Gå til innhold

@kupton. Hva skiller en alvorlig fra en svært alvorlig depresjon?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker
Everybody skrev (6 minutter siden):

Jeg gikk mange år med alvorlig depresjon. Manglende næringsinntak, psykotiske forestillinger, høy suicidalfare. Grunnen til at jeg la på meg var fordi jeg fikk masse seroquel.

Var det ingen behandling som hjalp deg? Var du innlagt?

Anonymkode: 795c9...0b2

Everybody
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Var det ingen behandling som hjalp deg? Var du innlagt?

Jeg fikk ikke antidepressiva før etter 5 år. Jeg visste jo ikke at jeg var alvorlig deprimert en gang. Men jeg var jo innlagt og i psykiatrien så det tenker jeg behandlerne skulle merket. Klarte jo ikke føre en samtale en gang.

AnonymBruker

Glad jeg ikke er deprimert lenger. Men jeg savner evnen til å ikke behøve mat da det var slik. Var det da del av depresjonen eller kaller man det spiseforstyrrelser selv om det bare skjer i forbindelse med depresjon? Og skal alle tre kriteriene som nevnes her være til stede for å kalle det svært alvorlig? Visste ikke at det fantes som begrep engang. 

Anonymkode: dcec9...563

Annonse

Everybody

Trodde jeg liksom skulle få hjelp med det jeg slet med, men det måtte jo ta mange år i psykiatrien før rett hjelp var på plass. De ga meg schizofreni diagnose og medisiner som ikke fungerte. Er SNRI som har hatt best effekt på meg.

AnonymBruker
Everybody skrev (2 minutter siden):

Jeg fikk ikke antidepressiva før etter 5 år. Jeg visste jo ikke at jeg var alvorlig deprimert en gang. Men jeg var jo innlagt og i psykiatrien så det tenker jeg behandlerne skulle merket. Klarte jo ikke føre en samtale en gang.

Har du spurt etter begrunnelse på hvorfor du ikke ble medisinert etter så lang tids sykdom? Er du frisk nå?

Everybody
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har du spurt etter begrunnelse på hvorfor du ikke ble medisinert etter så lang tids sykdom? Er du frisk nå?

Jeg er vel ikke helt frisk men jeg har optimal medisinering som fungerer. Har blitt mye bedre.

Annonse

Trinity80
kupton skrev (Akkurat nå):

Kanskje det sier noe om den diagnostiske kvaliteten på stedet. @Everybody har ikke akkurat vært heldig med behandlingssted.

Forstår, takk for svar.

Ja, har skjønt dette. Man bør være heldig med behandler og behandlingssted. Urettferdig, men livet er heldigvis ikke rettferdig alltid. 

Everybody skrev (10 timer siden):

Vet ikke sykepleiere det? At det er SSRI og SNRI som er behandlingen mot angst og alvorlig depresjon? Det virker ikke slik.

På sykepleierstudiet lærer en ikke spesielt mye om hvilken medisinering en pasient skal ha til psykiske lidelser. Mulig det er mer fokus på det på videreutdanningen for psykisk helse, men i all hovedsak så er jo medisinering en legeoppgave. Det betyr ikke at det ikke er en fordel om en sykepleier fordyper seg litt på egenhånd. En sykepleier som har jobbet en stund i psykiatrien vil jo ha lært om medisiner da den skal vite hva en gir ut til pasienten. 

Everybody
Glitter skrev (12 timer siden):

På sykepleierstudiet lærer en ikke spesielt mye om hvilken medisinering en pasient skal ha til psykiske lidelser. Mulig det er mer fokus på det på videreutdanningen for psykisk helse, men i all hovedsak så er jo medisinering en legeoppgave. Det betyr ikke at det ikke er en fordel om en sykepleier fordyper seg litt på egenhånd. En sykepleier som har jobbet en stund i psykiatrien vil jo ha lært om medisiner da den skal vite hva en gir ut til pasienten. 

Man lærer ikke det? Hvorfor ikke? Er jo sykepleiere som omgås pasienten mest.

Trinity80
Everybody skrev (12 minutter siden):

Da er man jo utdannet lege? Det er bokstavelig forskjellen på sykepleier- og legeutdanningen selv om sykepleiere lærer dosering osv. 

Dette kan @Glitter mye mer om. 

Everybody skrev (10 timer siden):

Nei. Vi lærer om medisiner på et generelt nivå, hvordan finne riktig dose/mengde ut ifra ordinering, hvordan medisiner skal tas, litt om halveringstid og slike ting, men læren om de spesifikke medisinene i psykiatrien lærer vi ikke mye av. Det meste blir plukket opp i praksisen som kun er på 8 uker. Ut av hva en nyutdannet sykepleier kan om psykofarmaka. 

Endret av Glitter

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...