Gå til innhold

Ikke være seg selv på AD


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

er det ingen mulighet for at AD faktisk gjør meg verre slik jeg beskriver det?

Jo, det er en mulighet. Det kan f.eks. være eksterne årsaker som ikke er ordentlig undersøkt. Men det vet du best selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 52
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • AnonymBruker

    36

  • Trinity80

    6

  • psykedeliker

    6

  • Everybody

    2

psykedeliker skrev (4 minutter siden):

Jo, det er en mulighet. Det kan f.eks. være eksterne årsaker som ikke er ordentlig undersøkt. Men det vet du best selv.

Hva mener du med eksterne årsaker?

Anonymkode: 504d9...4ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at angsten kan være en naturlig reaksjon på noe utenfor deg selv. Det er i så fall ikke noen sykdom i hjernen., men underbevisstheten som prøver å fortelle deg noe. Men jeg kjenner ikke deg og din livssituasjon, så jeg vet ikke hva det kan være. Av egen erfaring vet jeg at det ikke trenger å være dramatiske hendelser, men f.eks. mange små ting som har hopet seg opp over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker skrev (Akkurat nå):

Jeg mener at angsten kan være en naturlig reaksjon på noe utenfor deg selv. Det er i så fall ikke noen sykdom i hjernen., men underbevisstheten som prøver å fortelle deg noe. Men jeg kjenner ikke deg og din livssituasjon, så jeg vet ikke hva det kan være. Av egen erfaring vet jeg at det ikke trenger å være dramatiske hendelser, men f.eks. mange små ting som har hopet seg opp over tid.

Ja både angsten og depresjonen er en reaksjon på noe ja. Samtidig som det har blitt ganske mye verre av å være i dette i seg selv. så det har jo blitt en sykdom, på sett og vis, når det bar satt seg så fast og eskalert og forsterket seg selv. 
Det sies jo at også reaktive depresjoner kan behandles med medisin. Men jeg vet ikke. Funker jo ikke tydeligvis. Men nå vet jeg jo ikke lenger hvordan jeg hadde vært UTEN og det er jo også skummelt å tenke på. Hva er grunnen til at man blir verre av medisin dersom det er eksterne årsaker slik du nevner?

Anonymkode: 504d9...4ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva er grunnen til at man blir verre av medisin dersom det er eksterne årsaker slik du nevner?

Det er jo fordi årsakene ikke blir tatt tak i, slik at de får fortsette å virke samtidig som medisinene motvirker psykens naturlige forsvarsverk.

Ta f.eks at problemet egentlig bunner i at man aldri har fått muligeten til å lære seg hvordan man skiller reéll fare fra innbilt/opplevd fare. Hjernen vil da måtte håndtere alle de aktuelle situasjonene som en reéll fare, det overbelaster systemet og forsterker angstreaksjonen som er der fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker skrev (4 minutter siden):

Det er jo fordi årsakene ikke blir tatt tak i, slik at de får fortsette å virke samtidig som medisinene motvirker psykens naturlige forsvarsverk.

Ta f.eks at problemet egentlig bunner i at man aldri har fått muligeten til å lære seg hvordan man skiller reéll fare fra innbilt/opplevd fare. Hjernen vil da måtte håndtere alle de aktuelle situasjonene som en reéll fare, det overbelaster systemet og forsterker angstreaksjonen som er der fra før.

Det er vanskelig å endre situasjonen slik den er nå rett og slett. 
Klarer ikke helt å relatere til eksemplet ditt. Men det har vært en overload og en påfølgende vanskelig situasjon som er tøff å stå i og mye følelser under

men skulle jo få medisin for å klare å takle situasjonen da- men det hjelper jo ikke

Anonymkode: 504d9...4ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

men skulle jo få medisin for å klare å takle situasjonen da- men det hjelper jo ikke

Ut fra det du skriver her virker det ikke som medisiner er riktig for deg. Har du diskutert det med lege/behandler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker skrev (10 minutter siden):

Det er jo fordi årsakene ikke blir tatt tak i, slik at de får fortsette å virke samtidig som medisinene motvirker psykens naturlige forsvarsverk.

Ta f.eks at problemet egentlig bunner i at man aldri har fått muligeten til å lære seg hvordan man skiller reéll fare fra innbilt/opplevd fare. Hjernen vil da måtte håndtere alle de aktuelle situasjonene som en reéll fare, det overbelaster systemet og forsterker angstreaksjonen som er der fra før.

Skjønner fortsatt ikke hvorfor det er en grunn til at medisin skulle forverre tilstanden ?

Anonymkode: 504d9...4ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer heller ikke ta inn inntrykk og prosessere omgivelsene. Ser nesten uklart og er som et filter mellom meg og det rundt. Ting virker nesten uvirkelig og fremmed og hjernen «prosesserer» ikke og reagerer på inntrykk. 
Når jeg snakker med folk er jeg som inni en osteklokke, og ikke til stede. 
mer dette også vanlige symptomer på depresjon? (Og eller angst)?

Anonymkode: 504d9...4ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Uff. Ja nei det er vel ikke det. Men fortsatt merkelig å være slik når man går på AD. Og at det blir verre. Panikken er også en del av sykdomsbildet mitt da, svinger mellom. Og jeg klarer ikke ligge i senga, men fungerer ikke utover det. Jeg har i utg angst som foreløpig diagnose, men det svinger mellom ytterpunktene føler jeg. 

Ja seks mnd er lenge, orker ikke lengre, og hvertfall ikke når det ikke er bedring. Hva måtte til for at du ble bra?
er det ingen mulighet for at AD faktisk gjør meg verre slik jeg beskriver det?

Anonymkode: 504d9...4ca

Jeg har slitt i mange år med blant annet tette tilbakevendende depresjoner pluss endel andre ting. Noen år var det konstant. Tid, terapi og riktige medisiner har gjort meg bedre. Jeg har bipolar 2 blant annet. 

Jeg har opplevd å få sterke bivirkninger som sinne og økt impulsivitet av antidepressiva. Og sterke hypomanier osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (4 minutter siden):

Jeg har slitt i mange år med blant annet tette tilbakevendende depresjoner pluss endel andre ting. Noen år var det konstant. Tid, terapi og riktige medisiner har gjort meg bedre. Jeg har bipolar 2 blant annet. 

Jeg har opplevd å få sterke bivirkninger som sinne og økt impulsivitet av antidepressiva. Og sterke hypomanier osv. 

💛

Takk for svar.

Jeg har ikke slitt med det før-ikke på denne måten hvertfall og ikke noe som har vært nødvendig å behandle medikamentelt. 

Men får se hvordan det blir nå da. Gruer meg jo til å evt slutte på ad også, men kan neppe ha god nok effekt slik jeg føler meg. Men tenk om jeg blir enda verre uten 

Anonymkode: 504d9...4ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker skrev (14 timer siden):

Ut fra det du skriver her virker det ikke som medisiner er riktig for deg. Har du diskutert det med lege/behandler?

Ja, men ting tar tid for å få time. Og følwr meg ikke helt forstått. 


Men kan jo ikke slutte på medisin heller..?

Hva slags medisin skulle funke.. 

Jeg tenker mye på om medisinen gjør meg så annerledes eller om det er sykdommen. Det svinger jo litt mellom veldig urolig/angst og veldig deprimert. Men aldri i kontskt med eller føler meg som meg.

Anonymkode: 504d9...4ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker på mulighetene for at man faktisk kan bli verre i angst og depresjon av å gå på AD.
 

-Hva er det som eventuelt skulle tilsi at man blir det?

- kan medisin forverre eller er det mer sannsynlig ikke (tilstrekkelig) effekt?

- vil man gå tilbake til sin normal dersom man slutter på medisinen, eller har man tulla til alt?

-hvilke andre «kategorier» av medisin kan/bør man forsøke istedet?

Anonymkode: 504d9...4ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...