Gå til innhold

Hukommelsestap når man er skikkelig dårlig psykisk

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Noen her som har erfaring med å få hukommelsestap når man er skikkelig dårlig psykisk og/eller vet hvorfor det skjer? 

Jeg har opplevd det flere ganger. Jeg husker absolutt ingenting av lengre perioder. Lurer veldig på hvorfor det skjer at man mister hukommelsen? Noen som vet?

Anonymkode: 7f440...da7

Fortsetter under...

psykedeliker

Én av mange hypoteser går ut på at hjernen er så opptatt med å prosessere stressfaktorer at hukommelsesdelen blir nedprioritert. Men noen mener også at dette bare gjelder den bevisste delen av hukommelsen, og at det er mulig å hente frem det som ligger lagret i underbevisstheten når man eksponeres for riktig stimuli. Min erfaring er at det ihvertfall stemmer delvis.

AnonymBruker
psykedeliker skrev (1 minutt siden):

Én av mange hypoteser går ut på at hjernen er så opptatt med å prosessere stressfaktorer at hukommelsesdelen blir nedprioritert. Men noen mener også at dette bare gjelder den bevisste delen av hukommelsen, og at det er mulig å hente frem det som ligger lagret i underbevisstheten når man eksponeres for riktig stimuli. Min erfaring er at det ihvertfall stemmer delvis.

Aha. Ok. Interessant da. Og takk for svar!

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Noen her som har erfaring med å få hukommelsestap når man er skikkelig dårlig psykisk og/eller vet hvorfor det skjer? 

Jeg har opplevd det flere ganger. Jeg husker absolutt ingenting av lengre perioder. Lurer veldig på hvorfor det skjer at man mister hukommelsen? Noen som vet?

Jeg merker definitivt at det kognitive ikke er på plass. Akkurst som at hjernen ikke prosesserer på vanlig måte, husker ting annerledes, problemer med å se for meg ting, visualisere, forstå, tenke…

Anonymkode: e13dc...252

AnonymBruker
psykedeliker skrev (25 minutter siden):

Hva mener du med riktig stimuli?

blir hukommelsen og det kognitive normalt igjen hvis man får ned stresset i systemet?

Anonymkode: e13dc...252

Annonse

psykedeliker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hva mener du med riktig stimuli?

blir hukommelsen og det kognitive normalt igjen hvis man får ned stresset i systemet?

Med riktig stimuli mener jeg ett eller flere sanseinntrykk som gjør at hukommelsen trigges. F.eks. å oppsøke steder man har vært, eller gjenskape spesifikke situasjoner. Noen bruker f.eks. rollespill til dette formålet.

Min erfaring er at det blir normalt igjen ja.

AnonymBruker

Når man er skikkelig dårlig psykisk så mister man interesse og fokus på alt rundt en. Man bryr seg ikke lenger om utseendet eller hygiene f. Eks fordi man er så inni seg selv. Det fører også med seg hukommelsestap siden man sitter i sin egen boble. 

Anonymkode: 97c24...a68

Trinity80

Kognitiv kapasitet svikter ved ulike tilstander, alt fra depresjon eller angst videre til andre psykiske tilstander.

Så har man jo dissosiativ  prosess i tillegg, har selv opplevd det. Det blir sprekker i minnet og virkelighetsoppfatning samt tidsoppfatning. Det er ulike teorier om hvorfor det skjer. Dette kan være alt fra tilstand, lidelse til forstyrrelse. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...