Gå til innhold

Nå kan 10-åringer velge «annet» kjønn i elevundersøkelsen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Hva sier (de seriøse) forskerne om andre identiter da. Kan en ha f.eks alder-identitet (f.eks føle seg som alder X selv om en faktisk er alder Y). Og hvis så bør en behandle dem som følt alder eller faktisk alder ?

Ville vært rart om kjønn var eneste identitet en kan "Velge" selv lizzom, må vel være flere?

Anonymkode: 7200f...b41

Dette er det gjort forskning på ja, du kan starte her om du vil lese mer.

Tre av fire voksne føler seg yngre enn sin faktiske alder, og folk med lav utdanning føler seg oftere yngre enn de med høy utdanning gjør, spesielt blant de mellom 40 og 59 år. Man vet ikke helt hvorfor det er sånn, men det spekuleres i om de med høy utdanning er mer fortrolige med faktisk alder, eller at de ofte har fysisk mindre krevende yrker og dermed har færre kroppslige plager enn de med lavere utdannelse. Jeg vil ikke bli overrasket om det handler om matvaner, treningsrutiner eller evne til behovsutsettelse heller. 

Jeg blir ellers litt nysgjerrig på spørsmålet du stiller, "bør en behandle dem som følt alder eller faktisk alder?".

Behandler du folk så ulikt basert på alder da? Og - behandler du folk annerledes dersom du får høre at de er ti år eldre eller yngre enn du først trodde?

Jeg syns rett som det er at det er vanskelig å si om noen er 35 eller 45, eller 65 vs 75, men behandler dem da likedan om jeg får høre at de er mye yngre eller eldre enn jeg trodde? Jeg prøver å tilpasse samtaletema i hht alder, men det er jo basert på et ønske om å finne noe felles å snakke om, ikke om å bekrefte vedkommendes aldersidentitet. Jeg spør ikke bestemødre om uteliv, nye band eller etableringslån liksom, og ditto spør jeg ikke en 25-åring jeg ikke kjenner om "hvordan opplevde dere den kalde krigen". Det er ikke for å diskriminere, men fordi faktisk alder sier noe om mulige felles referansepunkt, interesser og erfaring. 

 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg syntes også de 10-åringene som føler seg om 14-åringer bør få respekt for dette og kunne få lov til å oppgi 14 for alder.

Anonymkode: 558e7...c58

Det er jeg uenig med deg i. Men for min del er det helt greit at de føler seg som de er 14. 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (10 minutter siden):

Tre av fire voksne føler seg yngre enn sin faktiske alder,

Når 3 av 4 har det slik, så er det jo det som er normalen, da. 😅 Har stadig vekk hørt folk som mener de «ikke føler seg som 50 år», eller annet tall. Men når de fleste 50-åringer fx ikke føler seg som de er 50, så føler de seg jo nettopp som en helt mainstream 50-åring. 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

morsan skrev (1 minutt siden):

Når 3 av 4 har det slik, så er det jo det som er normalen, da. 😅 Har stadig vekk hørt folk som mener de «ikke føler seg som 50 år», eller annet tall. Men når de fleste 50-åringer fx ikke føler seg som de er 50, så føler de seg jo nettopp som en helt mainstream 50-åring. 😅

Ja sant det. Mulig sånne som meg utgjør den siste 25%'en. Jeg føler meg hverken yngre eller eldre enn jeg er, jeg har liksom ikke noe bevisst forhold til at jeg er så eller så gammel. Sånn har jeg hatt det lenge, og sist jeg syns det var litt halvvrient å fylle år var da jeg ble 30. Det siste halvåret som 29 trente jeg rumpa skikkelig, og kjøpte noe skikkelig snertent p-to-date tech-tilbehør også :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (3 minutter siden):

Det er jeg uenig med deg i. Men for min del er det helt greit at de føler seg som de er 14. 

Hvorfor er det ikke riktig å behandle en person som føler seg som alder X som om han faktisk var alder X? Hva er forskjellen på det og kjønn?

Både alder og kjønn er stereotypisering av karakteristiske egenskaper og forvetninger en har til en person basert på "snittverdier" til gruppen. F.eks 10 åringer er i snitt X modne, dermed behandler vi dem slik og setter dem i slike skoleklasser hvor pensum er slik og slik etc. Men individuelt er det store forskjeller, og blir det ikke galt å behandle en person som mentalt er 11 år, som en 10 åring, basert på din ideologi og forskningen innen dette ? 

Jeg klarer ikke se noen forskjell her ?

Og å drikke ved alder 18, det finnes 17 åringer som er mye mer mentalt modne enn andre 19 åringer, hvorfor skal en moden 17 åring med mental status tilsvarende en normal 19 åring, nektes alkohol da ? Hva er vitenskapen bak en slik holdning

Anonymkode: 7200f...b41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hvorfor er det ikke riktig å behandle en person som føler seg som alder X som om han faktisk var alder X? Hva er forskjellen på det og kjønn?

Både alder og kjønn er stereotypisering av karakteristiske egenskaper og forvetninger en har til en person basert på "snittverdier" til gruppen. F.eks 10 åringer er i snitt X modne, dermed behandler vi dem slik og setter dem i slike skoleklasser hvor pensum er slik og slik etc. Men individuelt er det store forskjeller, og blir det ikke galt å behandle en person som mentalt er 11 år, som en 10 åring, basert på din ideologi og forskningen innen dette ? 

Jeg klarer ikke se noen forskjell her ?

Og å drikke ved alder 18, det finnes 17 åringer som er mye mer mentalt modne enn andre 19 åringer, hvorfor skal en moden 17 åring med mental status tilsvarende en normal 19 åring, nektes alkohol da ? Hva er vitenskapen bak en slik holdning

Anonymkode: 7200f...b41

Jeg gidder ikke diskutere dette så veldig inngående, jeg syns det du legger opp til er en tullediskusjon. 

Slik jeg ser det fungerer det fint at fødselsdato regulerer hvorvidt du regnes som barn eller voksen mhp rettigheter (hos feks NAV), kan kjøpe øl, ligge med noen under 16, stemme, kjøpe sprit, komme inn på et utested etc, etc. Det vil andri fungere å sette opp regler basert på skjønn her. Skal valgsekretariatet intervjue velgere i forkant da, og gjøre en vurdering på at vedkommende er moden nok til å stemme feks? Og hvordan skal ekpeditøren på polet vite hvorvidt en moden kis på 17 i edru tilstand ikke går bananas med en flaske vin innabords? Her må man bare sette grensen et sted, så får det bare føles litt urettferdig noen måneder før og etter en slik milepæl som feks 16 år, 18 år og 23 år m.fl er.

Det er nok bedre at du diskuterer dette med andre som liker slike diskusjoner. For meg er det OK at en på 42 føler at han er 30 eller at noen føler de er jente med penis, det provoserer eller bekymrer meg ikke på et overordnet nivå i det hele tatt. Vi som samfunn må imidlertid finne en måte å endre stukturer og systemer i takt med samfunnsendringer (slik vi feks har gjort ift homofile), og feks det å la elever skrive "annet" på kjønnskategori er en enkel måte å forsøke å tilpasse seg på.

Mer har jeg ikke å si til dette, ta heller diskusjonen med noen andre som liker sånne "hva-hvis-om-atte-dersom"-diskusjoner. 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kayia skrev (3 minutter siden):

Jeg gidder ikke diskutere dette så veldig inngående, jeg syns det du legger opp til er en tullediskusjon. 

Slik jeg ser det fungerer det fint at fødselsdato regulerer hvorvidt du regnes som barn eller voksen mhp rettigheter (hos feks NAV), kan kjøpe øl, ligge med noen under 16, stemme, kjøpe sprit, komme inn på et utested etc, etc. Det vil andri fungere å sette opp regler basert på skjønn her. Skal valgsekretariatet intervjue velgere i forkant da, og gjøre en vurdering på at vedkommende er moden nok til å stemme feks? Og hvordan skal ekpeditøren på polet vite hvorvidt en moden kis på 17 i edru tilstand ikke går bananas med en flaske vin innabords? Her må man bare sette grensen et sted, så får det bare føles litt urettferdig noen måneder før og etter en slik milepæl som feks 16 år, 18 år og 23 år m.fl er.

Det er nok bedre at du diskuterer dette med andre som liker slike diskusjoner. For meg er det OK at en på 42 føler at han er 30 eller at noen føler de er jente med penis, det provoserer eller bekymrer meg ikke på et overordnet nivå i det hele tatt. Vi som samfunn må imidlertid finne en måte å endre stukturer og systemer i takt med samfunnsendringer (slik vi feks har gjort ift homofile), og feks det å la elever skrive "annet" på kjønnskategori er en enkel måte å forsøke å tilpasse seg på.

Mer har jeg ikke å si til dette, ta det med noen andre som liker sånne "hva-hvis-om-atte-dersom"-diskusjoner. 

Ligge med noen under 16? Det er da ikke lov.

Anonymkode: 11f39...0b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ligge med noen under 16? Det er da ikke lov.

Anonymkode: 11f39...0b4

Jo. Dersom to 14-åringer vil ha sex med hverandre vil man ikke straffes for det så lenge det er frivillig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (6 minutter siden):

Slik jeg ser det fungerer det fint at fødselsdato regulerer hvorvidt du regnes som barn eller voksen

Slik jeg ser det funker det fint at penis/vagina regulerer hvorvidt du regnes som gutt eller jente

Kayia skrev (9 minutter siden):

Mer har jeg ikke å si til dette, ta heller diskusjonen med noen andre som liker sånne "hva-hvis-om-atte-dersom"-diskusjoner. 

Du har jo ingen argumenter, men greit nok . lol.

Anonymkode: 7200f...b41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannhet er absolutt. Sannhet er ikke noe man kan bestemme eller velge selv ? Hva er sannhet når det gjelder alt dette nye med kjønn og identitet  som nå invaderer oss? Og er dette demokrati????. Har det norske folk fått være med å bestemme hva våre barn skal læres opp i allerede fra barnehagen. At de lærer å måtte kjenne etter hva de er og forvirres til å tenke at de er noe annet enn de er?. At feks små jenter tror de er skeiv bare fordi de er glad i en venninne. Jeg kjenner personlig til en del forvirrede unge mennesker pga fokuset i dagens samfunn. At noen få i politikken har klart å innføre dette på så kort tid er skremmende!!! Samtidig kan snart terapeuter og andre bli straffeforfulgt om de snakker med noen som er forvirret ang legning til å kanskje prøve å finne ut om de likevel er heteofil. Altså , det er bare lov å påvirke til å bli skeiv.  Dette er ikke frihet, eller bare frihet for noen få som tvinger alle som er uenig til taushet. 

Anonymkode: f797a...c45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Sannhet er ikke noe man kan bestemme eller velge selv ?

Jo, det er nettopp det man kan. Naturvitenskapelige fakta er noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Sannhet er absolutt. Sannhet er ikke noe man kan bestemme eller velge selv ? Hva er sannhet når det gjelder alt dette nye med kjønn og identitet  som nå invaderer oss? Og er dette demokrati????. Har det norske folk fått være med å bestemme hva våre barn skal læres opp i allerede fra barnehagen. At de lærer å måtte kjenne etter hva de er og forvirres til å tenke at de er noe annet enn de er?. At feks små jenter tror de er skeiv bare fordi de er glad i en venninne. Jeg kjenner personlig til en del forvirrede unge mennesker pga fokuset i dagens samfunn. At noen få i politikken har klart å innføre dette på så kort tid er skremmende!!! Samtidig kan snart terapeuter og andre bli straffeforfulgt om de snakker med noen som er forvirret ang legning til å kanskje prøve å finne ut om de likevel er heteofil. Altså , det er bare lov å påvirke til å bli skeiv.  Dette er ikke frihet, eller bare frihet for noen få som tvinger alle som er uenig til taushet. 

Anonymkode: f797a...c45

Er det kun din forståelse av kjønn som bør anses være den riktige, fordi - slik har det alltid vært? Det handler heller ikke "noen få i politikken". Det handler om store deler av det nasjonale og internasjonale samfunnet som over svært mange år har beveget seg i retningen av at kjønn er mer flytende enn man i mange år har trodd. Lignende oppstandelse, og det jeg kaller hysteri, var tilstede i diskusjoner om det å være homofil/lesbisk. 

Man blir ikke straffeforfulgt av å oppmuntre til/ bidra med å utvide rommet for prøving og feiling, men derimot bør det reageres når mennesker presses inn i kategorier og identiteter de ikke kjenner seg hjemme i. Det handler om å ivareta basale menneskerettigheter med andre ord. Vi snakker tross alt om et fenomen som ikke oppsto i går eller for 20 år siden, men om mennesker som til alle tider har eksistert. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

XbellaX skrev (4 minutter siden):

Det handler om store deler av det nasjonale og internasjonale samfunnet som over svært mange år har beveget seg i retningen av at kjønn er mer flytende enn man i mange år har trodd.

Ikke nødvendigvis. Som jeg har påpekt i et annet innlegg trenger man ikke akseptere radikal kjønnsteori (som uansett ikke har noe med biologisk kjønn å gjøre) for å anerkjenne transpersoners rett til å eksistere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

psykedeliker skrev (Akkurat nå):

Ikke nødvendigvis. Som jeg har påpekt i et annet innlegg trenger man ikke akseptere radikal kjønnsteori (som uansett ikke har noe med biologisk kjønn å gjøre) for å anerkjenne transpersoners rett til å eksistere.

Jeg snakker om kjønnsidentitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker skrev (1 minutt siden):

Jeg snakker om borgerrettigheter.

Jeg beklager, men jeg skjønner ikke hva du mener. Jeg referer til kjønnsidentitet, noe jeg selvsagt burde poengtert (på samme tid kan man trekke inn interkjønn personer, men det var altså ikke dt jeg skrev om i innlegget du siterer meg på). Jeg beskriver hvordan samfunnet har foretatt en ganske interessant endring, ikke bare nasjonalt, men og internasjonalt. Denne endringen kan du lese om i utredningen for et tredje kjønn, om det skulle være av interesse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

XbellaX skrev (9 minutter siden):

Jeg beklager, men jeg skjønner ikke hva du mener.

Jeg bestrider ikke at det har funnet sted en holdningendring i samfunnet. Men det er ikke gitt at endringen ene og alene er begrunnet i en aksept av radikal kjønnsteori. Den kan også være et resultat av en økt bevissthet om borgerrettigheter i et større perspektiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker skrev (1 minutt siden):

Jeg bestrider ikke at det har funnet sted en holdningendring i samfunnet. Men det er ikke gitt at endringen ene og alene er begrunnet i en aksept av radikal kjønnsteori. Den kan også være et resultat av en økt bevissthet om borgerrettigheter i et større perspektiv.

Ja, utvilsomt, det ser jeg egentlig på som en selvfølge. Mer kunnskap, økt bevissthet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worriesome Plenty 2

En med penis og testikler kan aldri bli en hel kvinne og vise versa. Å bedrive kjønnskastrasjon kommer uten garantier og det finnes nok av de som angrer, bare å Google.

Om folk vil være noe de ikke er født som provoserer ikke meg. Men det virker jo noe søkt at det har blitt en så stor subkultur. Men det er vel tiden vi lever i, det liberale vesten noen år før det ill-liberale kommer tilbake for fullt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

XbellaX skrev (7 timer siden):

Hvordan tenker du det kan hjelpe?

Få fokuset bort fra "kjønn". Bli kvitt stereotypiske oppfatning av hvordan en ekte gutt eller ekte jente skal tenke, føle og oppføre seg. Det mener jeg må være målet til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...