Gå til innhold

Hvorfor er det slik at om man har nærstående som tar livet sitt

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Behandlere spør alltid om dette i samtale (ved innleggelse/poliklinisk).

Anonymkode: b4fe0...500

Jeg har aldri fått spørsmål om det? Har hatt godt over 40 innleggelser og flere polikliniske behandlere. Men kanskje det kommer an på hvor i landet man bor?

Anonymkode: b7191...366

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har aldri fått spørsmål om det? Har hatt godt over 40 innleggelser og flere polikliniske behandlere. Men kanskje det kommer an på hvor i landet man bor?

Anonymkode: b7191...366

Ja, kanskje det?

Anonymkode: b4fe0...500

Annonse

psykedeliker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Fordi det er traumatisk og man kan bli syk og deprimert og suicidal om man er sårbar for å bli det. Er ikke det innlysende?

Nei, det er ikke innlysende. Hva er det vitenskapelige grunnlaget for dette sårbarhetargumentet som stadig trekkes frem av både fag- og lekfolk?

Trinity80
psykedeliker skrev (20 minutter siden):

Nei, det er ikke innlysende. Hva er det vitenskapelige grunnlaget for dette sårbarhetargumentet som stadig trekkes frem av både fag- og lekfolk?

Sårbarhet er slutten på livet slik vi kjenner den 😅 Begrepet er helt uten substans og brukes i øst og vest om alt mulig. 

Annonse

psykedeliker
kupton skrev (4 minutter siden):

Det er vist i utallige undersøkelser at det er en stor overhyppighet av suicid i enkelte familier. Sannsynligvis basert på gener.

Kan du lenke til noen av disse undersøkelsene? Jeg vil vite om de er korrigert for kulturelle og miljømessige faktorer, eller om de er bestillingsverk fra biologisme- og deterministfraksjonen i legestanden.

psykedeliker skrev (2 minutter siden):

Kan du lenke til noen av disse undersøkelsene? Jeg vil vite om de er korrigert for kulturelle og miljømessige faktorer, eller om de er bestillingsverk fra biologisme- og deterministfraksjonen i legestanden.

Nei, slike kverulantspørsmål med konspiratorisk islett gidder jeg ikke svare på. Du får ta det jeg skriver for god fisk eller sjekke selv. Det er enkelt å finne på nett.

psykedeliker
kupton skrev (Akkurat nå):

Nei, slike kverulantspørsmål med konspiratorisk islett gidder jeg ikke svare på.

Hadde du vært min behandler hadde jeg klaget deg inn til fylkeslegen for denne karakteristikken av meg.

Det er forøvrig meget opplagt hvilken fraksjon du selv tilhører. Heldigvis går verden fremover.

psykedeliker skrev (1 minutt siden):

Hadde du vært min behandler hadde jeg klaget deg inn til fylkeslegen for denne karakteristikken av meg.

Det er forøvrig meget opplagt hvilken fraksjon du selv tilhører. Heldigvis går verden fremover.

Det måtte du gjerne ha gjort.

psykedeliker
kupton skrev (1 minutt siden):

Det måtte du gjerne ha gjort.

Det er selvfølgelig mulig at du ikke har fått med deg det som går under radaren på forskerne fordi noen ikke vil at det skal bli registrert. Det forandrer likevel ikke fakta som at æreskultur etc. eksisterer. I et så lite land som Norge kan det påvirke gyldigheten av statistisk materiale.

Trinity80
psykedeliker skrev (1 time siden):

Det er nylig gjort den største genetiske studien på selvmord, og det @kupton sier stemmer. Det tok 0.3 sek å finne det. I samme slengen fant de mange andre tilstander som de ikke visste var genetisk anleggelse til før denne forskningen ble utført.

Skjønner behovet for faktasjekk @psykedeliker men du er noe uvanlig opptatt av bevisføring når du enkelt kan oppsøke den informasjonen selv. Og så forstår jeg ikke hva æreskultur har å gjøre i denne diskusjonen? Tenker du på selvdrap på grunn av den?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...