Gå til innhold

Kan pårørende ringe inn bekymring til dps?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tar de det på alvor da? Angående å eventuelt få innleggelse?

Anonymkode: 9b3da...10a

Den må jo tas på alvor? Det er nok legen som avgjør om det er grunnlag for innleggelse og vakthavende på psyk som "bestemmer" hvordan det blir. Trenger du innleggelse?

Anonymkode: 8ac2b...0f8

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Den må jo tas på alvor? Det er nok legen som avgjør om det er grunnlag for innleggelse og vakthavende på psyk som "bestemmer" hvordan det blir. Trenger du innleggelse?

Ja jeg føler det. Har prøvd på egenhånd med dps uten hell foreløpig men fastlehen min mener jeg bør det. Og har snakka med noen rundt meg som er villig til å ringe inn bekymring  

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja jeg føler det. Har prøvd på egenhånd med dps uten hell foreløpig men fastlehen min mener jeg bør det. Og har snakka med noen rundt meg som er villig til å ringe inn bekymring  

Hva er problemstillingen din? Så du har behandler på dps ?

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei. Jeg trenger ikke utdype mer. Bare lurte på om pårørende kunne melde bekymring på den måten 

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du vil legges inn og behandle på dps er ikke enig? La det ligge. Du virker bare umoden om du presser på noe vedkommende allerede har gitt sin mening om. Mener hen du skal legges inn sier hen det. Fastlege er ikke like kompetent som spesialist. Å få noen til å ringe for deg virker gjennomskuelig og du ser enda teitere ut og de vil legge deg enda mindre inn

Anonymkode: 3ba5d...c69

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du vil legges inn og behandle på dps er ikke enig? La det ligge. Du virker bare umoden om du presser på noe vedkommende allerede har gitt sin mening om. Mener hen du skal legges inn sier hen det. Fastlege er ikke like kompetent som spesialist. Å få noen til å ringe for deg virker gjennomskuelig og du ser enda teitere ut og de vil legge deg enda mindre inn

Anonymkode: 3ba5d...c69

Fastlegen kan i mange tilfeller vite mye om pasienten sin ja. Det er ulike tilfeller. 
Er ikke i gang med behandling på dps nei 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tar de det på alvor da? Angående å eventuelt få innleggelse?

De som behandler søknader om innleggelser, tar mest på alvor gode søknader fra fastleger eller annet helsepersonell som kjenner pasienten godt. Er det søkt innleggelse som du har fått formelt avslag på? I så fall kan avslaget enten påklages eller det kan søkes på nytt. Så sant du ikke er psykotisk, så hjelper det lite om familie eller venner begynner å ringe dps. 

frosken skrev (1 time siden):

De som behandler søknader om innleggelser, tar mest på alvor gode søknader fra fastleger eller annet helsepersonell som kjenner pasienten godt. Er det søkt innleggelse som du har fått formelt avslag på? I så fall kan avslaget enten påklages eller det kan søkes på nytt. Så sant du ikke er psykotisk, så hjelper det lite om familie eller venner begynner å ringe dps. 

Nei har ikke det. 
Ja får håpe fastlegen får gjennomslag. 💛

AnonymBruker
frosken skrev (18 timer siden):

Hvorfor hjelper det ikke om de rundt varsler en bekymring? De ser jo og vet mye om tilstanden til den berørte. 

AnonymBruker
frosken skrev (På 31.12.2023 den 13.09):

Tar de virkelig henvendelser fra fastlege som kjenner pasienten og situasjonen godt på alvor?

Annonse

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Tar de virkelig henvendelser fra fastlege som kjenner pasienten og situasjonen godt på alvor?

Ja, det er sånn helsetjenestene er bygd opp. Det er primærhelsetjenesten - dvs. fastlegen - som skal være inngangen til helsevesenet. Det fastlegen ikke kan løse selv, skal han sørge for at spesialisthelsetjenestene tar seg av.  Det er som når noen blir akutt syke og trenger behandling på sykehus. Man kan ikke i utgangspunktet reise rett til sykehuset og si man vil bli innlagt, man må først snakke med noen i primærhelsetjenesten (fastlege/legevakt mm) som så gjør en vurdering og henviser videre.  Spesialisthelsetjenesten er forpliktet til å ta henvendelser fra fastleger på dypeste alvor. 

AnonymBruker
frosken skrev (12 minutter siden):

Ja, det er sånn helsetjenestene er bygd opp. Det er primærhelsetjenesten - dvs. fastlegen - som skal være inngangen til helsevesenet. Det fastlegen ikke kan løse selv, skal han sørge for at spesialisthelsetjenestene tar seg av.  Det er som når noen blir akutt syke og trenger behandling på sykehus. Man kan ikke i utgangspunktet reise rett til sykehuset og si man vil bli innlagt, man må først snakke med noen i primærhelsetjenesten (fastlege/legevakt mm) som så gjør en vurdering og henviser videre.  Spesialisthelsetjenesten er forpliktet til å ta henvendelser fra fastleger på dypeste alvor. 

Selv om man har kommet innafor spesialisthelsetjenesten også?  I tilfeller der de ikke enda kjenner situasjonen godt nok og fastlegen gjør det?

AnonymBruker
kupton skrev (1 minutt siden):

Ja, spesialisthelsetjenesten tar på alvor de innspill som kommer fra fastlegen.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor det det kommer stadig nye variasjoner av det samme spørsmålet.

Er bare denne tråden? 

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Selv om man har kommet innafor spesialisthelsetjenesten også?  I tilfeller der de ikke enda kjenner situasjonen godt nok og fastlegen gjør det?

Dersom du allerede har en behandler i spesialisthelsetjenesten, så vil det være enklest om du selv oppdaterer vedkommende på den informasjonen du tenker mangler. Og om det er snakk om en innleggelse, vil det være naturlig at den behandleren du allerede har vurderer dette.  Men det er heller ikke uvanlig at fastleger kontakter spesialisthelsetjenesten på vegne av pasienter og ber om råd/gir spesifikk informasjon osv. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...