Gå til innhold

Det å plutselig bli religiøs, er det ett sykdomstegn?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Vendi

Det kan være et sykdomstegn, men ikke nødvendigvis. Noen kan oppleve å bli plutselig "frelst" på et møte e.l uten at det er noe sykdom som ligger bak det. Man må nesten se på innholdet i den "nyomvendtes" tanker for å avdekke om det skiller seg vesentlig fra det allmennaksepterte. 

AnonymBruker
Vendi skrev (Akkurat nå):

Det kan være et sykdomstegn, men ikke nødvendigvis. Noen kan oppleve å bli plutselig "frelst" på et møte e.l uten at det er noe sykdom som ligger bak det. Man må nesten se på innholdet i den "nyomvendtes" tanker for å avdekke om det skiller seg vesentlig fra det allmennaksepterte. 

Hvilket innhold tilsier at det er normalt vs. psykt da? Det gjelder for øverig meg selv. Har ingen spesielle tanker rundt det å tro på gud nå, jeg bare tenker at "ja, jeg tror faktisk på gud nå". Vet ikke om det gav noe mening men?

Anonymkode: 6b112...3ff

Gjest Vendi
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvilket innhold tilsier at det er normalt vs. psykt da? Det gjelder for øverig meg selv. Har ingen spesielle tanker rundt det å tro på gud nå, jeg bare tenker at "ja, jeg tror faktisk på gud nå". Vet ikke om det gav noe mening men?

Er du i tvil og er engstelig, og samtidig har en behandler, så burde du ta det opp med denne.  

AnonymBruker
Vendi skrev (Akkurat nå):

Er du i tvil og er engstelig, og samtidig har en behandler, så burde du ta det opp med denne.  

Jeg har ingen behandler, men jeg har fastlegen da? Men det er kanskje ikke vits å sende melding dit? Han har absolutt ingen peiling på psykiatri for å si det sånn (etter tidligere erfaringer med han). Jeg er for å si det ikke så engstelig ift det, jeg bare føler det blir sett på som litt "rart" å plutselig bli religiøs?

psykedeliker
Vendi skrev (3 minutter siden):

Man må nesten se på innholdet i den "nyomvendtes" tanker for å avdekke om det skiller seg vesentlig fra det allmennaksepterte.

Det er ikke "det allmennaksepterte" som definerer forskjellen på sykt og friskt i et liberalt demokrati, men subjektivt opplevde vanskeligheter hos pasienten.

Annonse

AnonymBruker
psykedeliker skrev (Akkurat nå):

Det er ikke "det allmennaksepterte" som definerer forskjellen på sykt og friskt i et liberalt demokrati, men subjektivt opplevde vanskeligheter hos pasienten.

Åja. Det gir mening. Kan du utdype litt? Hvilke subjektivt opplevde vanskeligheter er tilstede så fall`?

Gjest Vendi

Så får du heller svare ts på det hun lurer på i stedet for å kverulere med meg. 

AnonymBruker

Jeg vil forresten legge til at jeg ikke har vært på noe møte eller at noe spesifikt har skjedd som har gjort at jeg har begynt å tro, det bare poppet opp i hodet mitt akkurat nå at jeg tror jeg tror på gud. Lurer litt på om jeg kanskje begynner å bli hypoman eller manisk for jeg har så mye tanker og sånt i hodet nå. Men kanskje jeg bare overdriver jeg vet ikke??

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg vil forresten legge til at jeg ikke har vært på noe møte eller at noe spesifikt har skjedd som har gjort at jeg har begynt å tro, det bare poppet opp i hodet mitt akkurat nå at jeg tror jeg tror på gud. Lurer litt på om jeg kanskje begynner å bli hypoman eller manisk for jeg har så mye tanker og sånt i hodet nå. Men kanskje jeg bare overdriver jeg vet ikke??

Jeg kan også legge til at jeg alltid har vært ateist. Eller, som barn tenkte jeg kanskje mer i de baner at "kanskje gud finnes, kanskje ikke det er ikke noe som er så viktig for meg å finne ut av". Men akkurat nå kjennes det ganske så viktig ut. 

AnonymBruker

Er disse religiøse tankene noe som hemmer eller begrenser deg i hverdagen på noen måte? Hvis ikke, hva er problemet da?

Nei, det gjør de ikke. Men jeg har jo nettopp fått dem da? Fikk dem sånn rett før jeg opprettet tråden her. Men er det ett kriterie? At om de ikke hemmer eller begrenser deg så er det ikke psykt? Mye psykdomstanker nå men men det er så skummelt å bli dårlig. Vil ikke det.

Annonse

psykedeliker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men er det ett kriterie? At om de ikke hemmer eller begrenser deg så er det ikke psykt?

Som nevnt tidligere, det er pasientens subjektivt opplevde vanskeligheter som skal ligge til grunn. Legger man "det allmennaksepterte" til grunn kan psykiatrien altfor lett misbrukes som politisk styringsverktøy, og det hører ikke hjemme i et demokrati.

AnonymBruker

Som nevnt tidligere, det er pasientens subjektivt opplevde vanskeligheter som skal ligge til grunn. Legger man "det allmennaksepterte" til grunn kan psykiatrien altfor lett misbrukes som politisk styringsverktøy, og det hører ikke hjemme i et demokrati.

Jeg skjønner ingenting av hva du mener med det du skriver. Men jeg er kanskje litt dum?

AnonymBruker
psykedeliker skrev (1 minutt siden):

Dette kan Pasient- og brukerombudet forklare deg. Du er kanskje litt uinformert.

Ja, det er jeg sikkert? Men jeg tror ikke akkurat jeg orker å ta kontakt med pasient-og brukerombudet bare for å forklart dette. Det er vel ikke så viktig for meg å vite er det? Hjernen min er grøt nå... 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...