Gå til innhold

Nå kan 10-åringer velge «annet» kjønn i elevundersøkelsen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For første gang kan skoleelever velge mellom «gutt», «jente» og «annet» i skolemiljøundersøkelse. Skolen bør ikke formidle at man kan bestemme kjønnet selv, mener lærer.

– Jeg stiller meg undrende til at vi som skole på denne måten formidler til barna at de kan være enten gutter, jenter eller noe annet, sier han til NRK.

Og det kan man være enig i. Man er ikke noe "annet" enn gutt eller jente.

https://www.nrk.no/norge/na-kan-10-aringer-velge-_annet_-kjonn-i-elevundersokelsen-1.16654308

Anonymkode: 558e7...c58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

For første gang kan skoleelever velge mellom «gutt», «jente» og «annet» i skolemiljøundersøkelse. Skolen bør ikke formidle at man kan bestemme kjønnet selv, mener lærer.

– Jeg stiller meg undrende til at vi som skole på denne måten formidler til barna at de kan være enten gutter, jenter eller noe annet, sier han til NRK.

Og det kan man være enig i. Man er ikke noe "annet" enn gutt eller jente.

https://www.nrk.no/norge/na-kan-10-aringer-velge-_annet_-kjonn-i-elevundersokelsen-1.16654308

Anonymkode: 558e7...c58

Bevis på at det finnes en maktelite. Det er noen som skal tjene penger. Folk betyr ingenting, kunnskap betyr ingeting. Alt er egt løyn.

Anonymkode: 7c006...e4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

For første gang kan skoleelever velge mellom «gutt», «jente» og «annet» i skolemiljøundersøkelse. Skolen bør ikke formidle at man kan bestemme kjønnet selv, mener lærer.

– Jeg stiller meg undrende til at vi som skole på denne måten formidler til barna at de kan være enten gutter, jenter eller noe annet, sier han til NRK.

Og det kan man være enig i. Man er ikke noe "annet" enn gutt eller jente.

https://www.nrk.no/norge/na-kan-10-aringer-velge-_annet_-kjonn-i-elevundersokelsen-1.16654308

Anonymkode: 558e7...c58

Det finnes individer som ikke er gutter eller jenter.  Det er mange steder hvor jeg må velge om jeg er kvinne - mann eller annet.  Det er helt naturlig at det er i skolene også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mennesker som er født med uklare kjønnskarakteristika har også rett til å eksistere, så det skulle bare mangle at vi ikke inkluderer dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker skrev (1 minutt siden):

Mennesker som er født med uklare kjønnskarakteristika har også rett til å eksistere, så det skulle bare mangle at vi ikke inkluderer dem.

Jada, men det er ikke vits å legge opp til at man skal kunne velge å være et annet kjønn. Mange barn vil nok fort bare velge noe annet fordi det er «in» og «kult».

Anonymkode: 7c006...e4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe jeg ikke helt forstår med dette, og der er at de fleste er veldig opptatt av hva fagfolk og eksperter mener om det meste, og man får jo ofte stempel som ignorant om man går mot hva fagfolk sier.

Dette med at det da skal være flere kjønn, og at det ikke er kun gutt og jente pluss interkjønn- det er jo noe fagfolk og forskning har kommet fram til.

Hvorfor er det så vanskelig for mange å tenke at noen vet faktisk bedre her, og at det derfor er riktig at praksisen må være sånn? 

Nå er forskere og fagfolk ikke alltid enige på alle punkt, men de som ellers er uenige mot flertallet blir jo vanligvis mer ignorert. 

Anonymkode: 173a6...a34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

For første gang kan skoleelever velge mellom «gutt», «jente» og «annet» i skolemiljøundersøkelse. Skolen bør ikke formidle at man kan bestemme kjønnet selv, mener lærer.

– Jeg stiller meg undrende til at vi som skole på denne måten formidler til barna at de kan være enten gutter, jenter eller noe annet, sier han til NRK.

Og det kan man være enig i. Man er ikke noe "annet" enn gutt eller jente.

https://www.nrk.no/norge/na-kan-10-aringer-velge-_annet_-kjonn-i-elevundersokelsen-1.16654308

Anonymkode: 558e7...c58

Det er krig i verden. Barn blir drept, folk sulter. At noen undersøkelser velger å inkludere litt fler mennesker i sine rapporter bør vel strengt tatt bare være en gladsak. Noen er ikke enten eller, men begge deler eller ingen av delene, det er helt ok. Verden går videre fordi om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mange barn vil nok fort bare velge noe annet fordi det er «in» og «kult».

Da har vi jo en grunn til å ta diskusjonen om metodiske svakheter i klasserommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dette med at det da skal være flere kjønn, og at det ikke er kun gutt og jente pluss interkjønn- det er jo noe fagfolk og forskning har kommet fram til.

Så enkelt er det ikke. Det er snakk om to forskjellige definisjoner av kjønn. Hvorvidt man blir ignorert i debatten handler mer om hvordan man argumenterer enn hvilke argumenter man bruker. Det er f.eks. ingen seriøse forskere som sidestiller konseptet biologisk kjønn med konseptet kjønnsidentitet.

Endret av psykedeliker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker skrev (3 timer siden):

Det er f.eks. ingen seriøse forskere som sidestiller konseptet biologisk kjønn med konseptet kjønnsidentitet.

Hva sier (de seriøse) forskerne om andre identiter da. Kan en ha f.eks alder-identitet (f.eks føle seg som alder X selv om en faktisk er alder Y). Og hvis så bør en behandle dem som følt alder eller faktisk alder ?

Ville vært rart om kjønn var eneste identitet en kan "Velge" selv lizzom, må vel være flere?

Anonymkode: 7200f...b41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at skolen innfører det for å slippe mas og krangel.

De kunne eventuelt spurt "har du penis" hvis kjønn er for komplisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kupton skrev (20 timer siden):

Utrolig hvordan myndigheter rask gir etter for denne tullete moten. 

Nå viser du hvor tullete du er.  At høyt utdannet menneske mener at det er greit med ekskludering er hårreisende.  Jeg vet at du er gammel, men ikke mye eldre enn meg likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel skrev (19 timer siden):

Jeg skjønner at skolen innfører det for å slippe mas og krangel.

Det har jeg også en viss forståelse for.

Jeg har sett at alternativet "Ønsker ikke å svare på det" (i tillegg til Mann og Kvinne) brukes i enkelte sammenhenger. 

Anonymkode: 725c5...66a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel skrev (21 timer siden):

Jeg skjønner at skolen innfører det for å slippe mas og krangel.

De kunne eventuelt spurt "har du penis" hvis kjønn er for komplisert.

Hvordan tenker du det kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Hva sier (de seriøse) forskerne om andre identiter da. Kan en ha f.eks alder-identitet (f.eks føle seg som alder X selv om en faktisk er alder Y). Og hvis så bør en behandle dem som følt alder eller faktisk alder ?

Ville vært rart om kjønn var eneste identitet en kan "Velge" selv lizzom, må vel være flere?

Anonymkode: 7200f...b41

Slik som dette argumenterte man artig nok også in the god old days i forhold til seksuell identitet. Rare greier at noen kunne være noe annet enn heterofil. Fint at verden går litt videre på noen områder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel skrev (21 timer siden):

Jeg skjønner at skolen innfører det for å slippe mas og krangel.

De kunne eventuelt spurt "har du penis" hvis kjønn er for komplisert.

Og hva hvis en som føler seg mann har noe deformert der nede?  Jeg forstår ikke at det kan være vanskelig for noen at det tredje alternativet er der.  Det er ikke fullt så enkelt at alle barn fødes med penis eller vagina.  Før har kjønnsorganet blitt gjort om til vagina uansett, men det er ikke lenger.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (19 minutter siden):

Og hva hvis en som føler seg mann

Hvordan føles det å være mann ?

Og for meg som mann, hvordan kan jeg vite hvordan det føles å være kvinne ?

Dere forskere har gått dere helt vill, i gode intensjoner....

Anonymkode: 7200f...b41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (3 timer siden):

Nå viser du hvor tullete du er.  At høyt utdannet menneske mener at det er greit med ekskludering er hårreisende.  Jeg vet at du er gammel, men ikke mye eldre enn meg likevel.

Til å være så gammel er du veldig frekk!

Anonymkode: 558e7...c58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...