Gå til innhold

Å bli alt for investert og bry seg for mye om fremmede på tiktok

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

For 1 års tid siden begynte jeg å få opp en jente på fyp på tiktok med psykiske problemer og jeg merker nå jeg begynner å bli alt for investert i denne jenten og bekymrer meg for hvordan det går med henne. Hun poster relativt regelmessig, og sist hun postet var på julaften så jeg har begynt å bekymre meg for at hun kanskje har tatt livet sitt? Der er selvfølgelig ingen måte for meg å finne ut av dette på, men det har fått meg til å begynne å tenke at kanskje jeg bare burde blokke henne og ikke søke henne opp noe mer? Hva tenker dere er det beste å gjøre her?

Anonymkode: 60fbb...9c7

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Blokker og ikke følg slike personer som poster overdoser, sonder og annet fra sykehussenger. Men følger du kun 1 sånn person eller følger du flere? 

Anonymkode: af6b7...fd4

Jeg følger noen få, men har av en eller annen grunn begynt å bry meg litt ekstra om denne jenten/kvinnen som jeg nevner. Hun har aldri postet noe overdose direkte så vidt jeg har fått med meg, det "verste" hun har postet er bilder fra sykehusseng med EKG. Personlig blir jeg ikke trigget av det.

Annonse

AnonymBruker
psykedeliker skrev (14 minutter siden):

Slutt å bruke sosiale medier og kom deg ut i den virkelige verden.

Jeg føler egentlig ikke at jeg bruker for mye tid på sosiale medier, men ellers ett godt tips.

psykedeliker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg føler egentlig ikke at jeg bruker for mye tid på sosiale medier

Ayn Rand skrev noe om at følelser ikke kan være en kilde til sikker informasjon, utover at de finnes. Så her har du kanskje noe å jobbe med?

AnonymBruker
psykedeliker skrev (23 minutter siden):

Ayn Rand skrev noe om at følelser ikke kan være en kilde til sikker informasjon, utover at de finnes. Så her har du kanskje noe å jobbe med?

Tja, kanskje?

AnonymBruker
psykedeliker skrev (11 minutter siden):

Du vet ikke før du har prøvd. Hva er dine rasjonelle grunner for å la følelser ta så stor plass i livet ditt?

Godt spørsmål som jeg dessverre ikke har noe godt svar på. Kan komme tilbake til deg senere når jeg har fått tenkt litt på det?

Annonse

Eva Sofie
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

For 1 års tid siden begynte jeg å få opp en jente på fyp på tiktok med psykiske problemer og jeg merker nå jeg begynner å bli alt for investert i denne jenten og bekymrer meg for hvordan det går med henne. Hun poster relativt regelmessig, og sist hun postet var på julaften så jeg har begynt å bekymre meg for at hun kanskje har tatt livet sitt? Der er selvfølgelig ingen måte for meg å finne ut av dette på, men det har fått meg til å begynne å tenke at kanskje jeg bare burde blokke henne og ikke søke henne opp noe mer? Hva tenker dere er det beste å gjøre her?

Hvorfor tror du hun poster de inleggene hun gjør på Tiktok (basert på innholdet)? Er det for å spre egen erfaring eller for selv å vise andre sin egen lidelse/smerte?

Om det er det siste, er mitt råd helt klart å ikke følge/blokkere henne.

Men jeg ville også ha tatt en runde med meg selv - hvordan påvirkes jeg av sosiale medier? Hvor mye vil jeg at ukjentes liv skal innvirke på mitt liv? Er det mest helsefremmende for meg om jeg begrenser denne typen innhold - eller hva positivt får jeg ut av det? Hva vil jeg savne om jeg blokkerer henne? Vil hun merke noe til at du blokkerer henne?

Jeg tenker at det er hennes ansvar at hun legger ut videoer på nettet om egen psykisk helse. Da bør det egentlig være hennes ansvar å ikke bekymre sine følgere med hva hun velger å dele av innhold.

Du kan egentlig ikke gjøre annet enn å ivareta deg selv så best du kan i denne situasjonen.

AnonymBruker
Eva Sofie skrev (På 4.1.2024 den 8.42):

Hvorfor tror du hun poster de inleggene hun gjør på Tiktok (basert på innholdet)? Er det for å spre egen erfaring eller for selv å vise andre sin egen lidelse/smerte?

Om det er det siste, er mitt råd helt klart å ikke følge/blokkere henne.

Men jeg ville også ha tatt en runde med meg selv - hvordan påvirkes jeg av sosiale medier? Hvor mye vil jeg at ukjentes liv skal innvirke på mitt liv? Er det mest helsefremmende for meg om jeg begrenser denne typen innhold - eller hva positivt får jeg ut av det? Hva vil jeg savne om jeg blokkerer henne? Vil hun merke noe til at du blokkerer henne?

Jeg tenker at det er hennes ansvar at hun legger ut videoer på nettet om egen psykisk helse. Da bør det egentlig være hennes ansvar å ikke bekymre sine følgere med hva hun velger å dele av innhold.

Du kan egentlig ikke gjøre annet enn å ivareta deg selv så best du kan i denne situasjonen.

Helt helt ærlig så tror jeg kanskje det er en mellomting mellom de to? I alle fall om jeg skulle trekke egne konklusjoner basert på det hun poster. Gode spørsmål du stiller der. Jeg kan definitivt påvirkes negativt av sosiale medier, i alle fall mtp når jeg følger slike som henne. Hun merker nok ikke at jeg blokkerer henne ettersom hun ikke følger meg eller vet hvem jeg heller, og jeg heller aldri har postet noe.

psykedeliker
Eva Sofie skrev (På 4.1.2024 den 8.42):

Hvorfor spekulere i andres motiver i utgangspunktet?

Eva Sofie
psykedeliker skrev (18 timer siden):

Hvorfor spekulere i andres motiver i utgangspunktet?

Det var mer tenkt som retrospektive spørsmål til TS som hjelp til å vurdere om h*n vil fortsette å følge henne eller ikke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...