Gå til innhold

Setter pris på alle tips til ting jeg kan fylle dagene mine med fremover

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er litt usikker på hvor denne tråden passer best inn å poste, men jeg prøver meg her. 

Jeg sliter en del psykisk noe som har ført til at livet mitt har lite innhold. Jeg jobber to dager i uken noen få timer, ellers går dagene med på behandling og å se på serier og surfe på internettet. Per i dag har jeg pause fra behandling ettersom vi fant ut at det kunne være til det beste for meg. Det betyr 4 dager mindre med innhold for meg (jeg hadde behandling på poliklinikken 1 dag i uka og kommunen 3 dager). Og jeg merker at jeg sliter litt med å fylle alle disse dagene som nå har fått mye dødtid. 

Så jeg ønsker gjerne derfor råd og forslag til ting jeg kan fylle dagene mine med fremover? 

Skriver ned ett par ting jeg har tenkt selv under her:

• Lese ut bøker jeg har lånt på biblioteket som må leveres inn om ikke så lenge
  • Dra på biblioteket for å se på bøker og for å skrive (hva som helst, dagbok, dikt...)
  • Kjøpe en kaffe på kafe og sitte der litt, finne noe å gjøre for at det ikke skal føles så rart som å f.eks lese i en bok, se på serie på pc, skrive i notatbok
  • Gå en tur rundt i nabolaget, ta buss til ett sted det er lenge siden jeg har gått tur sist, gå tur til utkikkspunktet over byen
  • Finne en ny middagsrett jeg kan forsøke meg på å lage
  • Tørke støv av fotokameraet mitt og dra ut og ta noen bilder

Anonymkode: 31352...a7a

Fortsetter under...

Gjest Vendi
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Jeg er litt usikker på hvor denne tråden passer best inn å poste, men jeg prøver meg her. 

Jeg sliter en del psykisk noe som har ført til at livet mitt har lite innhold. Jeg jobber to dager i uken noen få timer, ellers går dagene med på behandling og å se på serier og surfe på internettet. Per i dag har jeg pause fra behandling ettersom vi fant ut at det kunne være til det beste for meg. Det betyr 4 dager mindre med innhold for meg (jeg hadde behandling på poliklinikken 1 dag i uka og kommunen 3 dager). Og jeg merker at jeg sliter litt med å fylle alle disse dagene som nå har fått mye dødtid. 

Så jeg ønsker gjerne derfor råd og forslag til ting jeg kan fylle dagene mine med fremover? 

Skriver ned ett par ting jeg har tenkt selv under her:

• Lese ut bøker jeg har lånt på biblioteket som må leveres inn om ikke så lenge
  • Dra på biblioteket for å se på bøker og for å skrive (hva som helst, dagbok, dikt...)
  • Kjøpe en kaffe på kafe og sitte der litt, finne noe å gjøre for at det ikke skal føles så rart som å f.eks lese i en bok, se på serie på pc, skrive i notatbok
  • Gå en tur rundt i nabolaget, ta buss til ett sted det er lenge siden jeg har gått tur sist, gå tur til utkikkspunktet over byen
  • Finne en ny middagsrett jeg kan forsøke meg på å lage
  • Tørke støv av fotokameraet mitt og dra ut og ta noen bilder

Synes du har noen fine punkter her :) Lykke til! 

AnonymBruker
Vendi skrev (7 minutter siden):

Synes du har noen fine punkter her :) Lykke til! 

Så bra og tusen takk for lykkeønskning 😊 Jeg merker at dagene blir laaange når det er så lite som skjer, foreløpig har jeg ingen konkrete planer før tirsdag heller. Jeg bør finne ut og planlegge helt konkret hva jeg skal gjøre dagene fremover tenker jeg. Jeg kom også nettopp hjem igjen til meg selv nå på mandag etter å ha vært vekke på besøk hos mine foreldre så dette er liksom første uken jeg klarer meg helt alene. Rart er det. Men det har gått mye bedre enn jeg trodde faktisk også, heldigvis. 

AnonymBruker
psykedeliker skrev (1 minutt siden):

Lære deg å spille trekkspill?

Hehe, trekkspill faktisk. Hvorfor foreslår du akkurat trekkspill? Synes for øvrig det virker ganske så fascinerende å klare å spille med alle de ulike knappene og funksjonene. Men tror ikke jeg hadde kunnet tatt meg råd til å kjøpe ett egentlig, ser for meg at de er forholdsvis dyre? 

Annonse

psykedeliker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Synes for øvrig det virker ganske så fascinerende å klare å spille med alle de ulike knappene og funksjonene. Men tror ikke jeg hadde kunnet tatt meg råd til å kjøpe ett egentlig, ser for meg at de er forholdsvis dyre? 

Ja, nettopp derfor. Da du bruke tid på å lære deg det, ellers har du sløst vekk investeringen. Du har råd til det hvis du virkelig vil. Selv har jeg vært inne på tanken om å kjøpe meg en pedal steel gitar - men det er mest på trass og ikke fordi jeg har fritidsproblemer.

Da vil jeg igjen slå et slag for diamond painting. Om du synes bilder blir litt for mye og sært kan du lage kort, bøker, coastere, nøkleklipper og andre småting. Jeg bestiller fra temu og aliexpress. Du får det raskere fra temu, og prisen er som den står. Når det gjelder bilder, lager jeg julebilder og påske bilder. Ellers blir det for rart for meg å ha på veggen. Har egne malerier jeg er glad i. Tiden går fort og tankene blir opptatt uten den store anstrengelsen. Helt perfekt for meg med angst. Prøv! 

Eva Sofie

Det virker som om du selv har laget deg fine forslag allerede. Et lite tips, som jeg tenker er litt viktig når man opplever å få mye tid for seg selv, er å forsøke å lage en dagsrytme. Bestem deg for at du skal stå opp på et visst klokkeslett om dagen. Lag deg faste måltider og invester kanskje litt tid i å gjøre det koselig rundt måltidene, når du har tid og krefter til det. Sett av litt tid til husarbeid og når det skal gjøres.

Jeg vet at en del trives med å gå på "Stolpejakt" - det finnes en app og du finner ulike stolper med ulike farger avhengig av vanskelighetsgrad. Det kan gjerne kombineres med interessen du har for bildetaking? Det finnes noe som ligner på Stolpejakten, men litt annet prinsipp, men husker ikke hva det heter - ikke Pokemon.

Hva med puslespill - det finnes med ulik vanskelighetsgrad...

Eller kan du finne deg noe å gjøre om du går i en hobbybutikk...

Jeg selv er glad i å høre på podcaster og lydbøker, og det kan ev. kombineres med annet - ev. bare lytte.

NRK TV-appen (og for så vidt radio-appen...) har utrolig mye liggende - av både gammelt og nytt, om det interesserer deg... Selv finner jeg mange gamle og fine skatter der... ;) 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...