Gå til innhold

Selvskading og selvmordsforsøk et i- lands problem?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

Selvskading, selvmordsforsøk og anoreksi er et i landsproblem. Enten problemer folk skaper seg selv eller at man hevder at man vil dø pga bagatellmessige ting som at venninna di sa noe slemt eller at eksen slo opp. 

Men noen er jo oppriktig suicidale av forståelige grunner det skal sies. 

Anonymkode: 68ea1...880

AnonymBruker
Drømmeautomat skrev (Akkurat nå):

Når det gjelder faktiske selvmord er det i hvert fall u-land som ligger på topp.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_suicide_rate

Hva mener du med "faktiske selvmord"?

Anonymkode: af4d1...b97

AnonymBruker
Drømmeautomat skrev (Akkurat nå):

Simpelthen selvmordsforsøk der du dør. Jeg kunne sløyfa faktiske, men det var en kvalifisering jeg la til siden trådens overskrift nevner selvmordsforsøk.

Åja, da skjønner jeg. Takk for forklaring!

Anonymkode: af4d1...b97

Annonse

Drømmeautomat
psykedeliker skrev (2 minutter siden):

Jeg vil tro at den vestlige sivilisasjons dobbeltmoral kan ha noe å si for selvmordsraten og psykiske lidelser generelt, men det er bare en hypotese fra min side.

Selvmordsraten er jo høyest i ikke-vestlige land. Jeg tror psykiske lidelser er høyest i land med økonomiske og politiske utfordringer og i land med manglende fysisk sikkerhet pga. krig eller borgerkrig. Her i Vesten kan dette dette ofte fanges opp og behandles, i land med større utfordringer har ikke innbyggerne det samme tilbudet.

Mange har en idé om at vi er så fremmedgjorte, mangler nettverk og generelt har det så mentalt vanskelig i Vesten. Jeg tror det er mye vanskeligere på de fleste områder i u-land og i land der det er krig. Masse folk i Vesten har reelle psykiske lidelser selvfølgelig, meg selv inkludert. Men likevel er de av oss som er født i Europa eller til og med i USA veldig, veldig heldige sammenligna med størstedelen av verden.

psykedeliker
Drømmeautomat skrev (2 minutter siden):

Mange har en idé om at vi er så fremmedgjorte, mangler nettverk og generelt har det så mentalt vanskelig i Vesten.

Ja, dette er nok i stor grad forestillinger som fremmes av politiske særinteressegrupper - det vet jeg kanskje litt for mye om. Men finnes det noen statistikk over hvilke spesifikke diagnoser som er fremtredende i ulike deler av verden? Kan vi i så fall stole på statistikkene mtp. kulturelle forskjeller etc?

Drømmeautomat
psykedeliker skrev (17 minutter siden):

Men finnes det noen statistikk over hvilke spesifikke diagnoser som er fremtredende i ulike deler av verden? Kan vi i så fall stole på statistikkene mtp. kulturelle forskjeller etc?

Veit ikke, vil tro det. Men jeg syns det er interessant at selvmord er mer vanlig i u-land. Jeg tror de fleste tenker at det er motsatt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...