Gå til innhold

Virkningsmekanisme truxal vs quetiapin


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1. Er det noen her inne som kan forklare forskjellen på hvordan de virker? Blokkerer de ulike områder? Jeg har opplevd litt ulik effekt av de

2. Hva i hjernen blir dempet av truxal som hjelper på angst og stress?

3. Hvordan virker disse typene mot angst til forskjell fra hvordan antidepressive medisiner virker mot angst?

Dette gjelder da i de lavere dosene som man kan mot nettopp angst, uro,søvn.

 

Anonymkode: a79d6...349

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ISW skrev (4 minutter siden):

Her tror jeg du bør lese selv i en lærebok om psykofarmakologi. Kan anbefale denne:

Stahl's Essential Psychopharmacology:... by Stahl, Stephen M. (amazon.com)

Det dukker opp mange tråder for tiden (mistenker fra samme bruker) med store informasjonsbehov om farmakologi. Jeg føler at jo mer man svarer, jo flere blir spørsmålene.

Åh? Jeg er bare nysgjerrig. Orker ikke begynne å lese en bok om det kjenner jeg- og litt enklere å stille noen konkrete spørsmål enn å lese et helt fagfelt. 
Håper noen her inne vet og kan forklare😊

Anonymkode: a79d6...349

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Åh? Jeg er bare nysgjerrig. Orker ikke begynne å lese en bok om det kjenner jeg- og litt enklere å stille noen konkrete spørsmål enn å lese et helt fagfelt. 
Håper noen her inne vet og kan forklare😊

Anonymkode: a79d6...349

Jeg kan gjerne forklare dette, men spørsmålet jeg først stiller meg er: Vil svaret mitt bidra til noe positivt for deg og din bedring? Psykofarmakologi er ekstremt teoretisk, og forskjellene fra person til person i virkningsmekanisme kan være betydelige :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (6 minutter siden):

Jeg kan gjerne forklare dette, men spørsmålet jeg først stiller meg er: Vil svaret mitt bidra til noe positivt for deg og din bedring? Psykofarmakologi er ekstremt teoretisk, og forskjellene fra person til person i virkningsmekanisme kan være betydelige :)

Ja jeg vil gjerne prøve å forstå mer av det så😊

Anonymkode: a79d6...349

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eventuelt kan man spørre sin lege/ behandler. Få en resept dersom vedkommende ser det som forsvarlig i behandling og så teste.

Her blir man spurt om en avhandling, men å lese selv - nei det blir for mye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trinity80 skrev (6 minutter siden):

Eventuelt kan man spørre sin lege/ behandler. Få en resept dersom vedkommende ser det som forsvarlig i behandling og så teste.

Her blir man spurt om en avhandling, men å lese selv - nei det blir for mye. 

Trodde det var lov å stille spørsmål, og så velger jo folk om de ønsker å svare dersom de har svar. Jeg spurte fordi jeg syns det er enklere å stille konkrete spørsmål fremfor å gå meg vill i informasjon som kan være vanskelig å forstå inn i rett sammenheng når man søker på nettet😊

Kan selvsagt spørre legen, men har jo begrenset tid så kan bli mye å gå inn i. Kjekt med forum tenkte jeg da🤓

Anonymkode: a79d6...349

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Trodde det var lov å stille spørsmål, og så velger jo folk om de ønsker å svare dersom de har svar. Jeg spurte fordi jeg syns det er enklere å stille konkrete spørsmål fremfor å gå meg vill i informasjon som kan være vanskelig å forstå inn i rett sammenheng når man søker på nettet😊

Kan selvsagt spørre legen, men har jo begrenset tid så kan bli mye å gå inn i. Kjekt med forum tenkte jeg da🤓

Anonymkode: a79d6...349

Ok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

1. Er det noen her inne som kan forklare forskjellen på hvordan de virker? Blokkerer de ulike områder? Jeg har opplevd litt ulik effekt av de

2. Hva i hjernen blir dempet av truxal som hjelper på angst og stress?

3. Hvordan virker disse typene mot angst til forskjell fra hvordan antidepressive medisiner virker mot angst?

Dette gjelder da i de lavere dosene som man kan mot nettopp angst, uro,søvn.

 

Anonymkode: a79d6...349

Jeg kan ta noen "headlines" - så får du bruke det til det du vil:

1. For alle praktiske formål virker Truxal og Seroquel ganske likt. De er begge "ikke-selektive" i sin virkningsmekanisme; det vil si, de blokkerer og påvirker ganske mange reseptorsystemer og nevrotransmittere. Truxal er mer potent enn Seroquel i selve reseptorbindingen, men Seroquel har større tilgjengelighet i kroppen og hjernen. Nettoeffekten er nokså lik virkning. En effekt som Seroquel har, som ikke Truxal har i samme grad, er reopptakshemning av noradrenalin. Dette kan ha en antidepressiv effekt.

2. Blokkade av stimulerende serotoninreseptorer og noradrenerge reseptorer. I lave doser stimulering av det dopaminerge system.

3. AD virker som regel ved å hemme reopptaket eller nedbrytingen av serotonin, og gjennom det å øke tilbudet av serotonin i synapsene. Truxal og Seroquel virker mer direkte på de relevante reseptorene. Dette gir også som regel en raskere effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (1 minutt siden):

Jeg kan ta noen "headlines" - så får du bruke det til det du vil:

1. For alle praktiske formål virker Truxal og Seroquel ganske likt. De er begge "ikke-selektive" i sin virkningsmekanisme; det vil si, de blokkerer og påvirker ganske mange reseptorsystemer og nevrotransmittere. Truxal er mer potent enn Seroquel i selve reseptorbindingen, men Seroquel har større tilgjengelighet i kroppen og hjernen. Nettoeffekten er nokså lik virkning. En effekt som Seroquel har, som ikke Truxal har i samme grad, er reopptakshemning av noradrenalin. Dette kan ha en antidepressiv effekt.

2. Blokkade av stimulerende serotoninreseptorer og noradrenerge reseptorer. I lave doser stimulering av det dopaminerge system.

3. AD virker som regel ved å hemme reopptaket eller nedbrytingen av serotonin, og gjennom det å øke tilbudet av serotonin i synapsene. Truxal og Seroquel virker mer direkte på de relevante reseptorene. Dette gir også som regel en raskere effekt.

Takk!

1. blokkerer de de samme systemene/reseptorene,eller er det noen forskjeller? 

3. Ad er jo ikke dempende på den samme måten, de er jo mer aktiverende, og øker jo som du sier tilbudet av seotonin. Men vil truxal og seroquel også øke dette? Trodde de skulle dempe noe, som du skriver på spm 2, det er en blokade?

Anonymkode: a79d6...349

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

1. blokkerer de de samme systemene/reseptorene,eller er det noen forskjeller?

De samme.

 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

3. Ad er jo ikke dempende på den samme måten, de er jo mer aktiverende, og øker jo som du sier tilbudet av seotonin. Men vil truxal og seroquel også øke dette? Trodde de skulle dempe noe, som du skriver på spm 2, det er en blokade?

Serotonin er et mystisk stoff. Det er fortsatt ganske mye vitenskapen ikke vet om serotonin, og hvordan denne nevrotransmitteren påvirker ulike mennesker ulikt (som blant annet kan forklare hvorfor en del mennesker ikke får effekt / blir verre av SSRI) har nok med at serotonin påvirker en rekke reseptorer, som har ulik biologisk effekt, og antallet av hver reseptortype forskjellige mennesker har er ulikt. 

Både Truxal og Seroquel blokkerer de (kall det gjerne) "uhensiktsmessige" serotoninreseptorene, som ved stimulans av serotonin gir uønskede symptomer. (Blant annet) slik demper de angst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (15 minutter siden):

De samme.

 

Serotonin er et mystisk stoff. Det er fortsatt ganske mye vitenskapen ikke vet om serotonin, og hvordan denne nevrotransmitteren påvirker ulike mennesker ulikt (som blant annet kan forklare hvorfor en del mennesker ikke får effekt / blir verre av SSRI) har nok med at serotonin påvirker en rekke reseptorer, som har ulik biologisk effekt, og antallet av hver reseptortype forskjellige mennesker har er ulikt. 

Både Truxal og Seroquel blokkerer de (kall det gjerne) "uhensiktsmessige" serotoninreseptorene, som ved stimulans av serotonin gir uønskede symptomer. (Blant annet) slik demper de angst.

Ja okei😊 jeg syns på generell basis at det er rart at AD og stimulering skal kunne gi mindre angst, men det er jo ikke basert på noe annet enn at det høres rart ut😆 Høres mer logisk ut å ta noe som demper. 

Kan man tenke seg at å ta truxal eller seroquel sammen med en slik da vil motvirke eventuell forverring da?

Hva med anti depressiva som påvirker både serotonin og nordadrenalin, gjelder det samme der, at de kanmotvirker litt, eller kan det få paradoksal effekt og ikke dempe pga kombinasjonen? 
 

(jeg burde sikkert lest den boka) 😂

men du er så god på å forklare, så tusen takk! 

Anonymkode: a79d6...349

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja okei😊 jeg syns på generell basis at det er rart at AD og stimulering skal kunne gi mindre angst, men det er jo ikke basert på noe annet enn at det høres rart ut😆 Høres mer logisk ut å ta noe som demper. 

Kan man tenke seg at å ta truxal eller seroquel sammen med en slik da vil motvirke eventuell forverring da?

Hva med anti depressiva som påvirker både serotonin og nordadrenalin, gjelder det samme der, at de kanmotvirker litt, eller kan det få paradoksal effekt og ikke dempe pga kombinasjonen? 
 

(jeg burde sikkert lest den boka) 😂

men du er så god på å forklare, så tusen takk! 

Anonymkode: a79d6...349

Hvis du ser på SNRI (f.eks. Efexor) så har denne større affinitet til serotonintransportøren enn noradrenalintransportøren. Hvis du sammenligner dette med dosene som anbefales for ulike lidelser, så ser du at dosene mot angst er lavere enn maksdosen mot depresjon. I doser inntil 150 mg (for de fleste) så har Efexor ingen effekt på noradrenalintransportøren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ISW skrev (4 minutter siden):

Hvis du ser på SNRI (f.eks. Efexor) så har denne større affinitet til serotonintransportøren enn noradrenalintransportøren. Hvis du sammenligner dette med dosene som anbefales for ulike lidelser, så ser du at dosene mot angst er lavere enn maksdosen mot depresjon. I doser inntil 150 mg (for de fleste) så har Efexor ingen effekt på noradrenalintransportøren.

Det jeg tenkte på med spørsmålet var om det å ta truxal eller seroquel sammen med antidepressiva kunne motvirke den eventuelt stimulerende og potensielt forverrende effekten☺️ At det kunne være gunstig dersom man opplever det. Eller om det å ta begge deler potensielt kan ha paradoksal effekt å øke angst enda mer

Anonymkode: a79d6...349

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (17 timer siden):

De samme.

 

Serotonin er et mystisk stoff. Det er fortsatt ganske mye vitenskapen ikke vet om serotonin, og hvordan denne nevrotransmitteren påvirker ulike mennesker ulikt (som blant annet kan forklare hvorfor en del mennesker ikke får effekt / blir verre av SSRI) har nok med at serotonin påvirker en rekke reseptorer, som har ulik biologisk effekt, og antallet av hver reseptortype forskjellige mennesker har er ulikt. 

Både Truxal og Seroquel blokkerer de (kall det gjerne) "uhensiktsmessige" serotoninreseptorene, som ved stimulans av serotonin gir uønskede symptomer. (Blant annet) slik demper de angst.

Dette med at en del ikke får effekt eller blir verre av antidepressiva er litt underkommunisert syns jeg.. snakkes lite om det og det bare markedsføres som vidundermedisin? Er det faktisk en del dette ikke fungerer for, og gjelder det alle typer antidepressiva? (Ikke bare ssri)?

 

Anonymkode: a79d6...349

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...