Gå til innhold

Hvorfor får man som pasient ikke med seg epikrise etter utskrivelse? Kan man få det om man ber om det?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvorfor får man som pasient ikke med seg epikrise etter utskrivelse? Kan man få det om man ber om det?

Anonymkode: 9228b...cde

Min ble lagt ut på journal på helsenorge 

Anonymkode: 43cf8...a05

Den er elektronisk i journalen din. Noen ganger tar det noen dager før den kommer. Det kommer an på hvor rask den enkelte behandler er. 

Hvis du bor i del av Norge der journalen ikke er tilgjengelig, kan du be om å få den utskrevet. 

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Min ble lagt ut på journal på helsenorge 

Anonymkode: 43cf8...a05

Jeg tilhører helseforetak som ikke har elektronisk journal.

Glitter skrev (24 minutter siden):

Den er elektronisk i journalen din. Noen ganger tar det noen dager før den kommer. Det kommer an på hvor rask den enkelte behandler er. 

Hvis du bor i del av Norge der journalen ikke er tilgjengelig, kan du be om å få den utskrevet. 

Aha, ok, da skal jeg gjøre det en eventuell neste gang.

Anonymkode: 9228b...cde

Jeg fikk med meg et langt brev som var stilet til meg og i du-form. "Du var alvorlig deprimert", "du har begynt på de og de medisinene", "du må ikke drikke alkohol", "slik vil du bli fulgt opp videre" etc.

Anonymkode: 0ca8b...b31

Fikk forresten kopi av epikrise til fastlegen dumpende ned i postkassen etter utredning på DPS også, uten at jeg hadde spurt etter den. Etter behandling samme sted fikk jeg ikke noe. Jeg avsluttet da behandlingen brått selv ved å ringe å si at jeg ikke kommer flere ganger, vet ikke om det hadde noe å si av den grunn. 

Annonse

Egentlig burde det være lovpålagt å gjennomgå journal og epikrise med pasienten. 

I min siste epikrise står det at jeg har et godt forhold til min mormor som jeg ofte tilbringer tid sammen med. Hadde vært fint det ,men det stemmer ikke, mormor har vært død i over 20 år.Ingen farlig feil men allikevel..

Denne under , fritt etter behandlers fantasi er verre ,og har egentlig et større skade- potensial.

For i følge behandler hater jeg vist sex med min mann.   Dett må jeg ihvertfall få fjernet fra journal da det er feil ,og det hadde vært så trist vis han hadde lest det i journalen en gang i fremtiden ,og trodde at det var noe jeg hadde sagt. Dette er også totalt fantasi ,da jeg aldri diskuterer sexlivet med noen på DPS. 

Meste partene som skrives i journal og epikrise er riktig, det skal de ha, men så kommer det plutselig inn noe som er totalt feil  En kan lure på hvordan sånn kan skje.  Jeg mistenker at de ikke journalfører til riktig tidspunkt,og dermed husker dårlig ,og blander sammen hva de forskjellige pasientene har sagt i løpetav arbeidsdagen. 

Alle burde lese sin journal innimellom og klage på feil, så det blir skjerpings på det som blir journalført.   Det er tross alt ikke greit at fastlegen eller andre i helsevesenet som leser journal ,eller epikrise, kan få  servert grove fei som i verste fall kan ha innvirkning på hvordan pasienten blir oppfattet av disse. 

Anonymkode: dd96f...bf6

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Egentlig burde det være lovpålagt å gjennomgå journal og epikrise med pasienten. 

I min siste epikrise står det at jeg har et godt forhold til min mormor som jeg ofte tilbringer tid sammen med. Hadde vært fint det ,men det stemmer ikke, mormor har vært død i over 20 år.Ingen farlig feil men allikevel..

Denne under , fritt etter behandlers fantasi er verre ,og har egentlig et større skade- potensial.

For i følge behandler hater jeg vist sex med min mann.   Dett må jeg ihvertfall få fjernet fra journal da det er feil ,og det hadde vært så trist vis han hadde lest det i journalen en gang i fremtiden ,og trodde at det var noe jeg hadde sagt. Dette er også totalt fantasi ,da jeg aldri diskuterer sexlivet med noen på DPS. 

Meste partene som skrives i journal og epikrise er riktig, det skal de ha, men så kommer det plutselig inn noe som er totalt feil  En kan lure på hvordan sånn kan skje.  Jeg mistenker at de ikke journalfører til riktig tidspunkt,og dermed husker dårlig ,og blander sammen hva de forskjellige pasientene har sagt i løpetav arbeidsdagen. 

Alle burde lese sin journal innimellom og klage på feil, så det blir skjerpings på det som blir journalført.   Det er tross alt ikke greit at fastlegen eller andre i helsevesenet som leser journal ,eller epikrise, kan få  servert grove fei som i verste fall kan ha innvirkning på hvordan pasienten blir oppfattet av disse. 

Anonymkode: dd96f...bf6

Ikke noe av dette hadde jeg hengt meg særlig opp i egentlig. Annet å kanskje si ifra hvis det passer seg sånn, men hadde ikke forlangt å få det rettet. Det jeg hadde gjort i forhold til det med sex med din mann, er å si det til mannen. At det står i epikrisen, men at det aldri er noe du har sagt. Så er det problemet løst. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...