Gå til innhold

Når traumet vedvarer

Anbefalte innlegg

Hei! Hvordan kan man klare å jobbe seg gjennom, regulere og forholde seg til at det som skaper problemene, følelsene, frykten er en nåværende situasjon som man ikke kommer ut av?  Altså hvordan forholde seg til og bli fungerende igjen med pågående/vedvarende traumatiske følelser?

Anonymkode: 2e758...496

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/477141-n%C3%A5r-traumet-vedvarer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor kan du ikke komme ut av din nåværende situasjon? Det bør være første prioritet og så kan man se på bearbeding etterpå.

Anonymkode: c6008...c56

Har ikke lyst å fortelle så mye, men i hovedsak så er jeg syk, og alene og den situasjonen med å være i det har gitt meg en traumatisk reaksjon. Og dette kommer jeg meg ikke ut av. Har ikke noe sted å være. I tillegg er det noen traumatiske følelser/opplevelser ift pårørendeproblematikk som ikke er helt avklart, og heller ikke noe jeg kommer meg bort fra.

handler altså ikke om å leve i et skadelig forhold eller sånt. Det er noe som også har oppstått i den situasjonen jeg er i nå. At hele sykdomssituasjonen kombinert med noe vondt jeg ikke har bearbeida og fått helt klarhet i som skaper mye vonde og vanskelige følelser, som kommer ut i voldsom engstelse, symptomer på traumer og depresjon. Og alt dette forsterker seg selv, på en måte. Så trenger noen råd for hvordan man kan bearbeide det man står i mens man står i det..om det gir mening?

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Har ikke lyst å fortelle så mye, men i hovedsak så er jeg syk, og alene og den situasjonen med å være i det har gitt meg en traumatisk reaksjon. Og dette kommer jeg meg ikke ut av. Har ikke noe sted å være. I tillegg er det noen traumatiske følelser/opplevelser ift pårørendeproblematikk som ikke er helt avklart, og heller ikke noe jeg kommer meg bort fra.

handler altså ikke om å leve i et skadelig forhold eller sånt. Det er noe som også har oppstått i den situasjonen jeg er i nå. At hele sykdomssituasjonen kombinert med noe vondt jeg ikke har bearbeida og fått helt klarhet i som skaper mye vonde og vanskelige følelser, som kommer ut i voldsom engstelse, symptomer på traumer og depresjon. Og alt dette forsterker seg selv, på en måte. Så trenger noen råd for hvordan man kan bearbeide det man står i mens man står i det..om det gir mening?

Jeg forstår deg ikke helt, har du opplevd et traume eller er det dine reaksjoner som oppleves traumatiske?

Anonymkode: 42d3f...0af

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg forstår deg ikke helt, har du opplevd et traume eller er det dine reaksjoner som oppleves traumatiske?

Begge deler, jeg har opplevd at noe har skjedd med en nær familiemedlem av meg, for noen år siden, som er traumatisk, og det er noe jeg ikke har bearbeida eller funnet helt ut av. Og nå det siste året har jeg blitt syk og det har vært traumatisk for meg å stå i dette og jeg er fanget i dette nå pga jeg er syk og dermed får jeg traumatiske reaksjoner på det hele. Så det er en blanding av flere ting. 
poenget er uansett det samme-jeg kommer meg ikke unna denne situasjonen som opprettholder det traumatiske i det hele- så hvordan lande i det og da komme seg mentalt videre 

Annonse

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Og nå det siste året har jeg blitt syk og det har vært traumatisk for meg å stå i dette og jeg er fanget i dette nå pga jeg er syk og dermed får jeg traumatiske reaksjoner på det hele. Så det er en blanding av flere ting. 

Hva er årsaken til at du ble syk? Har du vært syk før? Hva slags syk snakker du om, hvilke diagnoser?

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva er årsaken til at du ble syk? Har du vært syk før? Hva slags syk snakker du om, hvilke diagnoser?

Jeg skrev at jeg ikke har lyst å fortelle alle detaljene og det er heller ikke relevant for spørsmålet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...