Gå til innhold

Utmattelse og psykisk reaksjon på det

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Inspirert av en annen tråd her i dag om aktivisering for å bli bedre av depresjon og annet. Jeg har fått en utmattelse- hvorpå denne situasjonen med alt det innebærer av symptomer og dårlig fungering, samt angst (som er en del av symptombildet ifb utmattelse), og når man da blir verre av aktivisering og alt som vanligvis er bra mtp psykisk helse, så har det for min del blitt en panisk depresjon på toppen.

Er det noen andre her som har lignende erfaringer, eller blir det feil forum kanskje? Jeg har havnet i psykiatrien pga det, fordi jeg virkelig behøver hjelp, samtidig som jeg føler man havner litt mellom to stoler.

Lurer veldig på om noen vet om kunnskapen om dette i psykiatrien og om det er noe håp for en helhetlig forståelse og tilnæring?

Anonymkode: bad0c...04d

Fortsetter under...

AnonymBruker

Aktivering kan være å gå på do når man trenger.

Mange av oss har hvilt når vi er deprimerte og depresjon går over.

Man er overbelastet og trenger hvile. Og nei, hvile betyr ikke ligge i sengen 24/7, men betyr ikke aktiviteter som gå tur in15 min osv. Aktivitet kan være aktivere hjernen litt, klarer du å lese? Lage mat kan være en aktivitet. 

Spør man forskjellige behandlere får man forskjellige meninger. Min behandler fortalte meg hva hun mente om min tilstand, hvile var det viktigeste, når man  fikk hvilt var det lettere å komme i gang. Og hvile var fasiten. 

Anonymkode: 059f9...83f

psykedeliker

Når man blir utmattet skjer det av en grunn.

Vet du hva grunnen er, ta det opp med behandler og sørg for at det blir skrevet inn i journalen. Ved senere diskusjoner viser du til det som står i journalen slik at du slipper å forklare det hele på nytt.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Aktivering kan være å gå på do når man trenger.

Mange av oss har hvilt når vi er deprimerte og depresjon går over.

Man er overbelastet og trenger hvile. Og nei, hvile betyr ikke ligge i sengen 24/7, men betyr ikke aktiviteter som gå tur in15 min osv. Aktivitet kan være aktivere hjernen litt, klarer du å lese? Lage mat kan være en aktivitet. 

Spør man forskjellige behandlere får man forskjellige meninger. Min behandler fortalte meg hva hun mente om min tilstand, hvile var det viktigeste, når man  fikk hvilt var det lettere å komme i gang. Og hvile var fasiten. 

Ja skjønner. Men tenker på hvordan man kan klare å komme ut av depresjonen når det er slik

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Ja skjønner. Men tenker på hvordan man kan klare å komme ut av depresjonen når det er slik

Det går over i de aller fleste tilfeller. Man orker litt og litt mer, også blir man bedre og bedre. Der helt uten å true seg voldsomt mye til ting én ikke orker. 

Men grunnen til utmattelse bør man finne ut av  å fikse, ellers blir det nok en ond spiral.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det går over i de aller fleste tilfeller. Man orker litt og litt mer, også blir man bedre og bedre. Der helt uten å true seg voldsomt mye til ting én ikke orker. 

Men grunnen til utmattelse bør man finne ut av  å fikse, ellers blir det nok en ond spiral.

Med meg har det blitt litt motsatt. 
Har du opplevd dette?

Annonse

AnonymBruker

Jeg tenker en del på kunnskapen om dette i psykiatrien. Mange av symptomene man har på utmattelse og stress kan jo også forekomme ved depresjon eller angst samtidig som at angst og depresjon er symptomer på utmattelse og stress.

Hva da hvis man må ha medisin for å håndtere situasjonen som er ganske uholdbar. Kan du noe om dette @kupton

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...