Gå til innhold

"Psykiateren" mister legautorisasjonen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Man kan snu på det og si at han overholdt legeeden om å bruke alle tilgjengelige metoder i behandling. Han arbeidet med relasjon som fremste arbeidsredskap, som en miljøterapeut som tar klientene med på fisketur og lar tryggheten som skapes i relasjon være selve medisinen. Skårderud trodde virkelig på det, at en sånn tilnærming til pasientgruppen ville gagne dem bedre enn tvangernæring. Dermed våget ham å gi dem tillit og tørre å la dem være underernært i kanskje noe lengre tid enn standard dps-prosedyre. Jeg ble frisk av behandling hos Skårderud. Jeg hadde anoreksi og han klarte med sine behandlinsteknikker å hjelpe meg ut av sykdommen og finne sen bakenforliggende årsaken. Dette er tjue år siden. Og jeg har vært helt frisk siden behandlingen opphørte. Han tviholdt aldri på meg og var aldri ubehagelig eller grenseoverskridende. Min opplevelse er en trygg, kunnskapsrik og dyktig behandler 

Anonymkode: 741cc...1a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Man kan snu på det og si at han overholdt legeeden om å bruke alle tilgjengelige metoder i behandling. Han arbeidet med relasjon som fremste arbeidsredskap, som en miljøterapeut som tar klientene med på fisketur og lar tryggheten som skapes i relasjon være selve medisinen. Skårderud trodde virkelig på det, at en sånn tilnærming til pasientgruppen ville gagne dem bedre enn tvangernæring. Dermed våget ham å gi dem tillit og tørre å la dem være underernært i kanskje noe lengre tid enn standard dps-prosedyre. Jeg ble frisk av behandling hos Skårderud. Jeg hadde anoreksi og han klarte med sine behandlinsteknikker å hjelpe meg ut av sykdommen og finne sen bakenforliggende årsaken. Dette er tjue år siden. Og jeg har vært helt frisk siden behandlingen opphørte. Han tviholdt aldri på meg og var aldri ubehagelig eller grenseoverskridende. Min opplevelse er en trygg, kunnskapsrik og dyktig behandler 

Anonymkode: 741cc...1a8

Og hvor lenge gikk du i behandling hos ham, og hvordan ble det uten han i tilværelsen etterpå? Var det en spesiell måte han forberedte deg på at du snart var frisk og ute av behandling? 

Siden du selv forteller at du var hans pasient, så kan du jo svare på disse spørsmålene. Er intersserr i svarene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ingenting om saken, men om folk/fagfolk mener metode X er bedre enn metode Y, så får en jo teste det ut i en studie. Gi 100 pasienter metode X og 100 pasienter metode Y, er det vekt så kan vektendring etter 1 år og 5 år og 20 år f.eks være en (av flere) målestokker på utfallet

Jeg vet ikke hvorfor visse folk innen visse halv-vitenskapelige felt er livredde for å faktisk teste om ting fungerer og heller bare kjører på med sin overbevisning. Det er 2 muligheter, enten har en alternativ måte faktisk positiv effekt

DA MÅ DU KJØRE EN STUDIE SÅ FLERE ENN BARE DINE FÅ HELDIGE UTVALGTE KAN FÅ GLEDEN AV NYTTEN

Eller så har metoden faktisk ingen effekt/dårligere effekt/kun placebo effekt

DA MÅ DU KJØRE EN STUDIE SÅ EN UNNGÅ AT PASIENTER FÅR BEHANDLING MED DÅRLIG EFFEKT

Det spiller ingen rolle hva visse eksperter mener å tro er fasiten basert på sine personlige anekdoter, sånn funker ikke vitenskapen. 

Anonymkode: 395c8...7aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (4 minutter siden):

Og hvor lenge gikk du i behandling hos ham, og hvordan ble det uten han i tilværelsen etterpå? Var det en spesiell måte han forberedte deg på at du snart var frisk og ute av behandling? 

Siden du selv forteller at du var hans pasient, så kan du jo svare på disse spørsmålene. Er intersserr i svarene. 

Behandlingslengde er ikke noe jeg deler her. Tilværelsen uten ham? Merkelig spørsmål. Jeg skrive i innlegget mitt at jeg har vært frisk etter behandlingsslutt og tilværelsen uten behandleren har derfor gått aldeles strålende. Det var ingen spesiell måte osv. Syns spørsmålene dine er rare og ikke så relevante og kommer ikke til å svare på flere 

Anonymkode: 741cc...1a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (3 timer siden):

Jeg kjenner et par kolleger som er oppvokst på psykiatriske sykehus der far var overlege (den gang også øverste sjef). Det var helt vanlig at familien inviterte pasienter (langtids den gangen) på søndagsmiddag, og det var ingen som var i nærheten av å tenke på ordet "rolleblanding". Tidene endrer seg.

Jeg snakket en gang med sønnen til Gordon Johnsen, grunnleggeren av Modum Bad. Han sa at hjemme hos dem hadde de ofte pasienter som gjester. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

frosken skrev (2 minutter siden):

Jeg snakket en gang med sønnen til Gordon Johnsen, grunnleggeren av Modum Bad. Han sa at hjemme hos dem hadde de ofte pasienter som gjester. 

Jeg syns det er forskjell på et middagsbesøk, og det å ta med seg unge, syke jenter for å ha dem på overnatting.

Anonymkode: 4787e...2f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Vet ingenting om saken, men om folk/fagfolk mener metode X er bedre enn metode Y, så får en jo teste det ut i en studie. Gi 100 pasienter metode X og 100 pasienter metode Y, er det vekt så kan vektendring etter 1 år og 5 år og 20 år f.eks være en (av flere) målestokker på utfallet

Jeg vet ikke hvorfor visse folk innen visse halv-vitenskapelige felt er livredde for å faktisk teste om ting fungerer og heller bare kjører på med sin overbevisning. Det er 2 muligheter, enten har en alternativ måte faktisk positiv effekt

DA MÅ DU KJØRE EN STUDIE SÅ FLERE ENN BARE DINE FÅ HELDIGE UTVALGTE KAN FÅ GLEDEN AV NYTTEN

Eller så har metoden faktisk ingen effekt/dårligere effekt/kun placebo effekt

DA MÅ DU KJØRE EN STUDIE SÅ EN UNNGÅ AT PASIENTER FÅR BEHANDLING MED DÅRLIG EFFEKT

Det spiller ingen rolle hva visse eksperter mener å tro er fasiten basert på sine personlige anekdoter, sånn funker ikke vitenskapen. 

Anonymkode: 395c8...7aa

Vet ikke om det er noen vits i å påpeke det, men terapiforskning er betydelig mer komplisert enn du antyder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Vet ingenting om saken, men om folk/fagfolk mener metode X er bedre enn metode Y, så får en jo teste det ut i en studie. Gi 100 pasienter metode X og 100 pasienter metode Y, er det vekt så kan vektendring etter 1 år og 5 år og 20 år f.eks være en (av flere) målestokker på utfallet

Jeg vet ikke hvorfor visse folk innen visse halv-vitenskapelige felt er livredde for å faktisk teste om ting fungerer og heller bare kjører på med sin overbevisning. Det er 2 muligheter, enten har en alternativ måte faktisk positiv effekt

DA MÅ DU KJØRE EN STUDIE SÅ FLERE ENN BARE DINE FÅ HELDIGE UTVALGTE KAN FÅ GLEDEN AV NYTTEN

Eller så har metoden faktisk ingen effekt/dårligere effekt/kun placebo effekt

DA MÅ DU KJØRE EN STUDIE SÅ EN UNNGÅ AT PASIENTER FÅR BEHANDLING MED DÅRLIG EFFEKT

Det spiller ingen rolle hva visse eksperter mener å tro er fasiten basert på sine personlige anekdoter, sånn funker ikke vitenskapen. 

Anonymkode: 395c8...7aa

Det regnes som uetisk å gjennomføre forsøk på metoder man _vet_ setter pasientens/forsøkspersonens liv i fare. Lar man f.eks. noen gå med BMI nede på 10-tallet er risikoen for hjertesvikt og død svært høy. 

Anonymkode: 5f1b2...5df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Sarkasme håper jeg? 

Dette er toppen av ekkelthet der en 60år gammel mannlig psykiater tar med seg 20år gamle kvinnelige pasienter hjem til seg og lar de overnatte

Anonymkode: eea2a...377

En behandler som velger såpass utradisjonelle metoder, beskytter seg selv veldig dårlig mot kritikk. Men det er ingen grunn til å snakke om ekkelhet her. (Og for ordens skyld, så er kan det være greit å vite at han ikke bodde alene.)

Det problematiske med utradisjonelle metoder er at de kan ha usedvanlig god virkning noen ganger, men bli helt feil andre ganger. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det regnes som uetisk å gjennomføre forsøk på metoder man _vet_ setter pasientens/forsøkspersonens liv i fare. Lar man f.eks. noen gå med BMI nede på 10-tallet er risikoen for hjertesvikt og død svært høy. 

Anonymkode: 5f1b2...5df

Hva er det du snakker om nå? 

Hvis du forsøker å ta opp problematikken knyttet til tvangsforing, så er det nok av dem som ikke har blitt friske av det. Anoreksi har stor dødelighet. Det vesentlige er her som ellers at helsepersonell utviser godt skjønn mht hvem som skal motta hvilken behandling når. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Behandlingslengde er ikke noe jeg deler her. Tilværelsen uten ham? Merkelig spørsmål. Jeg skrive i innlegget mitt at jeg har vært frisk etter behandlingsslutt og tilværelsen uten behandleren har derfor gått aldeles strålende. Det var ingen spesiell måte osv. Syns spørsmålene dine er rare og ikke så relevante og kommer ikke til å svare på flere 

Anonymkode: 741cc...1a8

Spørsmålene var ikke merkelige i det hele tatt, og du skrev jo at du gikk i behandling hos han uten å si noe somhelst relevant til det som er kommet fram. Det burde være helt enkle spørsmål å svare på, og i tillegg er du anonym. Så jeg finner innlegget ditt her både irrelevant og lite troverdig. Du bør jo forsvare ham med en smule troverdighet i det minste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (13 minutter siden):

En behandler som velger såpass utradisjonelle metoder, beskytter seg selv veldig dårlig mot kritikk. Men det er ingen grunn til å snakke om ekkelhet her. (Og for ordens skyld, så er kan det være greit å vite at han ikke bodde alene.)

Det problematiske med utradisjonelle metoder er at de kan ha usedvanlig god virkning noen ganger, men bli helt feil andre ganger. 

 

Det kan vel du strengt tatt ikke uttale deg om, du var vel ikke tilstede. Han hadde et sexuelt forhold med Rød Larsen da han bodde sammen med noen. 

Anonymkode: 9b74d...7b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kashmir skrev (6 minutter siden):

Spørsmålene var ikke merkelige i det hele tatt, og du skrev jo at du gikk i behandling hos han uten å si noe somhelst relevant til det som er kommet fram. Det burde være helt enkle spørsmål å svare på, og i tillegg er du anonym. Så jeg finner innlegget ditt her både irrelevant og lite troverdig. Du bør jo forsvare ham med en smule troverdighet i det minste. 

Så får vi være uenige om det. 

Anonymkode: 741cc...1a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det kan vel du strengt tatt ikke uttale deg om, du var vel ikke tilstede. Han hadde et sexuelt forhold med Rød Larsen da han bodde sammen med noen. 

Anonymkode: 9b74d...7b6

Jada, - og da hadde de sex utenfor hjemmet hans. Dumt det også, men sånt mennesker av og til driver med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (18 minutter siden):

Jada, - og da hadde de sex utenfor hjemmet hans. Dumt det også, men sånt mennesker av og til driver med. 

Åpenbart at du er mann

Anonymkode: eea2a...377

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
frosken skrev (15 minutter siden):

Jada, - og da hadde de sex utenfor hjemmet hans. Dumt det også, men sånt mennesker av og til driver med. 

Utenfor hjemmet, men på arbeidsplassen. Jeg har aldri hørt om noen som gjort det tidligere.Alle mulige andre steder, men ikke på arbeidsplassen. Nei, ikke sånt mennesker av og til driver med. Det tror jeg ikke noe på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (44 minutter siden):

Vet ikke om det er noen vits i å påpeke det, men terapiforskning er betydelig mer komplisert enn du antyder. 

Vet at folk i dette/disse yrket(ne) bruker kompleksitet av måling av "resultater" som skjold for å unngå å dokumentere effekten av deres arbeid, var derfor jeg trakk frem noe konkret og spesifikt som faktisk kan måles (vekt hos anerektikere, etter behandling).

Men men. En får bare tenke sitt om hvorfor folk skjelver i buksene av tanken på å faktisk måles på om en har en effekt på pasientenes liv og ikke bare på status og lommeboken sin. Jeg tenker mitt.... Du får tenke ditt. Så får vi la det bli med det. ;) 

Hilsen vitenskapsmann

Anonymkode: 395c8...7aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (13 minutter siden):

Utenfor hjemmet, men på arbeidsplassen. Jeg har aldri hørt om noen som gjort det tidligere.Alle mulige andre steder, men ikke på arbeidsplassen. Nei, ikke sånt mennesker av og til driver med. Det tror jeg ikke noe på. 

Jeg klarer ikke helt å se noen relevant forskjell mellom om utroskap utøves i et kontorbygg eller et hotellbygg. Og dessverre forekommer utroskap oftere enn ønskelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...