Gå til innhold

Synes du det er forskjell på behandlingen du får hos psykolog kontra psykiater?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg forstår hva du mener med spørsmålet ditt. Forskjellen for meg blir at psykiateren skriver ut resepter på medikamenter vi sammen finner ut at jeg kan prøve.

Anonymkode: e3732...b48

Jeg tenker at mine personlige erfaringer, som en enkelt pasient, har lite å si i en stor sammenheng. Om en ser stort på det, gjennomgår kliniske psykologer og psykologspesialister en svært lang og god utdannelse med praksis. Det samme gjør psykiatere, som har legeutdannelsen (og kanskje noen års erfaring før spesialisering) i bunnen.

Jeg har selv erfart både dyktige psykiatere og dyktige psykologer, og jeg har erfart mindre dyktige psykologer og psykiatere. Det jeg verdsetter med en terapeut, er at han eller hun kjenner til ulike verktøy som kan tas i bruk i terapien for at vi skal komme oss videre. En liten utviklet verktøykasse gjør at terapien stagnerer (i hvert fall er det min erfaring).

Jeg har også gått til et par psykiatriske sykepleiere som har vært ekstremt dyktige, så min erfaring er at den behandleren med flest år med teori, ikke nødvendigvis gir den beste behandlingen for akkurat deg, men terapi + interesse for faget + menneskekjenner kan gi et minst like godt resultat.

Jepp veldig forskjell. Jeg har behov for medisiner og ikke samtaleterapi. Derfor er det meningsløst å sitte en time med en psykolog som må kontakte en psykiater ved behov, fremfor å gå direkte til psykiater som kan fike problemene der og da 

Anonymkode: 288e2...750

Ja merker stor forskjell i kompetansenivå. Det er derfor jeg ikke ønsker psykologer lenger. Bruker enten psykiater eller coach. I jobbrelaterte situasjoner bruker jeg bedriftspsykolog. 

Trinity80 skrev (14 minutter siden):

Ja merker stor forskjell i kompetansenivå. Det er derfor jeg ikke ønsker psykologer lenger. Bruker enten psykiater eller coach. I jobbrelaterte situasjoner bruker jeg bedriftspsykolog. 

Man kan vel ikke bare velge slikt? Hvis man skal ha hjelp offentlig

Anonymkode: 1ddda...383

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Man kan vel ikke bare velge slikt? Hvis man skal ha hjelp offentlig

Det var først når på DPS og etter mange års terapi hos psykiatere jeg fikk velge - hadde gode nok argumenter. 

Trinity80 skrev (5 minutter siden):

Det var først når på DPS og etter mange års terapi hos psykiatere jeg fikk velge - hadde gode nok argumenter. 

Fint for deg😌 må vel slite i mange mange år til før man får den hjelpen man behøver da..

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fint for deg😌 må vel slite i mange mange år til før man får den hjelpen man behøver da..

Hva med hjelpen du får nå er det som ikke fungerer?

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Fins da mange gode psykologer. Jeg hadde samme psykolog i 5,5 år i akuttpsykiatrien og hun er veldig flink. 

Glitter skrev (14 minutter siden):

Fins da mange gode psykologer. Jeg hadde samme psykolog i 5,5 år i akuttpsykiatrien og hun er veldig flink. 

Det er kanskje cluet - akuttpsykiateri. Tror de må spiss-spesialere seg for å hjelpe alvorlige tilfeller. Det er mye man ikke får løst av å kun snakke. 

Glitter skrev (16 minutter siden):

Hvordan har man en behandler i akuttpsykiatri over så lang tid? Jeg var innom akutt en kort periode for innleggelse men overført til poliklinikk. Som forøvrig ikke hjelper. 

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Ikke nødvendigvis, hadde jeg visst det jeg vet nå den gangen hadde jeg ikke forsøk ulike samtaleterapi-former. Da hadde jeg sluppet å få flere år og mange runder. 

Husker blant annet at jeg var hos han som er president for psykologiforeningen nå. Han ba meg pent om å ikke manipulere psykologene sine. Min reaksjon burde da vært å gi en comeback med at om psykologer er så enkle å manipulere så er de feil yrke. Men den gangen sa jeg pent ok til alt. 

Annonse

Trinity80 skrev (8 minutter siden):

Det er kanskje cluet - akuttpsykiateri. Tror de må spiss-spesialere seg for å hjelpe alvorlige tilfeller. Det er mye man ikke får løst av å kun snakke. 

Ja det kan hende det. Hun var dessuten over gjennomsnittlig flink etter min erfaring. Men har hatt behandler på DPS sengepost også som var veldig flink. På poliklinikken har jeg derimot ikke møtt noen som var rett for meg. 

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvordan har man en behandler i akuttpsykiatri over så lang tid? Jeg var innom akutt en kort periode for innleggelse men overført til poliklinikk. Som forøvrig ikke hjelper. 

Jeg var veldig dårlig og hadde regelmessige innleggelser. Hadde samme behandler hele veien. 

Den beste behandlingen jeg har fått, fikk jeg av en psykiatrisk sykepleier som jobbet på en rusinstitusjon der jeg var innlagt i 6 mnd. Jeg var langt ute å kjøre, men gjennom våre samtaler fant jeg veien ut og har nå vært rusfri i 7 år. Dps derimot, sjokkerende dårlige greier. 

Anonymkode: c78af...98f

Ja merker stor forskjell. Psykologer jeg har gått til var lite lydhøre og hos en av de var mye av behandlingen å gå turer. Nå går jeg til psykiater og har fått mye bedre hjelp enn jeg fikk hos psykologer. En psykolog på DPS, en psykolog som var avtalespesialist og psykiater jeg går til nå er også avtalespesialist. Behandlingen jeg fikk hos DPS var helt ræva mens er hos avtalespesialisten er det mye bedre. I over 20 år gikk jeg ubehandlet med traumer før jeg fikk rett hjelp av psykiateren jeg går til nå. 

Everybody skrev (2 minutter siden):

Måtte finne ut av det meste selv på DPS med tanke på medisinering. Tok 5 år før jeg fikk riktige medisiner.

Oi, var det psykolog du gikk til da?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...