Gå til innhold

Hvorfor blir så mange unge uføretrygdet med psykiske lidelser?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Worriesome Plenty 2 skrev (3 minutter siden):

Schizofreni og Asperger syndrom er noen av diagnosene som fører til ung ufør.

Det er korrekt, men de utgjør bare en liten del av alle unge som blir trygdet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det virkelig noen som blir ufør av å falle ut av skolen og ikke tåle voksenlivet? Dårlig oppdragelse sier du? Da må det vel være noe annet bak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody skrev (6 minutter siden):

Kan man bli ufør av å være rusavhengig?

Ihvertfall så lenge det er et lovlig rusmiddel. En person jeg kjente en gang fikk uføretrygd så han kunne drikke seg ihjel hjemme alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody skrev (7 minutter siden):

Er det virkelig noen som blir ufør av å falle ut av skolen og ikke tåle voksenlivet? Dårlig oppdragelse sier du? Da må det vel være noe annet bak?

De blir ufør av konsekvensene av å falle ut av skolen. Ikke av å ikke gå på skole i seg selv. For å fungere som voksen må du forsørge deg selv med studier eller jobb eller begge deler. Mestrer du ikke det må du ha en inntektskilde og eneste gjenstående alternativ er nav. Da må du ha en diagnose som kan kle seg som årsak til din dysfunksjon og sånn kan du bli ung ufør av angst og depresjon feks mens den egentlige bakenforliggende årsaken til sykdommen er sammensatt og egentlig mulig å behandle. 

Anonymkode: c1844...d4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De blir ufør av konsekvensene av å falle ut av skolen. Ikke av å ikke gå på skole i seg selv. For å fungere som voksen må du forsørge deg selv med studier eller jobb eller begge deler. Mestrer du ikke det må du ha en inntektskilde og eneste gjenstående alternativ er nav. Da må du ha en diagnose som kan kle seg som årsak til din dysfunksjon og sånn kan du bli ung ufør av angst og depresjon feks mens den egentlige bakenforliggende årsaken til sykdommen er sammensatt og egentlig mulig å behandle. 

Anonymkode: c1844...d4a

Og hva er grunnen til at de ikke mestrer skole eller jobb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

De blir ufør av konsekvensene av å falle ut av skolen. Ikke av å ikke gå på skole i seg selv. For å fungere som voksen må du forsørge deg selv med studier eller jobb eller begge deler. Mestrer du ikke det må du ha en inntektskilde og eneste gjenstående alternativ er nav. Da må du ha en diagnose som kan kle seg som årsak til din dysfunksjon og sånn kan du bli ung ufør av angst og depresjon feks mens den egentlige bakenforliggende årsaken til sykdommen er sammensatt og egentlig mulig å behandle. 

Anonymkode: c1844...d4a

Godt formulert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody skrev (13 minutter siden):

Og hva er grunnen til at de ikke mestrer skole eller jobb?

Det kan ikke jeg forklare deg. Du kan gjette eller sette deg inn i skolesystemet, samfunnsstrukturen vår mm. Det er komplekst og mangefasettert og kan ikke besvares i en kort linje.

Anonymkode: c1844...d4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody skrev (16 minutter siden):

Og hva er grunnen til at de ikke mestrer skole eller jobb?

Nå kikket jeg litt i noen av manusene mine og her står det at det er bøgarnas fel. Eller kapitalistene. Eller begge parter. Eller ingen av dem. Men uenighet og klaging skal det være uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody skrev (7 minutter siden):

Kan noen gi meg et detaljert svar på hvorfor unge ikke mestrer skole eller jobb?

Mener du da unge uten noen spesielle psykiske problemer eller mener du de med psykiske diagnoser? 

Anonymkode: 7e400...a8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mener du da unge uten noen spesielle psykiske problemer eller mener du de med psykiske diagnoser? 

Anonymkode: 7e400...a8f

Begge deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Everybody skrev (Akkurat nå):

Begge deler.

Tenker dersom de ikke har noen større psykiske problemer så er det latskap hvis man ikke vil gå på skole eller jobbe. 

Hvis man har psykiske diagnoser av alvorligere grad inngår gjerne isolering som symptom på mange av diagnosene. Noen kanskje blir mobbet pga annerledeshet og blir pushet ut sånn sett. F.ekd

Hva tenker du selv? 

Anonymkode: 7e400...a8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tenker dersom de ikke har noen større psykiske problemer så er det latskap hvis man ikke vil gå på skole eller jobbe. 

Hvis man har psykiske diagnoser av alvorligere grad inngår gjerne isolering som symptom på mange av diagnosene. Noen kanskje blir mobbet pga annerledeshet og blir pushet ut sånn sett. F.ekd

Hva tenker du selv? 

Anonymkode: 7e400...a8f

Ja hvis de ikke har noen psykiske problemer så kan det være latskap og dårlig oppdragelse. Men det kan også hende det er noe de har diagnosemessig som ikke kommer frem og som de holder skjult.

Hvis man har psykiske diagnoser og særlig en av de alvorligere er det vanskelig å mestre skole og jobb. Man orker ikke være sosial og klarer ikke få venner og klarer heller ikke å konsentrere seg. Man orker ikke være ute blant folk. Det er alt for mye som foregår i hodet ditt og da blir sånne ting umulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody skrev (15 minutter siden):

Kan noen gi meg et detaljert svar på hvorfor unge ikke mestrer skole eller jobb?

Sosiale medier, alle skolereformene og curling foreldre.

Anonymkode: 9ca6b...051

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Noen kanskje blir mobbet pga annerledeshet og blir pushet ut sånn sett.

Hvorfor lærer de ikke hjemme å ta igjen med samme mynt da? Det lærte jeg, kan da ikke være så vanskelig?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody skrev (47 minutter siden):

Kan noen gi meg et detaljert svar på hvorfor unge ikke mestrer skole eller jobb?

En grunn er at de aldri har blitt stilt krav til. De har aldri måttet gjøre noe de ikke har likt eller som har vært kjedelig. De har aldri opplevd at det finnes autoriteter som bestemmer over dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (26 minutter siden):

En grunn er at de aldri har blitt stilt krav til. De har aldri måttet gjøre noe de ikke har likt eller som har vært kjedelig. De har aldri opplevd at det finnes autoriteter som bestemmer over dem. 

Vil ikke militæret være er bra sted for dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody skrev (1 time siden):

Kan noen gi meg et detaljert svar på hvorfor unge ikke mestrer skole eller jobb?

Nå er det en stund siden jeg gikk på skolen. Men da kunne du jo gå rett fra ungdomsskolen og ut i jobb hvis du ikke trivdes på skolebenken. Og har du utdanna deg til noe er du jo ganske låst i det sporet, og må omskoleres hvis du vil gjøre noe annet. Har du for eksempel lærevansker, så kan jo det være ekstra vanskelig. Og så blir jo folk syke av sosiale medier. 

Anonymkode: 91a3f...521

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...