Gå til innhold

Kan pårørende ringe inn bekymring til dps?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
kupton skrev (7 minutter siden):

Nei, det har vært en rekke tråder hvor det aldri tar slutt. Har vært fristet til å ta en jeg tok for noen år siden, men som falt i dårlig jord.

Og hva var det da?

Anonymkode: 72ae4...32b

Fortsetter under...

AnonymBruker
frosken skrev (4 minutter siden):

Dersom du allerede har en behandler i spesialisthelsetjenesten, så vil det være enklest om du selv oppdaterer vedkommende på den informasjonen du tenker mangler. Og om det er snakk om en innleggelse, vil det være naturlig at den behandleren du allerede har vurderer dette.  Men det er heller ikke uvanlig at fastleger kontakter spesialisthelsetjenesten på vegne av pasienter og ber om råd/gir spesifikk informasjon osv. 

Ja skjønner. Grunnen til at jeg spurte var jo at jeg nettopp er kommet inn i spesialthelsetjenesten og fastlegen kjenner mye mer inngående til situasjonen og meg- så behandler der har ikke samme grunnlag til å vurdere. Og at da må fastlegen på banen.

Anonymkode: 9b3da...10a

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja skjønner. Grunnen til at jeg spurte var jo at jeg nettopp er kommet inn i spesialthelsetjenesten og fastlegen kjenner mye mer inngående til situasjonen og meg- så behandler der har ikke samme grunnlag til å vurdere. Og at da må fastlegen på banen.

Men du kjenner vel også til din situasjon og kan fortelle om den til behandler?

AnonymBruker
kupton skrev (8 minutter siden):

Men du kjenner vel også til din situasjon og kan fortelle om den til behandler?

Absolutt. Men som nevnt tidligere så trenger man kanskje en lege som kjenner situasjonen som kan tale ens sak når man ikke helt klarer eller makter det selv 

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Foreslår at du snakker med både fastlege og behandler i spesialisthelsetjenesten om dette:-)

Stikkelsbær

Det er nok ikke enkelt å få hjelp uten at fastlegen er involvert. Jeg har en slektning som er veldig syk, men hen vil ikke gå til lege. Når vi har varslet lege/dps får vi kun beskjed om at ingen ting kan gjøres når hen selv ikke vil og ikke utagerer. Så nå venter vi vel i grunnen på at hen går av sted i skogen og blir borte for oss.

Endret av Stikkelsbær

Annonse

psykedeliker
kupton skrev (1 time siden):

Ja, spesialisthelsetjenesten tar på alvor de innspill som kommer fra fastlegen.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor det det kommer stadig nye variasjoner av det samme spørsmålet.

I tilfelle du ikke er klar over det: veldig mange får avslag med henvisning til prioriteringsforskriften. Og min erfaring er ihvertfall at spesialisthelsetjenestene virker å ha problemer med å forholde seg til fakta - som f.eks. når det senere viser seg at grunnlaget for spesifikke diagnoser aldri har vært tilstede. Da er det en helt rasjonell tanke å f.eks. stille spørsmål om hvor spesialisthelsetjenestenes lojalitet egentlig ligger - er det hos helsevesenets samfunnsoppgave eller hos helseforetakenes budsjetter? Det kan også synes som om det er en overvekt av følelsesmennesker som arbeider i helsevesenet, og at de vegrer seg for å sette hardt mot hardt ovenfor styresmaktene slik faktamennesker ikke har noen som helst problemer med.

Gjest Krøll47
kupton skrev (4 timer siden):

Ja, spesialisthelsetjenesten tar på alvor de innspill som kommer fra fastlegen.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor det det kommer stadig nye variasjoner av det samme spørsmålet.

Synes det meste innholdet her inne går på repeat jeg. Har bare vært her noen måneder i denne omgang og synes jeg har sett alt allerede. At dere som har vært her i årevis fortsatt har noe å diskutere er meg et mysterium. 

Og hvilken linje var det du dro da? Jeg var ikke her og har misset den episoden 🤔😝

Endret av Krøll47
Trinity80
Krøll47 skrev (1 time siden):

Synes det meste innholdet her inne går på repeat jeg. Har bare vært her noen måneder i denne omgang og synes jeg har sett alt allerede. At dere som har vært her i årevis fortsatt har noe å diskutere er meg et mysterium. 

Og hvilken linje var det du dro da? Jeg var ikke her og har misset den episoden 🤔😝

Jeg har vært borti noen som sa i mot meg i en tråd, og som svarte seg selv bekreftende som Anonym 😆😆 Vedkommende visste vel ikke om Anonymkoden i tråder haha. 

Når man spør så er det jo ‘aldri de som har spurt tidligere’. Digital demens er da min mistanke 😁 

Endret av Trinity80
Trinity80 skrev (17 minutter siden):

Jeg har vært borti noen som sa i mot meg i en tråd, og som svarte seg selv bekreftende som Anonym 😆😆 Vedkommende visste vel ikke om Anonymkoden i tråder haha. 

Når man spør så er det jo ‘aldri de som har spurt tidligere’. Digital demens er da min mistanke 😁 

Hehe nei det der har jeg og sett. Det er alltid første gang de spør. 😅

Krøll47 skrev (2 timer siden):

Vi som har vært her en stund, vet at det er noen tema som diskuteres om og om igjen i en periode. Så kommer det en periode med noe annet.

Krøll47 skrev (2 timer siden):

Og hvilken linje var det du dro da?

Warum, warum ist die Banane krum?

AnonymBruker

Vi som har vært her en stund, vet at det er noen tema som diskuteres om og om igjen i en periode. Så kommer det en periode med noe annet.

Warum, warum ist die Banane krum?

Dere er jo med på å vedlikeholde det når dere svarer, så slutt å klag på bananen din!

Anonymkode: b307e...4de

Annonse

AnonymBruker

Tror du ikke det er gjentagelser i heletjenesten også i RL? Har du hørt en fastlege kunngjøre at nå vil jeg ikke ha flere pasienter med smerter eller kols?

Nei, og det bør ikke kunngjøres på DOL heller.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Dere er jo med på å vedlikeholde det når dere svarer, så slutt å klag på bananen din!

Syns det er fint å få svar/ jeg er ganske ny her så kunne jo ikke vite at ting har blitt spurt om før. For meg er det nytt og trenger jo genuint svar om spør om noe☺️

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Syns det er fint å få svar/ jeg er ganske ny her så kunne jo ikke vite at ting har blitt spurt om før. For meg er det nytt og trenger jo genuint svar om spør om noe☺️

Nettopp!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...