Gå til innhold

Klarer man å ha å barn så klarer man å jobbe også?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Så en jobb i helsevesenet er Norges hardeste jobb?

Anonymkode: 5f75f...d64

Slikt blir for dumt å svare på da jeg aldri har skrevet det. Jeg står for min mening, også får du være uenig.

Anonymkode: 37d79...c26

Fortsetter under...

I perioder kan det være slitsomt nok å kombinere jobb og barn hvis man er frisk. Det følger mye arbeid med barn som ikke handler om å passe på dem og gi dem mat. Antall helt nødvendige husarbeid-oppgaver øker kraftig, og det er foreldremøter, dugnader, leksehjelp osv. i det uendelige. All slik oppfølging kommer i tillegg til en eventuell jobb. 

Det er jo ikke slik at man kan teste en periode med barn, for så å bytte dem i en jobb. Man må gjøre begge deler (forutsatt at barna er der først). F.eks. i desember og mai / juni er det mange foreldre som føler seg som en strikk som nærmer seg bristepunktet. Det er på ingen måte opplagt at alle klarer å kombinere dette med jobb.  

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Og kan ikke de bare jobbe på et kontor eller lager? Krever ikke mer å gjøre det enn å ha fulltidsansvar 24/7 for et barn.

Det finnes nesten ikke slike jobber lenger. Jeg kan riktignok være enig i at det kan være mindre slitsomt å være på jobb enn å passe på småbarn i den verste alderen, men arbeidslivet er mer krevende enn da man "bare" kunne ta seg en jobb med lavt stressnivå og mulighet for å ta pauser ved behov. Det er stor kamp om f.eks. kantinejobber, og det kreves høyt tempo og pålitelighet. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Slikt blir for dumt å svare på da jeg aldri har skrevet det. Jeg står for min mening, også får du være uenig.

Du skriver at barn er 200 ganger verre en enhver jobb. Det er tungt å ta seg av barn, men det finnes tyngre jobber.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du skriver at barn er 200 ganger verre en enhver jobb. Det er tungt å ta seg av barn, men det finnes tyngre jobber.

Uenig. Barn krever deg 100% 24/7.

Annonse

Noen ganger blir man psyk etter man har fått barn. Da krever heldigvis ikke Nav at du automatisk gir fra deg omsorgen for barna. 

Nettverk og støtte er nevnt tidligere. Det gir avlastning og litt fleksibilitet. De fleste arbeidsplasser krever at du er 100% «på» i 7,5 timer i strekk, 5 dager i uka. Med barn finnes heldigvis barnehage/skole/SFO, TV, «mamma/pappa er litt sliten nå, så jeg skal hvile meg litt mens vi ser på tv/leser bok/pusler puslespill», eller du kan ta en times pause midt i ryddingen av klesvasken, om du skulle ha behov for det. Barn er også krevende, det mest krevende jeg vet. Men det er liksom det siste man gir opp.

Når jeg er dårlig synes jeg at jeg er en dårlig forelder også. Heldigvis er jeg ikke dårlig hele tiden. 

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Kan folk med gikt ha barn hvis de ikke kan jobbe pga gikten?

"Gikt" er en samlebetegnelse på forskjellige lidelser med mange ulike symptomer og alvorlighetsgrader. Det varierer også hvor mye og hva slags fysiske aktiviteter man tåler, og om man blir bedre eller verre av å være i aktivitet. Medisinering kan også hjelpe, men som ved andre sykdommer kan de ha bivirkninger. 

Noen kan nok bli så invalidisert av slik sykdom at det blir vanskelig å ta seg av småbarn, men absolutt ikke alle. Dessuten er ikke barn smårollinger bestandig. 

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hva med den dagen partner går ifra deg og du sitter der med hovedansvaret eller når partner dør? 

Og kan ikke de bare jobbe på et kontor eller lager? Krever ikke mer å gjøre det enn å ha fulltidsansvar 24/7 for et barn

Anonymkode: 14766...f23

Jeg svarte på spørsmålet i overskriften. Det var ikke en anbefaling vedr det å ha barn når en er psykisk syk.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan folk som bare jobber deltid få barn? Hvor mange prosent må man eventuelt jobbe?

Der er vel ingen regler for det?

Anonymkode: 672c4...142

AnonymBruker
Everybody skrev (1 time siden):

Nei jeg mener det er to forskjellige ting. Å jobbe og ha barn er ikke det samme. Man kan fint klare å ha barn uten å klare å jobbe.

"kan fint klare å ha barn uten å jobbe". Her tenker jeg det er viktig å se på forskjellen på at man kan ha barn og om de barna man har faktisk har det bra og ikke lider under din psykdom. 

Hva slags problemer/diagnose tenker du man har dersom man helt fint klarer å ha barn, men ikke kan jobbe? 

Å ha en 2åring krever 200% av deg. Utrolig slitsomt. Du får aldri fri. Opp på nettene. Skifting av bleier, skriking, amming.. Nei du kan ikke bare "ta deg fri" eller sykemelde deg fra forelderjobben slik du kan med en vanlig jobb

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

"kan fint klare å ha barn uten å jobbe". Her tenker jeg det er viktig å se på forskjellen på at man kan ha barn og om de barna man har faktisk har det bra og ikke lider under din psykdom. 

Hva slags problemer/diagnose tenker du man har dersom man helt fint klarer å ha barn, men ikke kan jobbe? 

Å ha en 2åring krever 200% av deg. Utrolig slitsomt. Du får aldri fri. Opp på nettene. Skifting av bleier, skriking, amming.. Nei du kan ikke bare "ta deg fri" eller sykemelde deg fra forelderjobben slik du kan med en vanlig jobb

Enig. Om man er vurdert til å ha 0% arbeidsevne kan man ikke ha barn, det samstemmer ikke. 

Anonymkode: d6d96...afc

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Enig. Om man er vurdert til å ha 0% arbeidsevne kan man ikke ha barn, det samstemmer ikke. 

Anonymkode: d6d96...afc

Hva om man er vurdert til å ha bare 50% arbeidsevne, kan man ha barn da? Kan man liksom velge vekk det å jobbe i en eller annen grad for å ha kapasitet til å kunne ha barn? Folk som velger å bare jobbe deltid får jo aldri opplevd den belastningen det er å ha barn og samtidig være i full jobb. Kanskje de ikke hadde takla det og møtt veggen. Hvis noen har barn og så blir syk og ikke kan jobbe lenger, må barna i fosterhjem sånn at foreldre kan prøve å bruke kapasiteten sin på å jobbe?

Det er mange forskjellige grunner til at folk er uføre, og jeg tenker mange veldig fint kan ta seg av barn.

Jeg synes folk i dag overdramatsiserer hvor slitsomt det er å ha barn. Det jeg opplevde som mest stressende var krysspresset fra jobb og familie.

Noe av jobben er selvpåført. Man kan begrense antall fritidsaktiviteter og man må ikke aktivere dem 24/7. Når det er sagt så legger nok skolen mer ansvar på foreldrene enn før, mhp å følge opp lekser.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...