Gå til innhold

Om man slutter på medisiner og ikke blir dårlig betyr det at man ikke har schizofreni diagnose likevel?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Everybody skrev (Akkurat nå):

Kjente en som bare bråslutta på alle medisiner og klarte seg bra. Han hadde schizofreni. 🤔

Åja, så bra da- Det er fristende å gjøre det samme....

Anonymkode: b092b...09b

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Jeg tenker at om man klarer seg uten antipsykotika og ikke får psykose så har man ikke schizofreni diagnose, stemmer det?

Anonymkode: b092b...09b

Synes du skal høre med legen din om dette, og ikke slutte med noen medisiner uten i samråd med denne. 

Worriesome Plenty 2

Det kan gå bra en god stund, så kommer det tilbake. Og man blir værre hver gang. Det kan ta ett år fra man slutter til man blir dårlig igjen.

Annonse

Det er mange som er feildiagnostiserte. 

For det andre så er det sånn i dps at de egentlig MÅ sette en diagnose dersom du skal få aap eller sykepenger så da bare setter de noe. 

Anonymkode: 7f2f3...a1b

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er mange som er feildiagnostiserte. 

For det andre så er det sånn i dps at de egentlig MÅ sette en diagnose dersom du skal få aap eller sykepenger så da bare setter de noe. 

Dette stemmer vel ikke? "de setter bare noe"?

Anonymkode: 18d6b...592

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nei det stemmer selvsagt ikke 

Anonymkode: 6f64f...3f7

Hvis man faller ut av skole, sosialt og jobb så må jo dps sette en diagnose for at man skal få AAP og behandling videre. Da kan det være at noen får feil diagnose.

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ja. Det tror jeg også de kan gjøre. Blir antahgligvis en diagnose som ligner/er ned den gata osv. men trenger nok ikke alltid være riktig nei.

Anonymkode: 24ff3...130

• 1 måned senere...
kupton skrev (På 14.12.2023 den 22.27):

Hvis man slutter med AP og ikke får tilbakefall på 1 - 1,5 år, bør diagnosen revurderes. 

Sier du det? Jeg er skrevet ut av psykiatrien, ønsker egentlig ikke å kontakte de igjen. Jeg har vært medisinfri for AP i 2,5 år. Har ingen symptomer i dag på psykose. Nå er det ingen som snakker om den diagnosen lenger, men den står jo i psykiatrien. Kan den revurderes nå? Vet ikke helt om jeg får spurt fastlegen om henvisning til psykiatrien igjen, hn har ikke snakket med meg om diagnosen eller noe rundt  de greiene der, siden jeg ble skrevet ut. Vanskelig å ta det opp. Er det noe vits å revurdere en diagnose nesten ingen vet om, og ingen snakker om? 

Annonse

AnonymBruker
frufru skrev (16 minutter siden):

Sier du det? Jeg er skrevet ut av psykiatrien, ønsker egentlig ikke å kontakte de igjen. Jeg har vært medisinfri for AP i 2,5 år. Har ingen symptomer i dag på psykose. Nå er det ingen som snakker om den diagnosen lenger, men den står jo i psykiatrien. Kan den revurderes nå? Vet ikke helt om jeg får spurt fastlegen om henvisning til psykiatrien igjen, hn har ikke snakket med meg om diagnosen eller noe rundt  de greiene der, siden jeg ble skrevet ut. Vanskelig å ta det opp. Er det noe vits å revurdere en diagnose nesten ingen vet om, og ingen snakker om? 

Ble nysgjerrig nå på hva det er som har gjort at du ble frisk? Var det schizofreni du har? 

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ble nysgjerrig nå på hva det er som har gjort at du ble frisk? Var det schizofreni du har? 

En type psykoselidelse. Paranoid psykose. Jeg aner ikke hvorfor jeg ble frisk, jeg hadde stemmer i hodet, og gjorde noen dårlige beslutninger i forhold til det jeg opplevde i forhold til stemmen jeg hørte. Jeg ble akuttinnlagt, var litt fram og tilbake under tvungen psykisk helsevern, da jeg ikke følte meg syk, til tross for stemmene. Siste gangen jeg ble under frivillig vern forsvant bare stemmene og jeg forstod bare at jeg bare måtte samarbeide om behandlingen for å få avslutte medisineringen etterhvert. Så fikk jeg lov til å trappe ned, da jeg ble vurdert helt fin. For 2.5 år siden var jeg ferdigbehandlet og ble skrevet ut. Diagnosen sto der fremdeles da. Jeg har hele tiden vært i jobb og passer på å være sosial med venner og sånne ting. Kanskje det har hjulpet meg. Jeg gikk på AP i 7 år til sammen.

Endret av frufru

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...