Gå til innhold

Å ikke kjenne igjen folkens nærmiljøet

Anbefalte innlegg

Gjest Krøll47

Er ikke sikker men tror det har med depresjon å gjøre, at det forverres da, men hvordan er det for dere? Jeg klarer ikke kjenne igjen mennesker i nærmiljøet utenfor kontekst. Klarer ofte ikke skille dem fra hverandre innenfor kontekst heller. Skjedde senest i dag at en mor i klassen til barnet hilste på barnet og jeg først da innså hvem det var. Synes det er slitsomt. 

Fortsetter under...

Krøll47 skrev (Akkurat nå):

Er ikke sikker men tror det har med depresjon å gjøre, at det forverres da, men hvordan er det for dere? Jeg klarer ikke kjenne igjen mennesker i nærmiljøet utenfor kontekst. Klarer ofte ikke skille dem fra hverandre innenfor kontekst heller. Skjedde senest i dag at en mor i klassen til barnet hilste på barnet og jeg først da innså hvem det var. Synes det er slitsomt. 

Jeg har ikke opplevd det du beskriver.

Anonymkode: 93e22...fcf

Krøll47 skrev (9 timer siden):

Er det en slags uvirkelighetsfølelse / fremmedfølelse?

Jeg har der, kjenner igjen folk men føler meg helt frakobla og inni meg selv og sliter med å «forstå» ig være tilstede på en måte. Vet ikke hva det skyldes men håper set skyldes depresjon eller angst..?

Anonymkode: 3b2b9...29c

Annonse

Gjest Krøll47
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg har ikke opplevd det du beskriver.

Anonymkode: 93e22...fcf

Det hadde nok vært et mer kjent fenomen om det var slik for alle. 

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jepp, jeg kjenner knapt igjen naboene mine. 

Anonymkode: 950f2...b5d

Men går du i egne tanker eller kjenner du dem bare ikke igjen?

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Sånn har jeg det også, hva skyldes dette? 

Anonymkode: f862e...aad

Vet ikke, men tror det har noe med mental form å gjøre. Er generelt dårlig på ansikter og merker meg heller andre ting enn selve ansiktet for å huske folk, men er ganske sikker på at depresjon gjør det enda vanskeligere. Eventuelt kan det være at jeg føler mest på det når jeg har depresjon og kombinert sosial angst i tillegg. Kjennes som om alle vet hvem jeg er og jeg har null oversikt. 

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Er det en slags uvirkelighetsfølelse / fremmedfølelse?

Jeg har der, kjenner igjen folk men føler meg helt frakobla og inni meg selv og sliter med å «forstå» ig være tilstede på en måte. Vet ikke hva det skyldes men håper set skyldes depresjon eller angst..?

Anonymkode: 3b2b9...29c

Nei, men det har jeg også hatt, dvs. husker en gang det var en solid kombinasjon av begge. Levde mange uker i en boble og kjente ikke folk igjen fra den ene dagen til den neste. Men har ikke uvirkelighetsfølelse nå. Allikevel opplever jeg stadig at jeg burde ha hilst på noen. Sikkert mange ganger jeg ikke innser det også. Er det i kombinasjon med uvirkelighetsfølelse for deg? 

Glitter skrev (12 timer siden):

Jeg har noe ansiktsblindhet så jeg kan slite med sånt. Tror det er et symptom på asperger hos meg for det er sånn uansett om jeg er deprimert eller ikke. 

Okay. Det visste jeg ikke, men vet ikke noe særlig om asperger. Takk. 

Som sagt er jeg generelt dårlig på å kjenne folk igjen og må se dem jevnlig i lang tid før jeg kjenner dem igjen. Og da er det som regel ikke på ansiktet heller. Det oppleves flaut i alle fall å ikke kjenne folk igjen. Tror du andre oppfatter deg som arrogant mtp det? 

Krøll47 skrev (10 timer siden):

Okay. Det visste jeg ikke, men vet ikke noe særlig om asperger. Takk. 

Som sagt er jeg generelt dårlig på å kjenne folk igjen og må se dem jevnlig i lang tid før jeg kjenner dem igjen. Og da er det som regel ikke på ansiktet heller. Det oppleves flaut i alle fall å ikke kjenne folk igjen. Tror du andre oppfatter deg som arrogant mtp det? 

Vet ikke med arrogant, men har fått høre at jeg kan virke avvidende. Noe jeg egentlig ikke er. 

Krøll47 skrev (Akkurat nå):

Ja skjønner. Det mistenkes ofte som uvennlighet. Har du tross dette et passe antall venner i dine øyne? 

Nei har ikke så mye venner. Men til de jeg har er jeg veldig pratsom og i godt humør. Det bare er ikke så mange som har blitt ordentlig kjent med meg. 

Gjest Krøll47
Glitter skrev (2 minutter siden):

Nei har ikke så mye venner. Men til de jeg har er jeg veldig pratsom og i godt humør. Det bare er ikke så mange som har blitt ordentlig kjent med meg. 

De trenger ikke være så mange, så lenge de er gode :) Kanskje du blir kjent med noen flere på din vei ennå. 

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...