Gå til innhold

Jeg er så ufattelig LEI av livet jeg lever nå så jeg skal endre meg og finne tilbake til meg selv og ett liv verdt å leve - Hvor begynner jeg? Setter pris på alle råd!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er så ufattelig LEI av det livet jeg lever nå. Nå skal jeg endre meg og finne tilbake til meg selv og ett liv verdt å leve har jeg bestemt meg for. Men hvor starter jeg egentlig?

Jeg kan vel begynne med å fortelle litt om meg selv og det livet jeg lever nå for en start, kanskje det er litt lettere å gi tilbakemeldinger. Jeg har bipolar lidelse type 2 og asperger. Depresjoner er det jeg sliter aller mest med. Og ting som tiltaksløshet, håpløshet, mistet interesse for alt, lite ork og energi. 

Jeg har ingen venner. Har heldigvis litt kontakt med familien (foreldre og ett søsken) og det er det som holder meg oppe akkurat nå. Jeg jobber en 20% stilling og klarer stort sett møte og gjør jobben min på en god nok måte. Men det største problemet er kanskje livet ellers, utenom jobb. Det har så lite innhold og føles ofte meningsløst. Jeg har jo som sagt ingen venner, noe som er ett stort savn. Jeg tror att hadde jeg bare hatt en venninne jeg kunne møtt noen få ganger i måneden hadde det gjort utrolig stor forskjell for meg. Kjæreste er også noe jeg ønsker meg i fremtiden, men tenker jeg prioriterer å finne en venn først. Noe jeg også ønsker meg er hobbyer. Jeg har fra før fotografering, men har mistet litt interessen akkurat nå. Men jeg skulle gjerne funnet noe annet også, kanskje helst en hobby der jeg kom meg ut av huset og helst møtte andre mennesker i samme slengen. 

Jeg tror kanskje det er de to andre tingene utenom jobb som er viktig å få på plass for meg: En venninne og en hobby. Får jeg på plass de to tingene tror jeg mye er gjort i forhold til det å få ett liv jeg føler er verdt å leve. Og som kanskje til og med kan glede meg til å stå opp til hver dag. Det hadde vært så fint å kunne føle på den følelsen! 

Anonymkode: 3b0dd...1a5

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg glemte å nevne at jeg har følt at jeg har mistet meg selv. At jeg mistet meg selv da jeg ble psykisk syk og at jeg sliter med å finne tilbake til meg selv og den jeg var. Er det kanskje ikke mulig det når man først har blitt psykisk syk? At det er slik når man blir syk at "noe" blir endret i en for alltid og man får aldri tilbake sitt gamle jeg? Noen med erfaring?

psykedeliker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har bipolar lidelse type 2 og asperger.

Du har BP2 og AS sier du. Men trenger du å la de diagnosene definere hvem du er og hvordan du lever livet ditt? Istedenfor å se på diagnosne som noe du har, kan du se på vanskelighetene de skaper som problemer som må løses?

AnonymBruker
psykedeliker skrev (1 minutt siden):

Du har BP2 og AS sier du. Men trenger du å la de diagnosene definere hvem du er og hvordan du lever livet ditt? Istedenfor å se på diagnosne som noe du har, kan du se på vanskelighetene de skaper som problemer som må løses?

Jeg forsøker å ikke la diagnosene definere hvem jeg er og hvordan jeg lever livet mitt, men de skaper jo begrensninger jeg må ta hensyn til da. Men joda, jeg ser poenget ditt.

psykedeliker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

men de skaper jo begrensninger jeg må ta hensyn til da.

Hvilke begrensninger, og hvordan må du ta hensyn?

AnonymBruker
psykedeliker skrev (1 minutt siden):

Hvilke begrensninger, og hvordan må du ta hensyn?

Det at jeg er veldig var for stress og inntrykk er vel nok hovedbegrensningen diagnosene gir meg vil jeg nok si. Tåler ikke være så mye sosial eller ellers mye ting som skjer, blir lett sliten og orker lite, blir dårligere psykisk presser jeg meg for hardt og slike ting.

Annonse

psykedeliker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det at jeg er veldig var for stress og inntrykk er vel nok hovedbegrensningen diagnosene gir meg vil jeg nok si.

Folk levde med slike tilstander før i tiden også. Vet du spesifikt hva som stresser deg? Har du prøvd noen former for eksponeringtrening?

AnonymBruker

Angående venner så kan du kanskje finne deg en venn med de samme diagnosene som deg selv hvis du søker på diagnosen din på facebook så kan du melde deg inn i grupper der. Eventuelt så kan du jo få deg "normale" venner også, noe det også fins mange grupper på hvis du søker. 

Anonymkode: 96277...9f2

AnonymBruker
psykedeliker skrev (5 minutter siden):

Folk levde med slike tilstander før i tiden også. Vet du spesifikt hva som stresser deg? Har du prøvd noen former for eksponeringtrening?

Det er vel ikke noe sånn helt spesifikt som stresser meg, mer stress generelt sett. Jeg har aldri forsøkt noen former for eksponeringsterning. Trodde det bare var for angst?

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Angående venner så kan du kanskje finne deg en venn med de samme diagnosene som deg selv hvis du søker på diagnosen din på facebook så kan du melde deg inn i grupper der. Eventuelt så kan du jo få deg "normale" venner også, noe det også fins mange grupper på hvis du søker. 

Det var en god ide. Jeg vet ikke om jeg hadde turt å stå åpen opp om diagnosene mine ved første møte, tror jeg hadde foretrukket å møttes annet sted også fortalt om det etter hvert. Jeg vet ikke helt? Skal søke på facebook og se hvilke grupper jeg finner, takker for tips.

AnonymBruker
psykedeliker skrev (12 minutter siden):

Hjelper ikke mot asperger-stress og meltdown.

Anonymkode: 63c96...3f7

psykedeliker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Angående venner så kan du kanskje finne deg en venn med de samme diagnosene som deg selv hvis du søker på diagnosen din på facebook så kan du melde deg inn i grupper der.

Mange slike grupper er rene ekkokamre, og dyrker egen lidelse fremfor å være løsningsorientert. Du er herved advart.

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har aldri forsøkt noen former for eksponeringsterning. Trodde det bare var for angst?

Nei, det er for mange slags situasjoner. På den måten kan du finne ut mer spesifikt hva som stresser deg. Stress er aldri "generelt", det er alltid noe som skaper stress.

Eksponeringsterning var forresten et tøft ord, det stjeler jeg!

psykedeliker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hjelper ikke mot asperger-stress og meltdown.

Hvordan vet du det? Har du spurt samtlige med diagnosen?

Annonse

AnonymBruker
psykedeliker skrev (2 minutter siden):

Mange slike grupper er rene ekkokamre, og dyrker egen lidelse fremfor å være løsningsorientert. Du er herved advart.

Nei, det er for mange slags situasjoner. På den måten kan du finne ut mer spesifikt hva som stresser deg. Stress er aldri "generelt", det er alltid noe som skaper stress.

Jeg skjønner. Jeg får sikkert vurdere om det er noe for meg etter hvert.

AnonymBruker
psykedeliker skrev (5 minutter siden):

De gruppene er ihvertfall bedre angående det enn her på doktoronline! Siden her inne er man anonym så her tør man å klage enda mer enn man gjør med navn

AnonymBruker

De gruppene er ihvertfall bedre angående det enn her på doktoronline! Siden her inne er man anonym så her tør man å klage enda mer enn man gjør med navn

Jeg tror jeg nesten aldri har sett noen klage her inne jeg?

AnonymBruker
psykedeliker skrev (10 minutter siden):

Hvordan vet du det? Har du spurt samtlige med diagnosen?

Du får lese deg mer opp på diagnosen (som jeg selv har). Ellers orker jeg ikke mer av kveruleringen din.

psykedeliker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du får lese deg mer opp på diagnosen (som jeg selv har).

Du får komme deg ut i den virkelige verden og snakke med mennesker istedenfor å grave deg ned i bøkene dine.

Det er forresten du som kverulerer her. Bare si fra hvis det er noe mer jeg kan opplyse deg om.

AnonymBruker
psykedeliker skrev (31 minutter siden):

Du får komme deg ut i den virkelige verden og snakke med mennesker istedenfor å grave deg ned i bøkene dine.

Det er forresten du som kverulerer her. Bare si fra hvis det er noe mer jeg kan opplyse deg om.

Orker ikke kverulere med frekke ufordragelige folk.

psykedeliker

Orker ikke kverulere med frekke ufordragelige folk.

Der kom personangrepene ja... ellers noe nytt på din kant?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...