Gå til innhold

Hvorfor blir så mange unge uføretrygdet med psykiske lidelser?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jo. Med 99% arbeidskapasitet får man jobb. 

Helsevesnet har alt fra 15 til 100% stillinger.

Og man trenger ikke engang utdanning i de lavere prosentsatsene, men vaske bort avføring virker som noen wr for gode for.

 

Anonymkode: fa76f...468

Man får jobb med all slags arbeidskapasitet. Da har man vært ute av drift lenge om man mener det. 

Jeg selv gikk fra 0 i ett år til 50% til 20% til 100%. Har gjort dette to tre ganger i livet, på grunn av sykdom. 

Er egentlig innvilget arbeidsufør, men ønsker å stå i jobb selv. Kan heller redusere kapasitet når kroppen sier fra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

psykedeliker skrev (6 minutter siden):

Kravet om 100% arbeidskapasitet eller mer kom fra min gamle arbeidsgiver da jeg ringte for å spørre om det var mulig å få jobb der igjen - noe de tidligere hadde sagt var mulig.

Å, jeg merker jeg blir så sint når jeg leser sånne ting! Arbeidsgivere forventer liksom full lojalitet og at man skal strekke seg til man knekker, men så er det liksom ingen lojalitet spore i retur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80 skrev (10 minutter siden):

Man får jobb med all slags arbeidskapasitet.

Jeg forholder meg til beskjeden jeg fikk fra min gamle arbeidsgiver. Det er ett av de største firmaene i sin bransje her i byen, så de burde vite hva de snakker om.

Sokk skrev (3 minutter siden):

Å, jeg merker jeg blir så sint når jeg leser sånne ting!

Ingen grunn til å bli sint. Ta imot din trygd (les: borgerlønn) med stolthet og glede! Hadde flere gjort dét, ville det fort blitt forandringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sokk skrev (2 minutter siden):

Å, jeg merker jeg blir så sint når jeg leser sånne ting! Arbeidsgivere forventer liksom full lojalitet og at man skal strekke seg til man knekker, men så er det liksom ingen lojalitet spore i retur. 

Enig. Lønner seg å jobbe med det det man har fysisk og psykisk kapasitet til og jobbe i en bedrift med ordene IA former.

Lojalitet til jobben er det slutt på for min del, jeg har lojalitet til meg selv og min egen helse. Nå er jobb viktig for meg, men det er til egen vinning😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80 skrev (5 minutter siden):

Lønner seg å jobbe med det det man har fysisk og psykisk kapasitet til

Det er det offisielle målet hos NAV også, men i praksis følges det ikke opp. Da hadde jeg jo vært tilbake i jobb for mange år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker skrev (Akkurat nå):

Det er det offisielle målet hos NAV også, men i praksis følges det ikke opp. Da hadde jeg jo vært tilbake i jobb for mange år siden.

Ja vet det. Nav er jo en stor vits. Var man ikke syk før man havner i systemet så blir man syk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

psykedeliker skrev (1 minutt siden):

Riktig. Det kalles å følge manus.

Det er det du mener med manuset ditt😆 Da fikk vi svar på mysteriet. Men manus er også noe man velger å forholde seg til eller ikke. Tro det eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80 skrev (1 minutt siden):

Men manus er også noe man velger å forholde seg til eller ikke.

Etter en grundig vurdering kom jeg frem til at min måte å forholde meg til det er å spille med. Burde egentlig begynt med det mye tidligere faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker skrev (10 minutter siden):

Etter en grundig vurdering kom jeg frem til at min måte å forholde meg til det er å spille med. Burde egentlig begynt med det mye tidligere faktisk.

Ja det er jo en vurdering man tar selv. Jeg satte fyr på hele min. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80 skrev (2 minutter siden):

Jeg satte fyr på hele min. 

Fikk du hele manus utlevert og så satte du fyr på det? Det dokumentet har mange lett etter i årevis, der kunne du tjent gode penger!

Endret av psykedeliker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker skrev (Akkurat nå):

Fikk du hele manus utlevert og så satte du fyr på det? Det dokumentet har mange lett etter i årevis, der kunne du tjent gode penger!

Jepp, nettopp det jeg gjorde. Ble fattig i noen år, men det fikk så være. Jeg visste at jeg klarte meg bedre på egenhånd. Tror min barndom rustet med nettopp til denne rollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80 skrev (Akkurat nå):

Tror min barndom rustet med nettopp til denne rollen.

Ok, da avslutter vi avsporingen og går tilbake til manus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det hele starter oftest med at unge faller ut av skolen. Jeg mener hovedårsaken er at vi i mange år har oppdratt (EGENTLIG IKKE OPPDRATT) barn på en slik måte at de er i stand til å tåle et vanlig voksenliv med de utfordringer som er vanlige, og som alle som ikke har alvorlige sykdommer burde beherske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (32 minutter siden):

Det hele starter oftest med at unge faller ut av skolen. Jeg mener hovedårsaken er at vi i mange år har oppdratt (EGENTLIG IKKE OPPDRATT) barn på en slik måte at de er i stand til å tåle et vanlig voksenliv med de utfordringer som er vanlige, og som alle som ikke har alvorlige sykdommer burde beherske.

Jeg jobber i skolen og er enig. Jeg ønsker likevel at du er mer spesifikk: hva bør gjøres annerledes, hvor går det galt? 
 

Lurer også på om det finnes statistikk på hvilke psykiske lidelser de som uføretrygdes under 30 år har. Er det alvorlige psykiske sykdommer eller er det sykdommer skapt av omstendigheter (feks manglende rustethet til voksenverden som du skisserer over @kupton). Jeg ser barn og ungdom i en skolehverdag som mestrer mindre og mindre og som får flere og flere unnskyldninger til å slippe å utsette seg for risiko, ubehag mm som prøver osv kan være. Bup sine erklæringer struper oss lærere, om X skal ha fritak i å snakke høyt og ha muntlige presentasjoner må vi adlyde. Men det går ut over X til slutt som sitter igjen med null erfaring i dette og som da ikke klarer de obligatoriske muntlige eksamenene i vg3 som alle må ta for å få vitnemål og som bup ikke kan frikjøpe noen fra.

Anonymkode: c1844...d4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg jobber i skolen og er enig. Jeg ønsker likevel at du er mer spesifikk: hva bør gjøres annerledes, hvor går det galt? 
 

Lurer også på om det finnes statistikk på hvilke psykiske lidelser de som uføretrygdes under 30 år har. Er det alvorlige psykiske sykdommer eller er det sykdommer skapt av omstendigheter (feks manglende rustethet til voksenverden som du skisserer over @kupton). Jeg ser barn og ungdom i en skolehverdag som mestrer mindre og mindre og som får flere og flere unnskyldninger til å slippe å utsette seg for risiko, ubehag mm som prøver osv kan være. Bup sine erklæringer struper oss lærere, om X skal ha fritak i å snakke høyt og ha muntlige presentasjoner må vi adlyde. Men det går ut over X til slutt som sitter igjen med null erfaring i dette og som da ikke klarer de obligatoriske muntlige eksamenene i vg3 som alle må ta for å få vitnemål og som bup ikke kan frikjøpe noen fra.

Anonymkode: c1844...d4a

Synes å ha lest at de fleste (unge) som er uføre grunnet psyken er det som følge av angst og depresjon. 

Anonymkode: db0bc...510

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Lurer også på om det finnes statistikk på hvilke psykiske lidelser de som uføretrygdes under 30 år har.

Det finnes statistikk på dette. Men den er ikke helt pålitelig, fordi feildiagnoser ikke korrigeres bakover i tid. (Kilde: SSB) Altså viser ikke statistikkene den reélle forekomsten av psykiske lidelser til enhver tid, bare hvilke diagnoser som settes i løpet av et år. I et befolkningsmessig lite land som Norge kan dette ha betydning for forståelsen av årsakssammenhenger.

Endret av psykedeliker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worriesome Plenty 2
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg jobber i skolen og er enig. Jeg ønsker likevel at du er mer spesifikk: hva bør gjøres annerledes, hvor går det galt? 
 

Lurer også på om det finnes statistikk på hvilke psykiske lidelser de som uføretrygdes under 30 år har. Er det alvorlige psykiske sykdommer eller er det sykdommer skapt av omstendigheter (feks manglende rustethet til voksenverden som du skisserer over @kupton). Jeg ser barn og ungdom i en skolehverdag som mestrer mindre og mindre og som får flere og flere unnskyldninger til å slippe å utsette seg for risiko, ubehag mm som prøver osv kan være. Bup sine erklæringer struper oss lærere, om X skal ha fritak i å snakke høyt og ha muntlige presentasjoner må vi adlyde. Men det går ut over X til slutt som sitter igjen med null erfaring i dette og som da ikke klarer de obligatoriske muntlige eksamenene i vg3 som alle må ta for å få vitnemål og som bup ikke kan frikjøpe noen fra.

Anonymkode: c1844...d4a

Schizofreni og Asperger syndrom er noen av diagnosene som fører til ung ufør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...