Gå til innhold

"Psykiateren" mister legautorisasjonen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sokk skrev (35 minutter siden):

Enig i dette. Det blir veldig svart-hvitt dette her. Først er han helten i mange, mange år. Så snus det hele på hodet og det er ikke grenser for hvor grove feil og mangler det har vært ved yrkesutøvelsen hans. 

Jeg håper ikke saken koker ned til et slags metoo-oppgjør hvor det avgjørende i saken er at normene i samfunnet rundt ham har endret seg, ikke legegjerningen hans.

Det er også dumt at det blir så mye fokus på utroskapen hans for det er ikke ansett relevant i Helsetilsynets vedtak. Leger har også lov til å være idiot på privaten.

Når det er sagt, får jeg en litt sånn ugrei følelse av at det har vært litt blurred lines mellom privatliv og jobb. Privatisering av pasientrelasjonen er jo strengt tatt ikke greit.  

Tja. Det er jo minst en av dem som har varslet i flerfoldige år. Det er kanskje noe med tiden vi lever i som i det hele tatt gjør det mulig for henne å bli hørt (og trodd) av flere enn noen ytterst få.

Endret av XbellaX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nicklusheletida
Kashmir skrev (14 minutter siden):

Jeg syns det blir litt usaklig når det blir snakk om "terapidivan" osv. Han mistet heller ikke autorisasjonen pga utroskap og hvor de hadde sex. Det går over til komikk når slikt blir argumenter. Eller tragikomisk kanskje, rettere sagt. 

Nei, han mistet ikke autorisasjonen sin pga utroskap, men Helsetilsynet har kommet frem til omfattende, vedvarende og alvorlige feil. 

Terapidivanen viser bare noe av den manglende dømmekraften som har ført til de omfattende, vedvarende og alvorlige feilene som Helsetilsynet har funnet og som igjen har ført til at han mistet autorisasjonen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babette skrev (16 minutter siden):

Det stemmer at divansexen ikke er en del av saken om tap av lisens. Men Rød Larsen har levert inn et varsel, også dette blir undersøkt av Helsetilsynet. Og hvis du leser innholdet i dette/intervjuet med henne, tviler jeg på at du finner det komisk.

Å gjøre et poeng av at han var utro er usaklig. Der er jeg enig med deg.

Nå skjedde det ikke noe mellom Rød Larsen og han første kvelden. Det gikk vel mer enn ett år før hun var den som tok intiativet.

Det er mulig han manipulerte, men det blir bare tullete spekulasjoner. At han tok ukloke valg? Ja, ingen tvil! Det tror jeg han er den første til å innrømme i den saken. 

Men å være uklok har aldri vært straffbart...  Det kan faktisk skje den beste. Uten at jeg påstår han er den 🙂

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (5 minutter siden):

Nei, han mistet ikke autorisasjonen sin pga utroskap, men Helsetilsynet har kommet frem til omfattende, vedvarende og alvorlige feil. 

Terapidivanen viser bare noe av den manglende dømmekraften som har ført til de omfattende, vedvarende og alvorlige feilene som Helsetilsynet har funnet og som igjen har ført til at han mistet autorisasjonen. 

Jeg vet utallige menn med "dårlig dømmekraft"... 

Jah🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Kashmir skrev (1 minutt siden):

Jeg vet utallige menn med "dårlig dømmekraft"... 

Jah🙂

Saken er gransket og Helsetilsynet har konkludert. Jeg tenker vi får forholde oss til det. Ferdig snakka. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (3 minutter siden):

Nå skjedde det ikke noe mellom Rød Larsen og han første kvelden. Det gikk vel mer enn ett år før hun var den som tok intiativet.

Det er mulig han manipulerte, men det blir bare tullete spekulasjoner. At han tok ukloke valg? Ja, ingen tvil! Det tror jeg han er den første til å innrømme i den saken. 

Men å være uklok har aldri vært straffbart...  Det kan faktisk skje den beste. Uten at jeg påstår han er den 🙂

 

Kashmir skrev (4 minutter siden):

Nå skjedde det ikke noe mellom Rød Larsen og han første kvelden. Det gikk vel mer enn ett år før hun var den som tok intiativet.

Det er mulig han manipulerte, men det blir bare tullete spekulasjoner. At han tok ukloke valg? Ja, ingen tvil! Det tror jeg han er den første til å innrømme i den saken. 

Men å være uklok har aldri vært straffbart...  Det kan faktisk skje den beste. Uten at jeg påstår han er den 🙂

Det er viktig å se hele bildet. Jeg hevder ikke at han manipulerte. Men hennes fortelling tegner et bilde av en relasjon som var mye basert på tryggheten det ga henne at han var ekspert på hennes sykdom. Da er man i en gråsone i forhold til hva som er privat og hva som er legerollen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida skrev (5 minutter siden):

Saken er gransket og Helsetilsynet har konkludert. Jeg tenker vi får forholde oss til det. Ferdig snakka. 

Ja, det var snakk om sex på "terapidivanen" 

🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig trist sak. Jeg kjenner til flere (dvs. døtre av bekjente) som har fått uvurderlig hjelp av psykiateren. De hadde gjerne prøvd annen type behandling før de endte hos ham, og felles for de jeg har hørt om er at de følte de endelig ble hørt og tatt alvorlig, og opplevde bedring. Skjønner selvfølgelig at han har gjort ting han ikke skal, men synes likevel man må kunne påpeke at han var en dyktig behandler for mange, og at det er synd han ikke kan fortsette med dét.

Hvorvidt han har vært utro og hatt sex på kontoret eller andre steder er ikke relevant. For øvrig kjenner jeg til flere som har hatt sex på arbeidsplassen, det er nok ikke uvanlig.

Jeg er en av mange som skjønte hvem han var på et relativt tidlig tidspunkt, det skulle jo ikke så mye til, i forhold til det som lekket ut i media.

Endret av Ekstra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (1 time siden):

Utrolig trist sak. Jeg kjenner til flere (dvs. døtre av bekjente) som har fått uvurderlig hjelp av psykiateren. De hadde gjerne prøvd annen type behandling før de endte hos ham, og felles for de jeg har hørt om er at de følte de endelig ble hørt og tatt alvorlig, og opplevde bedring. Skjønner selvfølgelig at han har gjort ting han ikke skal, men synes likevel man må kunne påpeke at han var en dyktig behandler for mange, og at det er synd han ikke kan fortsette med dét

Selvfølgelig er det synd, men det er han selv som er ansvarlig for det. 

Anonymkode: 194a3...f27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (2 timer siden):

Hvorvidt han har vært utro og hatt sex på kontoret eller andre steder er ikke relevant

At han har vært utro er helt irrelevant. At han har hatt sex på terapidivanen med en kvinne han påpekte hadde spiseforstyrrelse ved første møte er høyst relevant. Det var egnet til å skade, og å ikke ta hensyn til det er et tegn må manglende egnethet som terapeut. 

Anonymkode: d0f2b...d64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (6 timer siden):

Saken er gransket og Helsetilsynet har konkludert. Jeg tenker vi får forholde oss til det. Ferdig snakka. 

Ja og det skal ganske mye til før Helsetilsynet trekker tilbake en autorisasjon. 

Anonymkode: 9b74d...7b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

AnonymBruker skrev (På 4.12.2023 den 16.12):

At han har vært utro er helt irrelevant. At han har hatt sex på terapidivanen med en kvinne han påpekte hadde spiseforstyrrelse ved første møte er høyst relevant. Det var egnet til å skade, og å ikke ta hensyn til det er et tegn må manglende egnethet som terapeut. 

Anonymkode: d0f2b...d64

Det trekkes så mange slutninger basert på ganske usikre fakta i denne saken.  Vi har fått høre Hilde Rød Larsen sin gjenfortelling av noe hun mener skjedde for ca 20 år siden,  - vi har ikke hørt hva Skårderud husker og tenker om forholdet.  Det snakkes til stadig om "terapidivanen" - til tross for at folk jo slett ikke vet om den sofaen som var blant møblene på hans kontor, ble brukt til terapi (men ved å snakke om terapidivan, får man hele tiden styrt folks tanker i retning av sammenblanding av sex og terapi). Folk lager seg bilder i hodet av dette kontoret, uten overhodet å ha sett det. Likeledes sies det til stadighet at Hilde Rød Larsen hadde en spiseforstyrrelse, men selv dette faktumet er usikkert. 

Det er selvfølgelig dumt at til og med psykiatere både har sex med yngre kvinner enn dem selv - og i tillegg er utro - men etter min oppfatning er spekulasjonene om dette noe som med fordel kunne vært holdt utenfor massemediene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig uheldig at det spres slike feilaktige oppfatninger i Finn Skårderud saken: 

"Du skriver - det er to voksne mennesker og det som skjer mellom dem er en sak mellom dem. Du som fagperson og lege er jeg veldig overrasket at du skriver dette. I denne saken er det en person som har gått i behandling hos en psykiater for sine traumer. Da sier det seg selv at behandleren har det hele ansvaret å ikke få et personlig forhold til sin klient."

Hentet fra kommentarfeltet til denne artikkelen. 

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/y6AAXJ/er-det-fritt-frem-for-kollegiale-karakterdrap

 

Hilde Rød-Larsen var IKKE pasient hos psykiateren. Og ingen av hennes påstander om overgrep, misbruk osv. fikk medhold hos myndighetene.

 

For et sirkus!!! 

Anonymkode: 21692...947

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...