Gå til innhold

Kan man/bør man spørre psykolog og psykiater om man bør få barn eller ikke?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kan man/bør man spørre psykolog og psykiater om man bør få barn eller ikke? Og hvor ærlig svar vil man få? Vil en behandler tørre å rett ut si at en pasient ikke bør få barn om de innerst inne synes det?

Anonymkode: 03a07...3b4

Fortsetter under...

psykedeliker

Dette er et verdispørsmål. Behandlere skal (ihvertfall offisielt) ikke mene noe om verdispørsmål eller blande inn personlige meninger i jobben sin. Hvis du absolutt likevel vil ha et svar kan du prøve med lurespørsmålsteknikker, altså at du peiler deg inn på svaret med å spørre om alt mulig annet.

Endret av psykedeliker
AnonymBruker
psykedeliker skrev (1 minutt siden):

Hvis du absolutt likevel vil ha et svar kan du prøve med lurespørsmålsteknikker, altså at du peiler deg inn på svaret med å spørre om alt mulig annet.

Det virker som en veldig rotete måte å gjøre det på? Og hvilke "lure"spørsmål ville du egentlig stilt for å få svar på om vedkommende tenkte du burde få barn eller ikke? Ser liksom ikke helt for meg hva de spørsmålene skulle være?

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De er ærlige på det ja. Så sier de at du kan få barn så er du forhildsvis frisk og oppegående. 

Anonymkode: 918cb...1d7

Har du erfaring med å spørre selv?

psykedeliker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det virker som en veldig rotete måte å gjøre det på?

Langt ifra, den er veldig systematisk.

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og hvilke "lure"spørsmål ville du egentlig stilt for å få svar på om vedkommende tenkte du burde få barn eller ikke?

Det må man egentlig ta på sparket ut fra situasjonen, men man må begynne med å snakke om temaet på veldig generelt grunnlag, og så bygge videre på svarene man får. Deretter pense oppfølgingsspørsmålene mer og mer inn på seg selv.

AnonymBruker
psykedeliker skrev (Akkurat nå):

Langt ifra, den er veldig systematisk.

Det må man egentlig ta på sparket ut fra situasjonen, men man må begynne med å snakke om temaet på veldig generelt grunnlag, og så bygge videre på svarene man får. Deretter pense oppfølgingsspørsmålene mer og mer inn på seg selv.

Vil man ikke bli avslørt da?

AnonymBruker
psykedeliker skrev (1 minutt siden):

Ikke hvis man gjør det riktig.

Skjønner. Jeg tror ikke lurespørsmålteknikker er noe for meg for å si det sånn. Tror jeg heller spør rett ut, hvis jeg ender opp med å spørre... 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Har du erfaring med å spørre selv?

Ja, men jeg har eupf så jeg er ikke så veldig syk så fikk beskjed om at det var ikke noe problem. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ja, men jeg har eupf så jeg er ikke så veldig syk så fikk beskjed om at det var ikke noe problem. 

Åja, det er jo bra det da. Jeg vet ikke helt hvordan jeg hadde taklet det dersom jeg hadde spurt og behandler 100% ærlig hadde sagt at hun mente jeg aldri burde få barn. Ønsket mitt om å få barn er så sterkt nå og jeg har ikke en gang samboer ennå. 

Annonse

emilie321

Spurte selv psykiater om dette før jeg ble gravid og vi snakket mye rundt det å få barn eller ikke. Også om hvem og hva det eventuelle barnet ville ha rundt seg. Dette var en psykiater som kjente meg godt og hadde aldri villet blitt gravid hvis han hadde frarådet det.

AnonymBruker
Everybody skrev (7 timer siden):

Hadde dere blitt såra hvis psykolog hadde sagt at du ikke burde få barn?

Jeg har valgt selv å ikke få barn pga. egen selvfølelse og psykisk sykdom. Jeg har aldri spurt helsepersonell om det, jeg bare vet at jeg ikke hadde egnet meg. Det er så klart sårt, men det ville vært enda sårere å ikke klare å ta hånd om barn som allerede var der, og ikke klare å gi de det de trenger emosjonelt. Tanken på å potensielt ødelegge et annet uskyldig menneske som ville vært avhengig av meg. Når jeg har fortalt om valget mitt og hvorfor til helsepersonell i psykiatrien, har det virket som det har vekket ganske sterke reaksjoner, men ingen har sagt at det har vært verken et godt eller dårlig valg. Jeg håper de har tenkt i sitt stille sinn at jeg har tatt et reflektert og rett valg, som det står respekt av. Det er i hvert fall det jeg prøver å si til meg selv når savnet av barn, og sorgen over hvordan livet kunne vært, river i meg (noe må jeg prøve å klamre meg til). 

Anonymkode: 1ab42...16b

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det virker som en veldig rotete måte å gjøre det på? Og hvilke "lure"spørsmål ville du egentlig stilt for å få svar på om vedkommende tenkte du burde få barn eller ikke? Ser liksom ikke helt for meg hva de spørsmålene skulle være?

Spør man hav de tror, så svarer de hva de tror. Så enkelt å greit.

Anonymkode: 13812...3f2

AnonymBruker
Everybody skrev (12 timer siden):

Hadde dere blitt såra hvis psykolog hadde sagt at du ikke burde få barn?

Jeg hadde ikke blitt såret av at psykolog gav ett ærlig svar, men jeg hadde blitt lei meg av tanken på at jeg aldri ville fått drømmen om barn oppfylt. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...