Gå til innhold

Noen som faktisk har klart å tåle kulde?


UtakknemligDiva

Anbefalte innlegg

UtakknemligDiva

Dette er noe jeg kanskje bør vite, og det er jo bare å Google. Men jeg bidrar like gjerne med å holde liv her og høre personlige erfaringer. 
Jeg har tenkt på hvordan folk overlevde her før den moderne levestandarden. 
Og kan man lære seg å faktisk tåle kulde? Jeg dusjet jo bare i iskaldt vann i hele fjor, men  måtte slutte fordi noe under huden min oppfatter det kalde vannet som fare og da fikk jeg eksem.

Her jeg bor er det dårlig isolasjon og det er kuldegrader i fellesarealene nå. Det er ikke tett i leiligheten.
Rommet mitt er ganske lite, så en ovn står på fult hele tiden, men den har minimal effekt. Jeg har derfor en varmevifte, og den trengs! Jeg liker ikke å sove med sånt, så slår den av før jeg legger meg for å sove. Men det er såklart iskaldt om morgenen, og det gjør det litt vanskelig å komme seg opp🥲 

Jeg prøver å tenke på hvor varmt det er om sommeren, og hvordan jeg svetter ihjel. Men nå er kuldepunktet nådd såpass at det ikke hjelper lenger. 
 

Noen råd? Nei, jeg vil helst slippe å kjøpe varmeteppe, tykkere dyne og ekstra ovn, for jeg har lovet meg å ikke opparbeide meg noe fremtidig stort flyttelass igjen :)

Endret av UtakknemligDiva
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

UtakknemligDiva skrev (6 timer siden):

Noen råd? Nei, jeg vil helst slippe å kjøpe varmeteppe, tykkere dyne og ekstra ovn, for jeg har lovet meg å ikke opparbeide meg noe fremtidig stort flyttelass igjen :)

Aldri i verden om jeg hadde ligget og frosset om natten fordi jeg ikke gadd kjøpe meg en tykkere dyne for å unngå et større flyttelass en eller annen gang. No way. Det finnes definitivt grenser for hvor sparsommelig jeg vil bo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv det godt og kjølig på soverommet (har ikke varme på der).   Da den gamle vinterdyna ble så slitt at den ikke holdt meg varm + at jeg hadde ett ullpledd over dyna, ja, da kjøpte jeg meg en skikkelig god dyne. Så nå holder jeg meg varm og god.  Skjønner ikke helt greia... hvis du kjøper en varm og god dyne og så kaster den gamle. Hvordan blir det et større flyttelass i fremtiden? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva skrev (8 timer siden):

Dette er noe jeg kanskje bør vite, og det er jo bare å Google. Men jeg bidrar like gjerne med å holde liv her og høre personlige erfaringer. 
Jeg har tenkt på hvordan folk overlevde her før den moderne levestandarden. 
Og kan man lære seg å faktisk tåle kulde? Jeg dusjet jo bare i iskaldt vann i hele fjor, men  måtte slutte fordi noe under huden min oppfatter det kalde vannet som fare og da fikk jeg eksem.

Her jeg bor er det dårlig isolasjon og det er kuldegrader i fellesarealene nå. Det er ikke tett i leiligheten.
Rommet mitt er ganske lite, så en ovn står på fult hele tiden, men den har minimal effekt. Jeg har derfor en varmevifte, og den trengs! Jeg liker ikke å sove med sånt, så slår den av før jeg legger meg for å sove. Men det er såklart iskaldt om morgenen, og det gjør det litt vanskelig å komme seg opp🥲 

Jeg prøver å tenke på hvor varmt det er om sommeren, og hvordan jeg svetter ihjel. Men nå er kuldepunktet nådd såpass at det ikke hjelper lenger. 
 

Noen råd? Nei, jeg vil helst slippe å kjøpe varmeteppe, tykkere dyne og ekstra ovn, for jeg har lovet meg å ikke opparbeide meg noe fremtidig stort flyttelass igjen :)

Hva mener du med at det er kuldegrader i fellesarealene? Er det kuldegrader inne? Du kan jo ikke bo sånn... ?

Kjøp en sprayboks med tetningsskum og tett rundt lister og vinduer hvis det trekker utenfra. Bruk ull, og for all del, kjøp en ovn og en tykkere dyne og/eller et ullpledd sånn at du ikke fryser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva skrev (11 timer siden):

Dette er noe jeg kanskje bør vite, og det er jo bare å Google. Men jeg bidrar like gjerne med å holde liv her og høre personlige erfaringer. 
Jeg har tenkt på hvordan folk overlevde her før den moderne levestandarden. 
Og kan man lære seg å faktisk tåle kulde? Jeg dusjet jo bare i iskaldt vann i hele fjor, men  måtte slutte fordi noe under huden min oppfatter det kalde vannet som fare og da fikk jeg eksem.

Her jeg bor er det dårlig isolasjon og det er kuldegrader i fellesarealene nå.

Kuldegrader inne??????

Anonymkode: c2c16...120

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
påskelilje skrev (2 timer siden):

Hva mener du med at det er kuldegrader i fellesarealene? Er det kuldegrader inne? Du kan jo ikke bo sånn... ?

Kjøp en sprayboks med tetningsskum og tett rundt lister og vinduer hvis det trekker utenfra. Bruk ull, og for all del, kjøp en ovn og en tykkere dyne og/eller et ullpledd sånn at du ikke fryser!

Har ikke temp.måler. Er sikkert ikke det. Men det er kjempe kaldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

UtakknemligDiva
Lillemus skrev (4 timer siden):

Aldri i verden om jeg hadde ligget og frosset om natten fordi jeg ikke gadd kjøpe meg en tykkere dyne for å unngå et større flyttelass en eller annen gang. No way. Det finnes definitivt grenser for hvor sparsommelig jeg vil bo.

Fryser ikke om nettene. :) er når ekstra ovn ikke står på jeg fryser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva skrev (12 minutter siden):

Har ikke temp.måler. Er sikkert ikke det. Men det er kjempe kaldt.

Mannen og jeg bodde to år i et gammelt trekkfullt lite hus mens vi studerte. Husker en gang jeg hadde vasket golvet, så frøys vannet på golvet, og det ble is 😮 Men det var i gangen da. Vi hadde det varmt inne i stua og på kjøkkenet (fyrte med ved).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (10 minutter siden):

Mannen og jeg bodde to år i et gammelt trekkfullt lite hus mens vi studerte. Husker en gang jeg hadde vasket golvet, så frøys vannet på golvet, og det ble is 😮 Men det var i gangen da. Vi hadde det varmt inne i stua og på kjøkkenet (fyrte med ved).

Husker vann i bøtter har frosset når jeg har vært på hyttetur, men å hadde ikke orket å ha det slik hjemme. Med mindre jeg ikke hadde noe valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
påskelilje skrev (1 time siden):

Mannen og jeg bodde to år i et gammelt trekkfullt lite hus mens vi studerte. Husker en gang jeg hadde vasket golvet, så frøys vannet på golvet, og det ble is 😮 Men det var i gangen da. Vi hadde det varmt inne i stua og på kjøkkenet (fyrte med ved).

Det er gangen jeg snakker om og, men vår gang ligger i en 2.etg, og det er jo åpent rom opp til stua liksom… så det er ikke en gang som er i et eget rom hvi du skjønner. Gangen ligger rett utenfor soverommene. Men det er en smule kaldt i denne leiligheten 😅. Men på en av rommene så er det en sprekk der det kommer kulde inn. Dette skulle nok vært fikset, men vet det har blitt klaget på dette.

Endret av UtakknemligDiva
Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva skrev (2 timer siden):

Det er gangen jeg snakker om og, men vår gang ligger i en 2.etg, og det er jo åpent rom opp til stua liksom… så det er ikke en gang som er i et eget rom hvi du skjønner. Gangen ligger rett utenfor soverommene. Men det er en smule kaldt i denne leiligheten 😅. Men på en av rommene så er det en sprekk der det kommer kulde inn. Dette skulle nok vært fikset, men vet det har blitt klaget på dette.

Hvis du leier leiligheten, så synes jeg du skal be huseier sørge for å tette den sprekken. Du må ikke begynne å bruke tetningsskum eller lignende, dersom det ikke er ditt hus. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres uakseptabelt kaldt ut hos deg. Her må noe gjøres, med tetningslister el. annet, og sikkert også klær/tepper.

Men til spørsmålet om man kan venne seg til kulde: Ja, det tror jeg - til en viss grad. Jeg tror ikke vi i Norge har veldig annerledes gener sånn sett enn folk fra varme land, men de ville blitt enda mer sjokkert over hvor kaldt det kan være her enn vi er hvis de plutselig kom deisende inn i Norge på en iskald vinterdag.

Ihvertfall når det gjelder å ferdes utendørs, handler mye om vaner og innstilling og utstyr mht påkledning. I går traff jeg for eksempel noen venninner etter jobb. Der de fleste av oss kom med hodeplagg, gode votter og sko med tykke såler og/eller tykke sokker, men ei dukket opp i pene, tynne skinnhansker, lettforede støvletter og ikke noen lue. Hun var iskald, men samtidig var hun jo finest av oss alle, da. 😉 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
UtakknemligDiva skrev (22 timer siden):

Dette er noe jeg kanskje bør vite, og det er jo bare å Google. Men jeg bidrar like gjerne med å holde liv her og høre personlige erfaringer. 
Jeg har tenkt på hvordan folk overlevde her før den moderne levestandarden. 
Og kan man lære seg å faktisk tåle kulde? Jeg dusjet jo bare i iskaldt vann i hele fjor, men  måtte slutte fordi noe under huden min oppfatter det kalde vannet som fare og da fikk jeg eksem.

Her jeg bor er det dårlig isolasjon og det er kuldegrader i fellesarealene nå. Det er ikke tett i leiligheten.
Rommet mitt er ganske lite, så en ovn står på fult hele tiden, men den har minimal effekt. Jeg har derfor en varmevifte, og den trengs! Jeg liker ikke å sove med sånt, så slår den av før jeg legger meg for å sove. Men det er såklart iskaldt om morgenen, og det gjør det litt vanskelig å komme seg opp🥲 

Jeg prøver å tenke på hvor varmt det er om sommeren, og hvordan jeg svetter ihjel. Men nå er kuldepunktet nådd såpass at det ikke hjelper lenger. 
 

Noen råd? Nei, jeg vil helst slippe å kjøpe varmeteppe, tykkere dyne og ekstra ovn, for jeg har lovet meg å ikke opparbeide meg noe fremtidig stort flyttelass igjen :)

Hvis jeg er veldig frossen, pleier jeg å fylle opp halvannet liter med Pepsi- max flasker meg glovarmt vann. Jeg legger en mellom lårene, en i fotenden og holder rundt en. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man kan lære seg å tåle kulde ja, eller man akklimatiseres. Det gjør vi jo hele tiden. På dagen i dag gikk jeg tur i -18 grader. I kveld var det bare -13, så da kunne jeg droppe å ha noe på hendene. For en måned siden, var jeg stivfrossen på fingrene i -4 grader. Selvfølgelig har litt vind veldig mye å si her, men hadde det ikke vært for at det har vært mellom -15 og -20 noen dager nå, hadde jeg nok blitt iskald uten noe på hendene i -13. 

Lillemus tipset meg en gang om ulldyne. Jeg har vinterutgaven, med enda litt ekstra ull. Den bruker jeg hele året. Jeg satte på ovnen på soverommet da det var bunntele i vannskåla. Nå var det is i vinduskarmen og noe sier meg at det ikke er så bra, så da satte jeg opp varmen, så det får tørket opp litt. I stua er det stort sett mellom 17 og 20 grader. I sta var det plutselig 22 grader (fyrte i ovnen) og jeg trodde jeg skulle daue. Men det var først etter at temperaturen krøp ned mot 17 grader, at 19 grader føltes helt ok. 

Og hvordan de overlevde før.... Jeg har sovet i telt i -15 grader. Gikk fint det. Man må bare kle seg riktig 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trine skrev (7 timer siden):

Man kan lære seg å tåle kulde ja, eller man akklimatiseres. Det gjør vi jo hele tiden. På dagen i dag gikk jeg tur i -18 grader. I kveld var det bare -13, så da kunne jeg droppe å ha noe på hendene. For en måned siden, var jeg stivfrossen på fingrene i -4 grader. Selvfølgelig har litt vind veldig mye å si her, men hadde det ikke vært for at det har vært mellom -15 og -20 noen dager nå, hadde jeg nok blitt iskald uten noe på hendene i -13. 

Lillemus tipset meg en gang om ulldyne. Jeg har vinterutgaven, med enda litt ekstra ull. Den bruker jeg hele året. Jeg satte på ovnen på soverommet da det var bunntele i vannskåla. Nå var det is i vinduskarmen og noe sier meg at det ikke er så bra, så da satte jeg opp varmen, så det får tørket opp litt. I stua er det stort sett mellom 17 og 20 grader. I sta var det plutselig 22 grader (fyrte i ovnen) og jeg trodde jeg skulle daue. Men det var først etter at temperaturen krøp ned mot 17 grader, at 19 grader føltes helt ok. 

Og hvordan de overlevde før.... Jeg har sovet i telt i -15 grader. Gikk fint det. Man må bare kle seg riktig 🙂

 Ja, man venner seg/akklimatiseres. Den første frosten om høsten er iskald, mens i februar tenker man oftest annerledes om to minusgrader. 
 

Den kaldeste overnatting jeg har hatt, var som ung i barhytte. Tror det var 20 minus elns. Husker jeg lå på reinskinn og hadde to soveposer, og selvsagt godt med klær. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

morsan skrev (2 timer siden):

 Ja, man venner seg/akklimatiseres. Den første frosten om høsten er iskald, mens i februar tenker man oftest annerledes om to minusgrader. 
 

Den kaldeste overnatting jeg har hatt, var som ung i barhytte. Tror det var 20 minus elns. Husker jeg lå på reinskinn og hadde to soveposer, og selvsagt godt med klær. 

Ja, i februar kan man jo nesten kaste jakka i -2 😅 Øra mine ser aldri ut til å tilpasse seg noe som helst da. Jeg har stort sett noe over øra når jeg går tur, fra sent i august til langt uti mai 🙄 Ikke sjeldent på fjellet om sommeren, at jeg går med t-skjorte og ørevarmere (eller pannebånd som noen bestemt mener det heter). 

Jeg hadde også to soveposer. Hadde en lakenpose i tillegg. Jeg syns ofte det er kaldere å ha klærne på i soveposen, så de ble lagt løst rundt i posen der det var plass. Hadde garantert på lue og muligens en trøye. Var godt og varmt i hvert fall. Men jeg hadde glemt å putte vannflaska i soveposen og det var ikke så veldig lurt 🤣 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trine skrev (20 minutter siden):

ørevarmere (eller pannebånd som noen bestemt mener det heter).

Det er to helt forskjellige ting da.

Ørevarmere:

main%5D

Pannebånd:

k_bd-333248-10000_221124_fs_1.jpg?ref=B1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (15 minutter siden):

Det er to helt forskjellige ting da.

Ørevarmere:

main%5D

Pannebånd:

k_bd-333248-10000_221124_fs_1.jpg?ref=B1

Jeg er vokst opp med at begge disse kalles ørevarmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (1 time siden):

Jeg er vokst opp med at begge disse kalles ørevarmere.

 

Dorthe skrev (47 minutter siden):

Og det er jeg også,

Men det er jo to forskjellige ting! Basta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...