Gå til innhold

Hvordan jobber man med traumer?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

Traume er et veldig vidt begrep. Så det kommer veldig an på hva du har for noe tror jeg. Et engangstraume er noe ganske annet enn en traumatisert oppvekst.

Jeg har hatt stort utbytte av å trene opp evnen til containment eller det å være med det smertefulle på et nivå som er håndterbart i forbindelse med eksponering. Slik har jeg hatt mye fremgang. For å bli god på dette må du trene opp evnen til oppmerksomt nærvær, ha god tilgang til et "trygt rom" inne i deg selv så å si og ha forståelse for hva som er for mye og hva som er passe i forbindelse med å være i kontakt med traumesensititvt materiale.

Anonymkode: 5a06d...c83

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Traume er et veldig vidt begrep. Så det kommer veldig an på hva du har for noe tror jeg. Et engangstraume er noe ganske annet enn en traumatisert oppvekst.

Jeg har hatt stort utbytte av å trene opp evnen til containment eller det å være med det smertefulle på et nivå som er håndterbart i forbindelse med eksponering. Slik har jeg hatt mye fremgang. For å bli god på dette må du trene opp evnen til oppmerksomt nærvær, ha god tilgang til et "trygt rom" inne i deg selv så å si og ha forståelse for hva som er for mye og hva som er passe i forbindelse med å være i kontakt med traumesensititvt materiale.

Hvordan kan man bygge opp det trygge rommet inni seg?

Anonymkode: 7e2ab...dd3

AnonymBruker

Nå det er ikke det enkleste å svare på. For meg gjorde jeg det ved å legge merke til når jeg kjente meg trygg og hvordan det føltes inni meg. Så øvde jeg meg på å sitte med den følelsen og dykke inn i den. Ta med pusteøvelser, egenomsorg og avspenningsøvelser så har jeg blitt ganske god på å ha denne med meg overalt hvor jeg går.

Så når jeg blir aktivert/lettere trigget så har jeg på den ene siden triggerfølelsen, men samtidig et trygt rom i meg som jeg forsøker å kjenne etter. Over tid har det ført til at jeg kjenner mindre til traumefølelsen og mer til det gode.

Hvis du er på leit etter terapier som praktiserer dette så kan du nok finne mye bra ved å se etter en NARM eller SE-terapeut

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...