Gå til innhold

En i nær familie har kuttet ut alle medisiner, hva kan vi forvente?

Anbefalte innlegg

Hei 🙂 

Jeg skriver inn her i håp om råd og kunnskap, og at noen kanskje kan hjelpe oss.

En i nær familie jeg er pårørende til har kuttet ut alle medisiner. Meg bekjent sluttet hen for noen uker siden. Jeg er litt usikker på nøyaktig hvilke medisiner da hen ikke er åpen om akkurat dette, men vet at en av dem er zyprexa (da hen har hatt høy vektoppgang pga dem). Tror også lamictal. Vedkommende har også tidligere brukt antidepressiva, men vet ikke om det er tilfelle nå. Jeg vet heller ikke nøyaktig diagnose heller da hen ikke ønsker vi skal vite det, men det er på psykosespekteret i alle fall.

Hva kan vi som pårørende forvente oss? 

Anonymkode: 5b212...709

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hei 🙂 

Jeg skriver inn her i håp om råd og kunnskap, og at noen kanskje kan hjelpe oss.

En i nær familie jeg er pårørende til har kuttet ut alle medisiner. Meg bekjent sluttet hen for noen uker siden. Jeg er litt usikker på nøyaktig hvilke medisiner da hen ikke er åpen om akkurat dette, men vet at en av dem er zyprexa (da hen har hatt høy vektoppgang pga dem). Tror også lamictal. Vedkommende har også tidligere brukt antidepressiva, men vet ikke om det er tilfelle nå. Jeg vet heller ikke nøyaktig diagnose heller da hen ikke ønsker vi skal vite det, men det er på psykosespekteret i alle fall.

Det er ikke automatisk slik at man umiddelbart vil se en forverring. Dette avhenger av hvilke symptomer og diagnoser det er snakk om og om dette ble gjort i samråd med lege eller ikke.

Forsøk å vær normalt støttende og oppmuntrende til å oppsøke hjelp. Vær en vanlig venn/familiemedlem (ikke en behandler eller noen som skal fikse alt).

Anonymkode: f1bd2...c1c

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er ikke automatisk slik at man umiddelbart vil se en forverring. Dette avhenger av hvilke symptomer og diagnoser det er snakk om og om dette ble gjort i samråd med lege eller ikke.

Forsøk å vær normalt støttende og oppmuntrende til å oppsøke hjelp. Vær en vanlig venn/familiemedlem (ikke en behandler eller noen som skal fikse alt).

Anonymkode: f1bd2...c1c

Ok. Som sagt vet jeg ikke så mye om symptomer eller diagnoser, annet enn det vi har merket selv (psykose, depresjon, og mulig mani?). Om det ble gjort i samråd med lege er jeg usikker på, da jeg vet hen har fått beskjed om at hen må regne med å bruke medisiner livet ut tidligere. 

Takk for gode råd, jeg skal passe på å være støttende og oppmuntre til å søke hjelp. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei 🙂 

Vet du at vedkommende ikke har gjort disse endringene i samarbeid med en lege? Hvis vedkommende er villig til å diskutere dette med dere, så kan dere evt. minne om at det finnes alternativer til zyprexa dersom vedkommende er plaget av vektoppgangen. 

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...