opprettholde sykdommen fordi ellers vil de miste ham. Da setter han sine egne interesser foran pasientens interesser. 

Når han i tillegg delvis er med på å forherlige estetikken rundt spiseforstyrrelser og tydeligvis tenner seksuelt på anorektiske kvinner, så er det liksom mange omstendigheter som vekker mistanke om at han har satt sine egne interesser foran pasienten. 

Da handler det ikke om faglig ståsted om tvang eller ikke-tvang, men en egoistisk yrkesutøvelse som har vært skadelig for pasientene. I så fall skal han ikke praktisere som lege. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (23 minutter siden):

Hun prøver å se ting fra begge og alles sider, med "forståelse" og også kritisk blikk. Syns for all del hun hadde noen gode poeng, men dette ble rotete og hadde trengt mer udypning av ulik problematikk. Helt ok å lese da. Syns det er viktig å få med ulike uttalelser fra forsljellige mennesker som også er veldig ulike. Kan få et bedre bilde sånn. 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg leser hvordan enkelte forsvarer psykiaterens handlinger, blir jeg enda mer imponert over de som har varslet.

 

Anonymkode: 9b74d...7b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Når jeg leser hvordan enkelte forsvarer psykiaterens handlinger, blir jeg enda mer imponert over de som har varslet.

 

Anonymkode: 9b74d...7b6

Jeg har vært imponert over dem hele tiden. En person med så stor makt og masse bekjentskaper i blant innflytelselsrike og profilerte mennesker, som blir sett opp til og beumdret. Fyf... det skal guts til å si fra i sånne tilfeller. Det er virkelig beundringsverdig! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Når jeg leser hvordan enkelte forsvarer psykiaterens handlinger, blir jeg enda mer imponert over de som har varslet.

 

Anonymkode: 9b74d...7b6

Helt enig!!!

Anonymkode: 5f1b2...5df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (2 timer siden):

Jeg kjenner et par kolleger som er oppvokst på psykiatriske sykehus der far var overlege (den gang også øverste sjef). Det var helt vanlig at familien inviterte pasienter (langtids den gangen) på søndagsmiddag, og det var ingen som var i nærheten av å tenke på ordet "rolleblanding". Tidene endrer seg.

Som du sier var det en annen tid. Dette var ofte store institusjoner hvor psykiateren med familie bodde på sykehusområdet.

Tror ikke du ville tatt med syke unge menn hjem til deg for at de skulle spise middag og overnatte idag.

Anonymkode: 9b74d...7b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sokk skrev (2 timer siden):

Interessant kronikk. Jeg tenker litt at det ikke nødvendigvis er psykodynamisk terapi som metode som er problemet, men måten han har utført det på. Han har jo opptrådt på en måte som har oppmuntret pasientenes avhengighet av ham. Det er sikkert utrolig smigrende å ha så mange unge kvinner som ser sånn opp til deg (Linnea Myhre omtaler ham som gud i Morgenbladet-artikkelen som det er linket til over her). Men det er ikke i pasientens interesse å bli avhengig av sin psykiater. En slik avhengighet er vel med på å opprettholde sykdommen fordi ellers vil de miste ham. Da setter han sine egne interesser foran pasientens interesser. 

Når han i tillegg delvis er med på å forherlige estetikken rundt spiseforstyrrelser og tydeligvis tenner seksuelt på anorektiske kvinner, så er det liksom mange omstendigheter som vekker mistanke om at han har satt sine egne interesser foran pasienten. 

Da handler det ikke om faglig ståsted om tvang eller ikke-tvang, men en egoistisk yrkesutøvelse som har vært skadelig for pasientene. I så fall skal han ikke praktisere som lege. 

Er så enig med deg i dette her! 

Anonymkode: 194a3...f27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...