XbellaX Skrevet 3. desember 2023 Del Skrevet 3. desember 2023 Dere som har lest/kjenner saken: fremstår det som en generell grenseløshet hos vedkommende? (altså grenseløshet på flere områder) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 3. desember 2023 Del Skrevet 3. desember 2023 XbellaX skrev (34 minutter siden): Dere som har lest/kjenner saken: fremstår det som en generell grenseløshet hos vedkommende? (altså grenseløshet på flere områder) Etter min oppfatning ikke. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 Del Skrevet 3. desember 2023 Dette er fra et intervju med ham Aftenposten for noen år tilbake. Det fleste terapeuter vil se på dette som et klart rammebrudd som medfører fare for å hindre tilfriskning. På den ene siden virker jo dette snilt og oppofrende overfor pasientene, men det er også med på å hviske ut rollene mellom terapeut, venn og farsfigur. I terapi er det nettopp et poeng at man har klare, stabile rammer. Når han tar med pasienter hjem caster han også seg selv i rollen som uunnværlig helt og redningsmann, og han gjør dem avhengige av seg. Anonymkode: d0f2b...d64 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 Del Skrevet 3. desember 2023 Hilde Sandvik skrev forøvrig en kritisk kommentar om Skårderuds virksomhet for noen år tilbake. https://www.bt.no/btmeninger/kommentar/i/5LE5m/forfoeraren Det medførte en omfattende debatt, der han ble tatt i forsvar av mange medterapeuter, men der han også fikk kritikk. Noen av pasientene tok ham også i forsvar. https://www.morgenbladet.no/aktuelt/2015/07/17/pasientperspektiver/ Anonymkode: d0f2b...d64 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
XbellaX Skrevet 3. desember 2023 Del Skrevet 3. desember 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Dette er fra et intervju med ham Aftenposten for noen år tilbake. Det fleste terapeuter vil se på dette som et klart rammebrudd som medfører fare for å hindre tilfriskning. På den ene siden virker jo dette snilt og oppofrende overfor pasientene, men det er også med på å hviske ut rollene mellom terapeut, venn og farsfigur. I terapi er det nettopp et poeng at man har klare, stabile rammer. Når han tar med pasienter hjem caster han også seg selv i rollen som uunnværlig helt og redningsmann, og han gjør dem avhengige av seg. Anonymkode: d0f2b...d64 Dette er jo helt hinsides all fornuft. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Everybody Skrevet 3. desember 2023 Del Skrevet 3. desember 2023 (endret) Hadde likt terapeuter som lot en komme på hjemmebesøk og som lot deg sove hjemme hos seg. Endret 3. desember 2023 av Everybody 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kupton Skrevet 3. desember 2023 Del Skrevet 3. desember 2023 Det er en kronikk som er verdt å lese. Den ser på saken fra flere ider. Jeg sier ikke at det er den riktige, men den er verdt å lese: https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/finn-skarderud-superkjendis-i-kultureliten/o/5-95-1494003?utm_medium=Social&utm_source=Facebook&fbclid=IwAR06MJ5sxP-lFqlPXrH5c20ZQDG_pGOfiEPbVFxCKLJXrRyuzyuQlZ_WVss#Echobox=1701521430 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 Del Skrevet 3. desember 2023 Everybody skrev (10 minutter siden): Hadde likt terapeuter som lot en komme på hjemmebesøk og som lot deg sove hjemme hos seg. Sarkasme håper jeg? Dette er toppen av ekkelthet der en 60år gammel mannlig psykiater tar med seg 20år gamle kvinnelige pasienter hjem til seg og lar de overnatte Anonymkode: eea2a...377 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Everybody Skrevet 3. desember 2023 Del Skrevet 3. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Sarkasme håper jeg? Dette er toppen av ekkelthet der en 60år gammel mannlig psykiater tar med seg 20år gamle kvinnelige pasienter hjem til seg og lar de overnatte Anonymkode: eea2a...377 Nja, på en måte liker jeg terapeuter som er så kule at de lar pasienten komme hjem til en. De er ikke bare a4 og opptatt av å ha et avstandsforhold som pasient og behandler. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 Del Skrevet 3. desember 2023 Everybody skrev (1 minutt siden): Nja, på en måte liker jeg terapeuter som er så kule at de lar pasienten komme hjem til en. De er ikke bare a4 og opptatt av å ha et avstandsforhold som pasient og behandler. Jeg tror nok han likte på en seksuell måte at de satt i samme sofa og så på tv. Ser du for deg det? Anonymkode: eea2a...377 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kupton Skrevet 3. desember 2023 Del Skrevet 3. desember 2023 Jeg kjenner et par kolleger som er oppvokst på psykiatriske sykehus der far var overlege (den gang også øverste sjef). Det var helt vanlig at familien inviterte pasienter (langtids den gangen) på søndagsmiddag, og det var ingen som var i nærheten av å tenke på ordet "rolleblanding". Tidene endrer seg. 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 Del Skrevet 3. desember 2023 kupton skrev (3 minutter siden): Jeg kjenner et par kolleger som er oppvokst på psykiatriske sykehus der far var overlege (den gang også øverste sjef). Det var helt vanlig at familien inviterte pasienter (langtids den gangen) på søndagsmiddag, og det var ingen som var i nærheten av å tenke på ordet "rolleblanding". Tidene endrer seg. Ja kanskje han bare er en meget gammeldags herremann. Anonymkode: eea2a...377 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kashmir- Skrevet 3. desember 2023 Del Skrevet 3. desember 2023 kupton skrev (9 minutter siden): Jeg kjenner et par kolleger som er oppvokst på psykiatriske sykehus der far var overlege (den gang også øverste sjef). Det var helt vanlig at familien inviterte pasienter (langtids den gangen) på søndagsmiddag, og det var ingen som var i nærheten av å tenke på ordet "rolleblanding". Tidene endrer seg. Hvorfor ble det slutt på det? Det er mye som skjer over tid, men det stopper jo den dagen mer uheldige sider av praksisen kommer fram? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sokk Skrevet 3. desember 2023 Del Skrevet 3. desember 2023 kupton skrev (12 minutter siden): Det er en kronikk som er verdt å lese. Den ser på saken fra flere ider. Jeg sier ikke at det er den riktige, men den er verdt å lese: https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/finn-skarderud-superkjendis-i-kultureliten/o/5-95-1494003?utm_medium=Social&utm_source=Facebook&fbclid=IwAR06MJ5sxP-lFqlPXrH5c20ZQDG_pGOfiEPbVFxCKLJXrRyuzyuQlZ_WVss#Echobox=1701521430 Interessant kronikk. Jeg tenker litt at det ikke nødvendigvis er psykodynamisk terapi som metode som er problemet, men måten han har utført det på. Han har jo opptrådt på en måte som har oppmuntret pasientenes avhengighet av ham. Det er sikkert utrolig smigrende å ha så mange unge kvinner som ser sånn opp til deg (Linnea Myhre omtaler ham som gud i Morgenbladet-artikkelen som det er linket til over her). Men det er ikke i pasientens interesse å bli avhengig av sin psykiater. En slik avhengighet er vel med på å opprettholde sykdommen fordi ellers vil de miste ham. Da setter han sine egne interesser foran pasientens interesser. Når han i tillegg delvis er med på å forherlige estetikken rundt spiseforstyrrelser og tydeligvis tenner seksuelt på anorektiske kvinner, så er det liksom mange omstendigheter som vekker mistanke om at han har satt sine egne interesser foran pasienten. Da handler det ikke om faglig ståsted om tvang eller ikke-tvang, men en egoistisk yrkesutøvelse som har vært skadelig for pasientene. I så fall skal han ikke praktisere som lege. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kashmir- Skrevet 3. desember 2023 Del Skrevet 3. desember 2023 (endret) kupton skrev (23 minutter siden): Det er en kronikk som er verdt å lese. Den ser på saken fra flere ider. Jeg sier ikke at det er den riktige, men den er verdt å lese: https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/finn-skarderud-superkjendis-i-kultureliten/o/5-95-1494003?utm_medium=Social&utm_source=Facebook&fbclid=IwAR06MJ5sxP-lFqlPXrH5c20ZQDG_pGOfiEPbVFxCKLJXrRyuzyuQlZ_WVss#Echobox=1701521430 Hun prøver å se ting fra begge og alles sider, med "forståelse" og også kritisk blikk. Syns for all del hun hadde noen gode poeng, men dette ble rotete og hadde trengt mer udypning av ulik problematikk. Helt ok å lese da. Syns det er viktig å få med ulike uttalelser fra forsljellige mennesker som også er veldig ulike. Kan få et bedre bilde sånn. Endret 3. desember 2023 av Kashmir 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 Del Skrevet 3. desember 2023 Når jeg leser hvordan enkelte forsvarer psykiaterens handlinger, blir jeg enda mer imponert over de som har varslet. Anonymkode: 9b74d...7b6 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kashmir- Skrevet 3. desember 2023 Del Skrevet 3. desember 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Når jeg leser hvordan enkelte forsvarer psykiaterens handlinger, blir jeg enda mer imponert over de som har varslet. Anonymkode: 9b74d...7b6 Jeg har vært imponert over dem hele tiden. En person med så stor makt og masse bekjentskaper i blant innflytelselsrike og profilerte mennesker, som blir sett opp til og beumdret. Fyf... det skal guts til å si fra i sånne tilfeller. Det er virkelig beundringsverdig! 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 Del Skrevet 3. desember 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Når jeg leser hvordan enkelte forsvarer psykiaterens handlinger, blir jeg enda mer imponert over de som har varslet. Anonymkode: 9b74d...7b6 Helt enig!!! Anonymkode: 5f1b2...5df 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 Del Skrevet 3. desember 2023 kupton skrev (2 timer siden): Jeg kjenner et par kolleger som er oppvokst på psykiatriske sykehus der far var overlege (den gang også øverste sjef). Det var helt vanlig at familien inviterte pasienter (langtids den gangen) på søndagsmiddag, og det var ingen som var i nærheten av å tenke på ordet "rolleblanding". Tidene endrer seg. Som du sier var det en annen tid. Dette var ofte store institusjoner hvor psykiateren med familie bodde på sykehusområdet. Tror ikke du ville tatt med syke unge menn hjem til deg for at de skulle spise middag og overnatte idag. Anonymkode: 9b74d...7b6 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 Del Skrevet 3. desember 2023 Sokk skrev (2 timer siden): Interessant kronikk. Jeg tenker litt at det ikke nødvendigvis er psykodynamisk terapi som metode som er problemet, men måten han har utført det på. Han har jo opptrådt på en måte som har oppmuntret pasientenes avhengighet av ham. Det er sikkert utrolig smigrende å ha så mange unge kvinner som ser sånn opp til deg (Linnea Myhre omtaler ham som gud i Morgenbladet-artikkelen som det er linket til over her). Men det er ikke i pasientens interesse å bli avhengig av sin psykiater. En slik avhengighet er vel med på å opprettholde sykdommen fordi ellers vil de miste ham. Da setter han sine egne interesser foran pasientens interesser. Når han i tillegg delvis er med på å forherlige estetikken rundt spiseforstyrrelser og tydeligvis tenner seksuelt på anorektiske kvinner, så er det liksom mange omstendigheter som vekker mistanke om at han har satt sine egne interesser foran pasienten. Da handler det ikke om faglig ståsted om tvang eller ikke-tvang, men en egoistisk yrkesutøvelse som har vært skadelig for pasientene. I så fall skal han ikke praktisere som lege. Er så enig med deg i dette her! Anonymkode: 194a3...f27 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.