Gå til innhold

Utdrag fra annen tråd: Hvor stor pågang er det på poliklinikken der du bor?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Vendi skrev (2 minutter siden):

Nå er jo det opp til den enkelte behandler på det enkelte dps da. Hvis det av ulike årsaker anses som nyttig for en pasient å gå dit over lang tid, så trenger jo ikke du å legge deg opp i det. 

Jeg er helt enig med deg. Jeg skjønner meg ikke på de som er negative til de pasientene som får gå over mange år, om de pasientene som får så lang tid har nytte av det så er det vel bare bra? Uavhengig om det "bare" hindrer dem fra forverring eller om de faktisk blir bedre. Noen ganger tar det jo faktisk også mange år for enkelte å bli bedre også da, dumt å bli gitt opp før det.

Anonymkode: 6c953...587

Fortsetter under...

Eva Sofie
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Åja. Hva kan grunnene til at de ikke har sendt inn data være? Merker jeg ble litt skeptisk, er det fordi de har så dårlig data å vise til?

Litt avhengig av hvor du bor, men det var en del fokus på dette for et par-tre år siden, særlig for Helse Nord, hvor det gikk ut millionvis av summer til private aktører for fristbrudd-pasienter, fordi helseregionen selv ikke klarte å tilby pasientene et tilbud innen rimelig tid. Helseregionen mente også at i det pasienter ble overført til private aktører, mistet de selv all kontroll over behandlingen av pasienten og dermed også kostnadene for behandlingene. For å spare kostnader, begynte noen DPS-er å føre interne ventelister, dvs. at de tok pasienter som ble vurdert til å ha rett til helsehjelp inn til en første samtale, og der ble de stående på vent. Det ryktes om at bemanningssituasjonen ikke har bedret seg betraktelig i Helse Nord de siste to årene og fritt behandlingsvalg ble lagt ned.

Det var Dagens Medisin som hadde en artikkelserie om dette, og NRK hadde noen få artikler om samme tema etter hva jeg kan huske. Dette er kun gjengitt etter en dårlig hukommelse...

Eva Sofie
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg er helt enig med deg. Jeg skjønner meg ikke på de som er negative til de pasientene som får gå over mange år, om de pasientene som får så lang tid har nytte av det så er det vel bare bra? Uavhengig om det "bare" hindrer dem fra forverring eller om de faktisk blir bedre. Noen ganger tar det jo faktisk også mange år for enkelte å bli bedre også da, dumt å bli gitt opp før det.

Enig - terapi og helse er en sak mellom pasient og helsepersonell. Det blir meningsløst at uvitende skal komme utenfra med slike kunnskapsløse påstander.

Til de som i blant sier dette: Vær. heller glad for at vi har et helsevesen som åpner for individuelle løsninger når det trengs. En annen gang er det du eller en av dine nærmeste som er mottaker.

AnonymBruker

Når jeg trenger det tar det vel max 1 mnd før jeg kommer inn til ukentlige behandlinger. Om det er fordi de sewr jeg er alvorlig syk( når jeg er syk), eller at de har god tid vet jeg ikke. 

Føler meg selv aldri alvorlig syk. Bipolar 1.

Anonymkode: e6c99...0fc

AnonymBruker
Eva Sofie skrev (6 timer siden):

Litt avhengig av hvor du bor, men det var en del fokus på dette for et par-tre år siden, særlig for Helse Nord, hvor det gikk ut millionvis av summer til private aktører for fristbrudd-pasienter, fordi helseregionen selv ikke klarte å tilby pasientene et tilbud innen rimelig tid. Helseregionen mente også at i det pasienter ble overført til private aktører, mistet de selv all kontroll over behandlingen av pasienten og dermed også kostnadene for behandlingene. For å spare kostnader, begynte noen DPS-er å føre interne ventelister, dvs. at de tok pasienter som ble vurdert til å ha rett til helsehjelp inn til en første samtale, og der ble de stående på vent. Det ryktes om at bemanningssituasjonen ikke har bedret seg betraktelig i Helse Nord de siste to årene og fritt behandlingsvalg ble lagt ned.

Det var Dagens Medisin som hadde en artikkelserie om dette, og NRK hadde noen få artikler om samme tema etter hva jeg kan huske. Dette er kun gjengitt etter en dårlig hukommelse...

Jeg må si jeg synes det var veldig leit at fritt behanldingsvalg ble lagt ned, er det noen sjans for at det blir satt i gang igjen?

Eva Sofie
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg må si jeg synes det var veldig leit at fritt behanldingsvalg ble lagt ned, er det noen sjans for at det blir satt i gang igjen?

Jeg tror dessverre ikke det. - Ikke så lenge vi har en regjering som jeg opplever at i sin intensjon å styrke helsevesenet, i praksis gjør det motsatte.

De ser ut til å ville investere mer i utredninger fremfor å gjennomføre...

Annonse

AnonymBruker
Eva Sofie skrev (4 minutter siden):

Jeg tror dessverre ikke det. - Ikke så lenge vi har en regjering som jeg opplever at i sin intensjon å styrke helsevesenet, i praksis gjør det motsatte.

De ser ut til å ville investere mer i utredninger fremfor å gjennomføre...

Det er virkelig leit hvordan det har blitt synes jeg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...