Gå til innhold

Hvorfor blir så mange unge uføretrygdet med psykiske lidelser?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når det er snakk om psykiske diagnoser som kan behandles og som de fleste blir friske fra. F. Eks ved eupf så viser undersøkelser at etter 10år så er det bare 10-15% av de som fortsatt har diagnosen. Vil tro det er litt det samme med de andre personlighetsforstyrrelsene? Å bli varig ufør når man er 22år er det riktig? Da har man jo hele livet foran seg. Mye kan endre seg på 10,20,30 år, men når man først har fått ufør er det veldig vanskelig å skulle komme ut i jobb igjen. For det første er trygden for ung ufør fullt levelig og like høy som mange fulltidsjobber. Hvorfor skulle man gidde jobbe når man bare kan være ung og leve bra på trygden da tenker nok noen selvom de har blitt frisk eller friskere fra sine psykiske plager. At så mange unge får varig ufør overrasker meg. 

Anonymkode: 7e400...a8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Worriesome Plenty 2

Jeg har ung ufør, jobbet litt før. Men etter siste store psykose som jeg hadde har jeg ikke ‘vært den samme’.

mitt inntrykk er at de fleste med alvorlige psykiske sykdommer plages livet ut.

jeg regner angst som det alvorligste symptomet og ser på tung angst som en alvorlig psykisk lidelse.

Endret av Worriesome Plenty 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva

Jeg mener jobben er en del av identiteten. «Jeg lever på skattepengene deres», og da blir du med en gang mindre interessant. Hva skal du bruke all fritiden på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig ofte kan mennesker bli uføre fordi helsevesenet ikke kan hjelpe de, det vil si at det er enklere å få de ut på noe annet fordi de er på en måte gitt opp. Det er veldig leit, men realiteten.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo alvorlige psykiske lidelser disse unge folka har da. Ung ufør er 350k i året, er det mye? Er det noen fulltidsjobber som betaler det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig i at det er betenkelig å uføretrygde en ung person med personlighetsforstyrrelse som utfordring. Men schizofreni, bipolar lidelse og diagnosene man ikke vokser av seg eller kan snakke seg frisk fra bør ikke ha noen nedre klausul 

Anonymkode: c1844...d4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Enig i at det er betenkelig å uføretrygde en ung person med personlighetsforstyrrelse som utfordring. Men schizofreni, bipolar lidelse og diagnosene man ikke vokser av seg eller kan snakke seg frisk fra bør ikke ha noen nedre klausul 

Anonymkode: c1844...d4a

Men de fleste med bipolar fungerer helt normalt utenom periodene og i tillegg fungerer de fleste normalt på rett medisiner dersom diagnosen er korrekt. Jeg vil tenke at ved bipolar er det bedre å heller bli sykemeldt i de periodene man faktisk er dårlig enn å bli permanent ufør som 22åring. 

Anonymkode: 7e400...a8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worriesome Plenty 2 skrev (18 timer siden):

Jeg har ung ufør, jobbet litt før. Men etter siste store psykose som jeg hadde har jeg ikke ‘vært den samme’.

mitt inntrykk er at de fleste med alvorlige psykiske sykdommer plages livet ut.

jeg regner angst som det alvorligste symptomet og ser på tung angst som en alvorlig psykisk lidelse.

Man kan vel bli frisk fra tung angst? Når man ikke har hatt det hele livet men der utløses av noe i voksen alder?

Anonymkode: 0409c...aa3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Men de fleste med bipolar fungerer helt normalt utenom periodene og i tillegg fungerer de fleste normalt på rett medisiner dersom diagnosen er korrekt. Jeg vil tenke at ved bipolar er det bedre å heller bli sykemeldt i de periodene man faktisk er dårlig enn å bli permanent ufør som 22åring. 

Anonymkode: 7e400...a8f

Javel. Jeg har bipolar lidelse, er 42 år og kan tilbakevise det meste du påstår om sykdommen 

Anonymkode: c1844...d4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80 skrev (18 timer siden):

Veldig ofte kan mennesker bli uføre fordi helsevesenet ikke kan hjelpe de

Da må man jo se på årsakene til at dette skjer. Jeg tror det fortsatt er for mye skylapper og vanetenkning i helsevesenet. Et stort fremskritt er ansettelsen av erfaringskonsulenter, men det har tatt alfor lang tid å anerkjenne deres kompetanse og metodikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Javel. Jeg har bipolar lidelse, er 42 år og kan tilbakevise det meste du påstår om sykdommen 

Anonymkode: c1844...d4a

Det vil jo være individuelle forskjeller, men mange med bipolar klarer å stå i jobb. Jeg er bipolar blant annet og har funnet korrekt medisinering og skal prøve meg i jobb neste år. Mulig det ikke vil være godt nok medisinert resten av livet, men per nå er det det. Bortsett fra utmattelse, men vet jo ikke om det kommer av bp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker skrev (24 minutter siden):

Da må man jo se på årsakene til at dette skjer. Jeg tror det fortsatt er for mye skylapper og vanetenkning i helsevesenet. Et stort fremskritt er ansettelsen av erfaringskonsulenter, men det har tatt alfor lang tid å anerkjenne deres kompetanse og metodikk.

Enig. Involveringen av erfaringskonsulenter både i forskning, utdanning og praksis er noe av det viktigste som har hendt de siste årene.

 

Fremfor å kun rette fokus mot helsevesen og den syke selv bør man kanskje også se på arbeidsmarkedet, som i dag er langt vanskeligere å få innpass på enn tidligere. I tillegg kan mange av NAVS tradisjonelle metoder for å få folk i jobb ha nytte av å oppdateres noe (noe de forøvrig selv også driver med. dvs andre måter å inkludere folk i arbeid på som også involverer samarbeid med hjelpeapparatet. Kanskje ikke alle kan jobbe 100%, men mange kan jobbe 20%, 10% osv. Det krever at arbeidsmarkedet også tenker annerledes og får hjelp av NAV til oppfølging). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Worriesome Plenty 2
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man kan vel bli frisk fra tung angst? Når man ikke har hatt det hele livet men der utløses av noe i voksen alder?

Anonymkode: 0409c...aa3

Man kan bli frisk, men de fleste blir ikke. Nå er ikke angst min diagnose, men det symptomet på min lidelse som plager meg mest. Enn du da? Du er tidligere syk, men nå i full jobb? Ellers er det jo litt spessiellt å mene det du mener, så hva feilte deg som du har blitt frisk fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

XbellaX skrev (12 minutter siden):

Fremfor å kun rette fokus mot helsevesen og den syke selv bør man kanskje også se på arbeidsmarkedet, som i dag er langt vanskeligere å få innpass på enn tidligere.

Da må man før eller siden ta debatten om borgerlønn, fordi det ikke er nok jobber til alle hvis vi skal fortsette med dagens system. Så kan det jo også være interessant å se på HVEM det er som stritter hardest imot enhver ytring om arbeidsdeling og borgerlønn. (Nei, det er ikke økonomene!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worriesome Plenty 2
Everybody skrev (2 minutter siden):

Er det lettere for personer med bipolar lidelse å stå i jobb enn de med schizofreni?

Blant de med schizofreni er det bare 20% som jobber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker skrev (41 minutter siden):

Da må man jo se på årsakene til at dette skjer. Jeg tror det fortsatt er for mye skylapper og vanetenkning i helsevesenet. Et stort fremskritt er ansettelsen av erfaringskonsulenter, men det har tatt alfor lang tid å anerkjenne deres kompetanse og metodikk.

Enig i det, så er det effektiviteten i offentlig helsevesen også et eget kapittel. Det går utover skjebner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80 skrev (Akkurat nå):

Enig i det, så er det effektiviteten i offentlig helsevesen også et eget kapittel. Det går utover skjebner.

Ja, men for å kunne gjøre noe med det må pasienter stå sammen om å kreve endring, istedenfor at ulike diagnosegrupper skal drive sine egne særinteresseforeninger og i praksis motarbeide hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker skrev (2 minutter siden):

Da må man før eller siden ta debatten om borgerlønn, fordi det ikke er nok jobber til alle hvis vi skal fortsette med dagens system. Så kan det jo også være interessant å se på HVEM det er som stritter hardest imot enhver ytring om arbeidsdeling og borgerlønn. (Nei, det er ikke økonomene!)

Om jeg husker rett viste Navs analyser frem mot 2035 at arbeidsledigheten forventes bli lavere og det vil oppstå en større mangel på arbeidskraft innen flere fagfelt, ...primært yrkesfag mener jeg det var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...