Gå til innhold

Jeg har ett problem og det er at jeg har ett ønske om å ta opp med behandler spørsmål om å sperre journalen for pårørende når jeg dør, men jeg er redd hun skal tenke jeg planlegger selvmord om jeg spør om det. Hvordan kan jeg unngå det?

Anbefalte innlegg

Jeg har ett problem og det er at jeg har ett ønske om å ta opp med behandler spørsmål om å sperre journalen for pårørende når jeg dør, men jeg er redd hun skal tenke jeg planlegger selvmord om jeg spør om det. Hvordan kan jeg unngå det?

Anonymkode: 58003...ea4

Fortsetter under...

psykedeliker skrev (1 minutt siden):

Hvilken rett har pårørende til å se din journal etter din død?

Femte ledd regulerer rett til journalinnsyn for nærmeste pårørende etter en pasients eller brukers død. Hovedregelen er at nærmeste pårørende har rett til innsyn, med mindre særlige grunner taler i mot dette. Hvem som er nærmeste pårørende er definert i lovens § 1-3 bokstav b. "Særlige grunner" kan være opplysninger pasienten eller brukeren har gitt uttrykk for at det ikke skal gis innsyn i for pårørende. Det kan også gjelde opplysninger det er grunn til å anta at pasienten hadde motsatt seg at nærmeste pårørende får kjennskap til om pasienten kunne uttrykt sin vilje. Bestemmelsen korresponderer med helsepersonelloven § 24 andre ledd.

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Femte ledd regulerer rett til journalinnsyn for nærmeste pårørende etter en pasients eller brukers død. Hovedregelen er at nærmeste pårørende har rett til innsyn, med mindre særlige grunner taler i mot dette. Hvem som er nærmeste pårørende er definert i lovens § 1-3 bokstav b. "Særlige grunner" kan være opplysninger pasienten eller brukeren har gitt uttrykk for at det ikke skal gis innsyn i for pårørende. Det kan også gjelde opplysninger det er grunn til å anta at pasienten hadde motsatt seg at nærmeste pårørende får kjennskap til om pasienten kunne uttrykt sin vilje. Bestemmelsen korresponderer med helsepersonelloven § 24 andre ledd.

Sitatet er hentet herfra: https://www.helsedirektoratet.no/rundskriv/pasient-og-brukerrettighetsloven-med-kommentarer/rett-til-journalinnsyn#paragraf-5-1-rett-til-innsyn-i-journal

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du kan ringe til resepsjonen bare så legger de det inn. 

Nettopp dette er grunnen til at jeg aldri har gått på dps, men valgte privat. Private vil aldri gi ut sånt

Anonymkode: bbe2a...8fa

Hm. Ja. Kanskje? De vil ikke gi beskjed videre til behandler da om at man har ringt og hva man har sagt da?

Har ikke private samme reglene som private da?

Annonse

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hm. Ja. Kanskje? De vil ikke gi beskjed videre til behandler da om at man har ringt og hva man har sagt da?

Har ikke private samme reglene som private da?

Nei sånt gjør pasienter hele tiden. Og folk dør ikke bare av selvmord, men man kan dø av mye annet også. Du kan dø av en bil imorgen. 

De fleste sier ikke til familie at de går til den og den psykolog så om det er privat er det umulig for dem å vite. 

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg spurte privat og offentlig behandler om dette. Begge trodde at jeg skulle ta livet mitt..

Anonymkode: cab2e...612

Oj. Sa/gjorde de noe spesielt da? Ble du innlagt?

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det er så ukomplisert at du bare forteller dem (behandler) grunnen.

Anonymkode: 7a5e1...31b

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Oj. Sa/gjorde de noe spesielt da? Ble du innlagt?

Jeg ble ikke innlagt den gang nei. Men hadde mange innleggelser før det. Grunnen til at jeg ville sperre journalene er at jeg var litt innpå sporet om å ta mitt eget liv, men det sa jeg ikke til behandlerne da..

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg ble ikke innlagt den gang nei. Men hadde mange innleggelser før det. Grunnen til at jeg ville sperre journalene er at jeg var litt innpå sporet om å ta mitt eget liv, men det sa jeg ikke til behandlerne da..

Ble du utspurt rundt det med selvmord eller spurte bare behandler en gang og du sa nei og det var greit? Det jeg er mest redd for er at det skal bli en stor sak og behandler skal spørre mye rundt det.

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det jeg er mest redd for er at det skal bli en stor sak og behandler skal spørre mye rundt det.

Det blir ingen større sak enn du gjør det til selv. Du har ingen plikt til å svare på alt det behandler spør deg om. Kommer temaet opp, kan du bare skifte samtaletema.

Annonse

psykedeliker skrev (5 minutter siden):

Det blir ingen større sak enn du gjør det til selv. Du har ingen plikt til å svare på alt det behandler spør deg om. Kommer temaet opp, kan du bare skifte samtaletema.

Hadde jeg gjort det hadde nok behandler bare blitt ennå mer bekymret og redd for meg? Tror du ikke?

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tja, jeg har hatt mange selvmordsforsøk før?

Da er jo saken en helt annen. Du synes ikke det var vesentlig informasjon å komme med i første innlegg?

Anonymkode: 7a5e1...31b

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Ble du utspurt rundt det med selvmord eller spurte bare behandler en gang og du sa nei og det var greit? Det jeg er mest redd for er at det skal bli en stor sak og behandler skal spørre mye rundt det.

Som sagt så kan du bare si ifra til resepsjonen. Men du ønsker kanskje at det skal bli en sak ut av det? 

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Tja, jeg har hatt mange selvmordsforsøk før?

Å ha hatt mange mislykkede elle halvhjertede selvmordsforsøk bak seg taler nok heller til din fordel at de ikke gjør noe sak ut av det. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...